Bezpieczne bankowanie. Odc. 1: Karty płatnicze + KONKURS!
Karty debetowe, kredytowe, obciążeniowe czy przedpłacone ma w swoim portfelu coraz więcej Polaków. Cenimy w nich przede wszystkim wygodę - nie musimy nosić ze sobą gotówki bo w każdej chwili mamy dostęp do pieniędzy znajdujących się na naszym koncie. Praktycznie wszędzie możemy zapłacić kartą lub skorzystać z bankomatu. Posiadanie karty oznacza też zdecydowanie większe bezpieczeństwo naszych oszczędności pod warunkiem przestrzegania podstawowych zasad jej użytkowania.
Na co należy zwrócić uwagę?
- Karta oraz PIN wydawana jest konkretnej osobie – posiadacz nie powinien nikomu jej udostępniać.
- Karta nie powinna być przechowywana razem z numerem PIN.
- Karty oraz portfela nigdy nie należy „spuszczać” z oczu, jak również nosić wszystkich kart w jednym portfelu.
- Po otrzymaniu karty najlepiej od razu ustalić limit dziennych płatności, czyli kwotę i ilość transakcji, jaką można dokonać w ciągu jednego dnia. W razie zgubienia lub kradzieży ograniczy to potencjalne ryzyko strat do minimum.
- Korzystając z bankomatu w momencie wpisywania numeru PIN należy zasłonić tę czynność drugą ręką.
Zdarzają się sytuacje, że przestępcy instalują na bankomacie kamerki, które „widzą” co wbijamy na klawiaturze. Dlatego przy wypłatach z bankomatu należy zwrócić uwagę na jego wygląd. Podejrzenia powinny wzbudzić doklejone nietypowe listwy, elementy działające jak magnes, klawiatura w postaci doklejonej albo niezbyt dokładnie umocowanej nakładki, elementy, które można oderwać czy odkleić. Ten rodzaj przestępstwa to tzw. skimming.
Jeżeli cokolwiek budzi nasze wątpliwości, należy niezwłocznie zawiadomić bank, firmę, która obsługuje dany bankomat (odpowiednia informacja jest umieszczona na każdym urządzeniu) lub policję.
Co robić, jeśli karta została skradziona lub zgubiona?
W tej sytuacji niezwłocznie należy zgłosić to w swoim banku. Zgłoszenie zaginięcia lub kradzieży karty można dokonać na Kartolinii Banku pod numerem telefonu 801 124 365 (czynna 24 h) lub (+48) 81 535 60 50 dla osób przebywających za granicą oraz Inteligo (tel. 800 121 121) lub +48 (81) 535 67 89 (dostępny w kraju, za granicą). W przypadku kradzieży należy powiadomić o tym fakcie policję. Utratę karty klienci mogą zgłosić osobiście w każdym oddziale Banku. Dodatkowo istnieje wspólny numer do zastrzegania kart płatniczych - klienci banków, którzy utracą swoją kartę mogą ją zablokować dzwoniąc pod 828 828 828.
Z chwilą zastrzeżenia karty bank przejmuje całkowitą odpowiedzialność za ewentualne transakcje przeprowadzone skradzioną kartą. Jeśli nie zdążyłeś zastrzec karty i ktoś już zaczął z niej zaczął korzystać, Twoja odpowiedzialność za ewentualne nieuprawnione transakcje jest ustawowo ograniczona do równowartości 150 euro. Banki oferują jednak możliwość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia z tytułu kradzieży takiej karty.
Konkurs:
Weź udział w konkursie PKO Banku Polskiego i napisz w kilku zdaniach, jak Ty dbasz o bezpieczeństwo swojej karty? Odpowiedź wyślij na adres bankomania@pkobp.pl do 23 lipca br. Jury konkursu wyłoni trzech zwycięzców, którym przyzna jedną nagrodę główną i dwie nagrody pocieszenia. Laureaci zostaną powiadomieni o wygranej drogą elektroniczną.
Nagrodami w konkursie są gadżety reklamowe Banku m.in.: plecaki, parasole, długopisy z usb oraz kubki
Czytaj także:
Phishing - reaguj natychmiast
Kosztowna kradzież tożsamości
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?