2016.01.13

Technologie przyszłości w banku

Nowe technologie w szybkim tempie zmieniają rynek usług finansowych. Które z nich okażą się najważniejsze dla bankowości w Polsce?

Janusz Zawiła-NiedźwieckiDr hab. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
prof. Wydziału Zarządzania Politechniki Warszawskiej, ekspert Forum Technologii Bankowych Związku Banków Polskich

Polskie banki są w światowej czołówce w dziedzinie nowych technologii i bywają wzorem dla zagranicznych, a PKO Bank Polski od lat należy do liderów wprowadzających innowacyjne rozwiązania. Nowości najszybciej przyswajają ludzie młodzi, dla nich jest to część środowiska, w którym się wychowali i funkcjonują. Prognozuje się, że w przyszłości społeczeństwo coraz bardziej będzie się dzielić na segmenty wiekowe, w których preferowane będą różne narzędzia i rozwiązania pod względem zaawansowania technologicznego. Jednym z najważniejszych zadań stojących przed twórcami nowinek technologicznych jest bezpieczeństwo. Stworzenie idealnych systemów zabezpieczeń jest trudne do wykonania, gdyż są one kształtowane na zasadzie wrogiej rywalizacji między przestępcami oraz ekspertami od ochrony. Niestety, z reguły to przestępcy są liderami, a ich pomysły kształtują kolejne wyzwania. Rozwiązania, takie jak np. biometria, będą z pewnością niebawem wdrażane powszechniej. Warte podkreślenia jest to, że banki rywalizując ze sobą na rynku, równocześnie potrafią współpracować w zakresie kreowania dobrych praktyk i skutecznych rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa. PKO Bank Polski jest ważnym uczestnikiem tych działań.

Mateusz KasperskiMateusz Kasperski
dziennikarz Forbes.pl, specjalizuje się m.in. w tematyce nowych technologii

Bankowość w Polsce należy do najbardziej innowacyjnych i najszybciej rozwijających się na świecie. Z badań przeprowadzonych przez firmę badawczo-doradczą Forrester Research wynika na przykład, że polska bankowość – przede wszystkim elektroniczna – to dziedzina, w której Polacy są najlepsi w skali Europy. Nasze rozwiązania często kreują branżowe trendy i inspirują zachodnią konkurencję, chociażby BLIK – stworzony we współpracy sześciu polskich banków na bazie IKO, aplikacji mobilnej PKO Banku Polskiego – zdobywca pierwszego miejsca w dziedzinie nowatorskich płatności w międzynarodowym konkursie Efma. W wyścigu innowacyjności zawsze trzeba jednak mieć na uwadze jej końcowego odbiorcę – klienta, który ostatecznie z tych usług będzie korzystał. Muszą one być przede wszystkim wygodne, niezawodne i bezpieczne. Osobiście jestem wielkim zwolennikiem bankowości mobilnej. W mojej opinii to rozwiązanie nie tylko wygodne, ale także bardzo bezpieczne. Ze smartfona korzystam częściej niż z komputera. Lubię mieć nieomalże nieograniczony dostęp do banku i np. możliwość wypłacania pieniędzy z bankomatu z opcją autoryzacji za pomocą kodu SMS.

Anna Nawrocka

Czytaj także:

Rok dynamicznego rozwoju bankowości mobilnej w PKO Banku Polskim

Sezamie otwórz się! Biometria zmienia bankowość

loaderek.gifoverlay.png