Wniosek o świadczenie 500+ w serwisach iPKO i Inteligo
Od 1 kwietnia br. rodzice i opiekunowie dzieci mogą składać wnioski o świadczenie w ramach programu 500+. Opisujemy krok po kroku, jak złożyć wniosek w serwisie bankowości elektronicznej.
Ważne jest, aby przed przystąpieniem do wypełnienia wniosku przygotować wszystkie wymagane dokumenty w wersji elektronicznej, m.in. potwierdzające dochody rodziny, niepełnosprawność lub sytuację formalno-prawną rodziny. Ich rodzaj uzależniony jest od indywidualnej sytuacji wnioskującego. Wcześniej należy też sprawdzić, jaki urząd w gminie, na terenie której zamieszkujemy, będzie rozpatrywał nasz wniosek, a także przygotować dane osobowe wszystkich członków rodziny, w tym dzieci (m.in. imię, nazwisko, PESEL, stan cywilny, nazwę urzędu skarbowego, w którym rozlicza się dana osoba). Dane, którymi dysponuje Bank, zostaną wczytane z systemu Banku automatycznie.
Osoby korzystające z serwisu iPKO wypełnią wniosek wchodząc do zakładki „Oferty i wnioski”, którą znajdą w górnym prawym rogu. Po wejściu do zakładki należy wybrać „Wnioski do złożenia”, i dalej: „Wniosek Rodzina 500+” , a następnie kliknąć „Złóż wniosek”. Następnie należy wybrać zakres wniosku spośród dwóch dostępnych opcji. Po dokonaniu wyboru i kliknięciu przycisku „Dalej przechodzimy” do sekcji „Dane wnioskodawcy”.
Krok 1: Dane wnioskodawcy zostaną wypełnione automatycznie, trzeba je sprawdzić i, jeśli jest taka potrzeba, zaktualizować. Ważne, aby podać w tym miejscu aktualny adres mailowy – na niego zostanie przesłane Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) wniosku.
Następnie osoba wnioskująca musi wskazać – poprzez kliknięcie przycisku „Wyszukaj” – organ prowadzący, do którego zostanie skierowany wniosek (musi być on zgodny z miejscem zamieszkania).
Rachunek do wypłaty świadczenia
Osoba składająca wniosek musi wskazać sposób wypłaty świadczenia. Wybór przekazywania świadczeń na konto w banku nie jest obligatoryjny – osoba wnioskujaca może nie podać numeru rachunku bankowego. W takim przypadku organ powadzący będzie przekazywał świadczenia w ustalony z wnioskującym sposób, np. w kasie MOPS-u.
Aby otrzymywać świadczenie na rachunek bankowy, osoba wnioskująca musi zaakceptować deklarację „Proszę o wypłatę świadczenia wychowawczego na następujący nr rachunku bankowego” i wskazać numer rachunku bankowego.
Krok 2: Wnioskujący musi teraz wypełnić sekcję „Dane dzieci do ustalenia świadczenia wychowawczego”. Może tutaj dodać maksymalnie 15. dzieci.
Jeżeli wypełnia wniosek także na pierwsze dziecko (czyli najstarsze lub jedyne dziecko w rodzinie w wieku do 18. lat) należy przygotować skany oświadczeń o dochodach wszystkich członków rodziny oraz skany pozostałych wymaganych oświadczeń.
Z kolei jeżeli jedyną osobą osiągającą dochody, o których mowa w zał. 2, 3 i 4, jest wnioskodawca, wniosek można złożyć bez załączania skanów oświadczeń o dochodach pozostałych członków rodziny.
- Ważne: W przypadku wypełniania wniosku o świadczenie na drugie i kolejne dziecko, powinniśmy uzupełnić również dane pierwszego dziecka oraz pozostałych członków rodziny.
Krok 3: W tym kroku należy uzpełnić pole „Dane członków rodziny”: stopień pokrewieństwa, urząd skarbowy, w którym dziecko powinno się rozliczać. W tej sekcji można także dodać pozostałych członków rodziny.
Krok 4: Osoba wnioskująca musi wypełnić „Oświadczenie o dochodach i zobowiązaniach”. Należy tu podać organy, do których odprowadzane są składki na ubezpieczenie zdrowotne (swoje oraz pozostałych członków rodziny). Następnie należy wypełnić „Informacje o dochodach i zobowiązaniach”.
W sekcji „Oświadczenia i pouczenia” osoba wnioskująca powinna:
- dodać do wniosku wymagane załączniki
UWAGA: formaty załączników to: JPG, PDF, PNG; rozmiar pojedynczego: 500 kb; maksymalnie można dodać 7 załączników (o łącznej wielkości 3,5 mb)
- zaakceptować oświadczenia (także o miejscu przebywania swojego oraz członków rodziny)
- podać kod z narzędzia autoryzacji w iPKO – tylko, gdy jako formę przekazania świadczeń wskazano przelew na numer rachunku spoza listy dostępnych rachunków wnioskodawcy w PKO Banku Polskim
- zaakceptować złożenie wniosku przez kliknięcie „Wyślij wniosek” (w tym momencie wniosek zostaje wysłany do systemu emp@tia)
Po kliknięciu w przycisk „Wyślij wniosek” prezentowany jest ekran podziękowania za jego złożenie:
Na tym etapie możliwe jest:
- pobranie pliku PDF z wysłanym Wnioskiem Rodzina 500+
WAŻNE: Pobranie wysłanego wniosku w formie PDF jest możliwe tylko na tym etapie. Po przekazaniu wniosku do systemu emp@tia, Bank usuwa wszystkie dane (obowiązek ustawowy).
- pobranie pliku PDF z potwierdzeniem złożenia wniosku w Banku (ten plik będzie zawsze dostępny do pobrania w serwisie iPKO).
Po kliknięciu „OK” zostaniemy przekierowani do sekcji „Oferty i wnioski”/„Wnioski złożone”.
System emp@tia przekazuje wniosek do organu prowadzącego i wysyła wnioskującemu Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia będące Urzędowym Potwierdzeniem Odbioru (UPO) na adres e-mail wskazany we Wniosku Rodzina 500+.
Więcej informacji o Programie 500+ na stronie rodzina500plus.gov.pl.
Jak złożyć wniosek w Inteligo?
Joanna Fatek
Specjalista PKO Banku Polskiego
Czytaj także:
Rodzina 500 plus w PKO Banku Polskim – wniosek, rachunek, lokata
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?