2016.03.31

Wniosek o świadczenie 500+ w serwisach iPKO i Inteligo

Od 1 kwietnia br. rodzice i opiekunowie dzieci mogą składać wnioski o świadczenie w ramach programu 500+. Opisujemy krok po kroku, jak złożyć wniosek w serwisie bankowości elektronicznej.

Ważne jest, aby przed przystąpieniem do wypełnienia wniosku przygotować wszystkie wymagane dokumenty w wersji elektronicznej, m.in. potwierdzające dochody rodziny, niepełnosprawność lub sytuację formalno-prawną rodziny. Ich rodzaj uzależniony jest od indywidualnej sytuacji wnioskującego. Wcześniej należy też sprawdzić, jaki urząd w gminie, na terenie której zamieszkujemy, będzie rozpatrywał nasz wniosek, a także przygotować dane osobowe wszystkich członków rodziny, w tym dzieci (m.in. imię, nazwisko, PESEL, stan cywilny, nazwę urzędu skarbowego, w którym rozlicza się dana osoba). Dane, którymi dysponuje Bank, zostaną wczytane z systemu Banku automatycznie.

Osoby korzystające z serwisu iPKO wypełnią wniosek wchodząc do zakładki „Oferty i wnioski”, którą znajdą w górnym prawym rogu. Po wejściu do zakładki należy wybrać „Wnioski do złożenia”, i dalej: „Wniosek Rodzina 500+” , a następnie kliknąć „Złóż wniosek”. Następnie należy wybrać zakres wniosku spośród dwóch dostępnych opcji. Po dokonaniu wyboru i kliknięciu przycisku „Dalej przechodzimy” do sekcji „Dane wnioskodawcy”.

 

Krok 1: Dane wnioskodawcy zostaną wypełnione automatycznie, trzeba je sprawdzić i, jeśli jest taka potrzeba, zaktualizować. Ważne, aby podać w tym miejscu aktualny adres mailowy – na niego zostanie przesłane Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) wniosku.

Następnie osoba wnioskująca musi wskazać – poprzez kliknięcie przycisku „Wyszukaj” – organ prowadzący, do którego zostanie skierowany wniosek (musi być on zgodny z miejscem zamieszkania).

Rachunek do wypłaty świadczenia

Osoba składająca wniosek musi wskazać sposób wypłaty świadczenia. Wybór przekazywania świadczeń na konto w banku nie jest obligatoryjny – osoba wnioskujaca może nie podać numeru rachunku bankowego. W takim przypadku organ powadzący będzie przekazywał świadczenia w ustalony z wnioskującym sposób, np. w kasie MOPS-u.

Aby otrzymywać świadczenie na rachunek bankowy, osoba wnioskująca musi zaakceptować deklarację „Proszę o wypłatę świadczenia wychowawczego na następujący nr rachunku bankowego” i wskazać numer rachunku bankowego.

Krok 2: Wnioskujący musi teraz wypełnić sekcję „Dane dzieci do ustalenia świadczenia wychowawczego”. Może tutaj dodać maksymalnie 15. dzieci.

Jeżeli wypełnia wniosek także na pierwsze dziecko (czyli najstarsze lub jedyne dziecko w rodzinie w wieku do 18. lat) należy przygotować skany oświadczeń o dochodach wszystkich członków rodziny oraz skany pozostałych wymaganych oświadczeń.

Z kolei jeżeli jedyną osobą osiągającą dochody, o których mowa w zał. 2, 3 i 4, jest wnioskodawca, wniosek można złożyć bez załączania skanów oświadczeń o dochodach pozostałych członków rodziny.

  • Ważne: W przypadku wypełniania wniosku o świadczenie na drugie i kolejne dziecko, powinniśmy uzupełnić również dane pierwszego dziecka oraz pozostałych członków rodziny.



Krok 3: W tym kroku należy uzpełnić pole „Dane członków rodziny”: stopień pokrewieństwa, urząd skarbowy, w którym dziecko powinno się rozliczać. W tej sekcji można także dodać pozostałych członków rodziny.

 

Krok 4: Osoba wnioskująca musi wypełnić „Oświadczenie o dochodach i zobowiązaniach”. Należy tu podać organy, do których odprowadzane są składki na ubezpieczenie zdrowotne (swoje oraz pozostałych członków rodziny). Następnie należy wypełnić „Informacje o dochodach i zobowiązaniach”.

W sekcji „Oświadczenia i pouczenia” osoba wnioskująca powinna:

  • dodać do wniosku wymagane załączniki

UWAGA: formaty załączników to: JPG, PDF, PNG; rozmiar pojedynczego: 500 kb; maksymalnie można dodać 7 załączników (o łącznej wielkości 3,5 mb)

 

  • zaakceptować oświadczenia (także o miejscu przebywania swojego oraz członków rodziny)

 

  • podać kod z narzędzia autoryzacji w iPKO – tylko, gdy jako formę przekazania świadczeń wskazano przelew na numer rachunku spoza listy dostępnych rachunków wnioskodawcy w PKO Banku Polskim
  • zaakceptować złożenie wniosku przez kliknięcie „Wyślij wniosek” (w tym momencie wniosek zostaje wysłany do systemu emp@tia)

Po kliknięciu w przycisk „Wyślij wniosek” prezentowany jest ekran podziękowania za jego złożenie:

Na tym etapie możliwe jest:

  • pobranie pliku PDF z wysłanym Wnioskiem Rodzina 500+

WAŻNE: Pobranie wysłanego wniosku w formie PDF jest możliwe tylko na tym etapie. Po przekazaniu wniosku do systemu emp@tia, Bank usuwa wszystkie dane (obowiązek ustawowy).

  • pobranie pliku PDF z potwierdzeniem złożenia wniosku w Banku (ten plik będzie zawsze dostępny do pobrania w serwisie iPKO).

Po kliknięciu „OK” zostaniemy przekierowani do sekcji „Oferty i wnioski”/„Wnioski złożone”.

System emp@tia przekazuje wniosek do organu prowadzącego i wysyła wnioskującemu Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia będące Urzędowym Potwierdzeniem Odbioru (UPO) na adres e-mail wskazany we Wniosku Rodzina 500+.

Więcej informacji o Programie 500+ na stronie rodzina500plus.gov.pl.

Jak złożyć wniosek w Inteligo?

Joanna Fatek
Specjalista PKO Banku Polskiego

Czytaj także:

Rodzina 500 plus w PKO Banku Polskim – wniosek, rachunek, lokata

loaderek.gifoverlay.png