2016.04.11

Pro publico bono

Znane powiedzenie mówi, że jeśli chcesz komuś pomóc, nie dawaj mu ryby, ale wędkę – właśnie według tego przepisu działają firmy angażujące się społecznie.

CSR, społeczna odpowiedzialność biznesu
Fot. shutterstock.com

Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility, CSR) uznawana jest za jeden z filarów nowoczesnego przedsiębiorstwa. Mimo to według badań zrealizowanych przez Accenture z inicjatywy Global Impact, aż 67 proc. prezesów reprezentujących 1000 największych korporacji świata przyznało, że globalny biznes w niewystarczającym stopniu angażuje się w działania tego typu.

Czym zatem jest CSR, jak rozumieć społeczną odpowiedzialność biznesu? Najprostsza i najbardziej zrozumiała definicja mówi, że jest to „odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo”.

Ale dlaczego firmy mają działać odpowiedzialnie? Jakie korzyści przynosi firmie prowadzenie odpowiedzialnego biznesu? Według ekspertów najważniejsze to: wzrost zainteresowania inwestorów, zwiększenie lojalności konsumentów, poprawa relacji ze społecznością i władzami lokalnymi, wzrost konkurencyjności czy kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy wśród pracowników.

CSR po polsku

W Polsce według najnowszego raportu KPMG i Forum Odpowiedzialnego Biznesu pt. „Społeczna odpowiedzialność biznesu: fakty a opinie” przeprowadzonego wśród dużych i średnich firm w Polsce panuje bardzo duża świadomość zasadności prowadzenia odpowiedzialnego biznesu.

Firmy zapytane o konkretne wyzwania, które są najważniejsze z ich punktu widzenia, zdecydowanie najczęściej (50 proc.) wskazywały na ochronę środowiska naturalnego. Co ważne, jest to najistotniejsza kwestia nie tylko dla firm przemysłowych (56 proc.), które poprzez produkcję mają bezpośredni negatywny wpływ na środowisko, ale także dla przedsiębiorstw z sektora usług (38 proc.). Drugim najważniejszym wyzwaniem z punktu widzenia badanych przedsiębiorstw jest rozwój społeczności lokalnych. To wyzwanie zdecydowanie częściej wskazywane było przez firmy przemysłowe (40 proc.) niż usługowe (29 proc.).

Natomiast najrzadziej wskazywano na istotność edukacji w zakresie odpowiedzialnej konsumpcji (10 proc.) oraz profilaktykę zdrowotną (4 proc.). Przyczyną takiego postrzegania tych zagadnień może być przeświadczenie, że w tego typu działania powinny angażować się przede wszystkim firmy, które dostarczają produkty szkodliwe dla zdrowia lub mogące prowadzić do uzależnień.

Ponad trzy czwarte przedstawicieli dużych i średnich firm obecnych w Polsce jest zdania, że prowadzenie działalności biznesowej zgodnie z koncepcją CSR ma korzystny wpływ na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Najczęściej wskazywaną potencjalną korzyścią jest poprawa wizerunku firmy na rynku – ponad połowa badanych uważa, że może być to efekt prowadzenia działań CSR. Kolejnym ważnym benefitem, jaki może odnieść firma, jest wzrost akceptacji przez otoczenie, na co wskazuje ponad jedna trzecia przedstawicieli dużych i średnich przedsiębiorstw.

Doświadczenia różnych firm pokazują, że CSR się opłaca. I choć widzą one w nim także przełożenie na wynik finansowy przedsiębiorstwa, to należy pamiętać o najważniejszym założeniu społecznej odpowiedzialności biznesu, jakim jest budowanie wartości dla wszystkich interesariuszy firmy. Tylko przy tak pojętym CSR można myśleć o rentownym i zrównoważonym wzroście – podsumowuje Mirella Panek-Owsiańska, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

  • Wybrane pojęcia

    • Dow Jones Sustainability World Index – pierwszy światowy wskaźnik giełdowy badający i monitorujący wyniki finansowe światowych liderów wzrostu zrównoważonego, spółek, które chcą zwiększać swoją rentowność koncentrując działania jednocześnie na trzech podmiotach: akcjonariuszach, społeczeństwie i środowisku naturalnym.
    • Filantropia – działania polegające na bezinteresownym udzielaniu pomocy materialnej lub finansowej potrzebującym. Filantropia jest elementem CSR, gdyż CSR dotyczy całokształtu działań firmy, natomiast filantropia dotyczy jedynie końcowej fazy podziału zysku.
    • Global Reporting Initiative (GRI) – organizacja non-profit, promująca zrównoważony rozwój gospodarczy. Międzynarodowy standard budowania raportów społecznych umożliwiający porównywanie przedsiębiorstw między sobą.
    • Interesariusz – każda osoba lub grupa, która może wywierać wpływ na daną organizację lub, na którą ta organizacja wywiera wpływ.
    • Kampanie społeczne – działania ukierunkowane na zmianę postaw lub zachowań wybranej grupy odniesienia, przy pomocy mediów jako nośnika przekazu.
    • Raport CSR – raport wydawany przez przedsiębiorstwa w celu zaprezentowania swoich działań, osiągnięć i planów na płaszczyźnie ekonomicznej, społecznej i środowiskowej. Ideą jest pokazanie tego, co zyskują interesariusze, społeczeństwo i środowisko naturalne dzięki prowadzonej przez firmę działalności.
    • Respect Index – indeks giełdowy spółek odpowiedzialnych społecznie notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych.
    • Współpraca międzysektorowa – działania podejmowane przez biznes z organizacjami pozarządowymi, uczelniami wyższymi, pozwalająca dzięki efektowi synergii na lepszą realizację wspólnych działań.
    • Zrównoważony rozwój – idea polegająca na prowadzeniu działań prowadzących do ochrony i zabezpieczenia rozwoju: społeczeństwa, przyrody i gospodarki. Zakłada przewartościowanie dotychczasowego sposobu myślenia i działania nie rezygnując a nawet nie obniżając dotychczasowego poziomu rozwoju. Zakłada trwałą poprawę jakości życia współczesnych i przyszłych pokoleń.

Marcin Złoch

  • PKO Bank Polski od lat łączy cele biznesowe z zaangażowaniem społecznym. Prowadzi szeroko zakrojone działania z zakresu edukacji finansowej, produktów i usług bankowych, m.in. za pośrednictwem Bankomanii. Zapewnia milionom Polaków łatwiejszy i bezpieczniejszy dostęp do finansów, wykorzystując innowacyjne rozwiązania, od lat współpracuje organizacjami pożytku publicznego, wspiera środowiska akademickie i jest uznanym mecenasem sztuki. PKO Bank Polski prowadzi rozległe działania prospołeczne, które są dostrzegane i doceniane przez rynek. W tym roku Bank otrzymał dwie m.in. nagrody w XIII edycji ogólnopolskiego konkursu organizowanego w ramach Programu Solidny Pracodawca Roku – za politykę kadrową i właśnie za działania w obszarze CSR.

Czytaj także:

Kim są nowocześni patrioci?

Lubimy pomagać, ale możemy robić to skuteczniej

loaderek.gifoverlay.png