2015.04.08

Wystawa "80 lat SKO" w Łodzi

Szkolne Kasy Oszczędności PKO Banku Polskiego (SKO) są obecne w szkołach już od 80 lat. Z okazji jubileuszu objęcia kuratelą Szkolnych Kas Oszczędności przez PKO Bank Polski zorganizowana została wystawa "80 lat SKO", która pokazuje fenomen SKO - zarówno tego sprzed 80 lat, jak i obecnego, opartego na innowacyjnych technologiach, kompleksowego programu edukacyjnego. Jej wernisaż odbył się w lutym br. w Centrali Banku w Warszawie. Obecnie, do 17 kwietnia, wystawę można obejrzeć w zabytkowych wnętrzach Oddziału 1 PKO Banku Polskiego w Łodzi przy ul. Kościuszki. Łódź jest pierwszym z 11 miast, które w tym roku odwiedzi wystawa.

Wystawa 80 lat SKO w Łodzi

Za oficjalną datę powstania Szkolnych Kas Oszczędności PKO Banku Polskiego uznaje się 14 stycznia 1935 roku, kiedy to SKO zostały objęte kuratelą Pocztowej Kasy Oszczędności (dzisiejszy PKO Bank Polski).

  • Jubileuszowa wystawa pokazuje fenomen tego najstarszego, największego, a jednocześnie najbardziej innowacyjnego, bo opartego na nowoczesnych technologiach, programu edukacji finansowej dzieci i młodzieży w Polsce.

Aby zwrócić uwagę na najistotniejsze wydarzenia i przemiany, jakie zaszły w ciągu 80 lat istnienia SKO, wystawę podzielono na cztery chronologiczne części:

  • SKO do 1939 roku (z akcentem na 1935 rok);
  • SKO w latach 1945-1989 (rozwój programu w realiach PRL, np. ponad 80 proc. szkół w SKO w latach 60. aż po przełomowy rok 1989);
  • SKO w latach 1990-2010 (prowadzenie SKO wpisane do statutu Banku);
  • SKO od 2010 roku (rewitalizacja SKO, innowacyjność, rozwiązania internetowe - w efekcie znaczny wzrost zainteresowania programem).

Wśród eksponatów znalazły się unikatowe zdjęcia, dokumenty oraz gadżety. Całość wzbogacają elementy multimedialne.

SKO w liczbach

SKO to masa imponujących liczb: 80 lat doświadczenia w nauczaniu oszczędzania, 4,6 tys. szkół uczestniczących w programie, ponad 157 tys. dzieci korzystających z serwisu internetowego SKO, ponad 550 szkół prowadzących blogi na platformie SzkolneBlogi.pl, ok. 75 tys. fanów Szkoły Oszczędzania na NK.

Tysiące polskich dzieci pomnaża swoje oszczędności, korzystając z atrakcyjnie oprocentowanych rachunków oraz zaprojektowanego z myślą o nich serwisu SKO. Spośród uczniów oszczędzających dziś w SKO, 52 proc. stanowią dziewczynki, 48 proc. - chłopcy; najpopularniejsze imiona SKO-wiczów to: Julia i Jakub. SKO budzi największe zainteresowanie wśród dzieci w wieku 8-9 oraz 10-11 lat, a średnia kwota zgromadzona na internetowym koncie ucznia wynosi 371 złotych.

- Dzięki niezwykle bogatej, 80-letniej, historii naszego programu dla szkół, w oszczędzaniu z SKO mają doświadczenie już co najmniej trzy pokolenia Polaków. Dostosowanie SKO do współczesnych realiów sprawiło, że program jest atrakcyjny dla najmłodszych i pomaga w edukacji finansowej, która jest niezbędna i znacznie ułatwia podejmowanie racjonalnych decyzji finansowych w dorosłym życiu. PKO Bank Polski jako jedyny na polskim rynku udostępnia najmłodszym kompleksowe rozwiązania w postaci SKO i PKO Junior, dzięki czemu już ponad 300 tysięcy dzieci poniżej 13. roku życia uczy się przedsiębiorczości, systematyczności, odpowiedzialności, a także opanowuje podstawowe pojęcia i umiejętności związane z zarządzaniem budżetem - mówi Małgorzata Kocoń, dyrektor Biura Młodego Klienta w PKO Banku Polskim.

Za sukcesami stoją konkretni ludzie - nauczyciele, dzieci, rodzice oraz przedstawiciele Banku, którzy na co dzień inspirują się nawzajem i tworzą coraz liczniejszą społeczność oszczędzających, przedsiębiorczych i proekologicznych. Dla przykładu, w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 4 w Łodzi, w ramach SKO niewidome dzieci oszczędzają na wypoczynek wakacyjny, sprzęt sportowy i telefony komórkowe.

- W naszym ośrodku prowadzone są akcje proekologiczne. Współpracujemy również z innymi organizacjami, m.in. z Polskim Związkiem Głuchych, z którym zbieraliśmy na jedzenie dla bezdomnych zwierząt czy organizowaliśmy świąteczny kiermasz - wymienia tylko niektóre aktywności swoich podopiecznych Małgorzata Pluto-Kowalska, opiekunka SKO w SOSW w Łodzi.

Motorem tych działań są organizowane od wielu lat konkursy, szczególnie "Konkurs dla Szkolnych Kas Oszczędności" i "Konkurs dla Opiekunów SKO z okazji Dnia Edukacji Narodowej". Bank organizuje również konkursy dla użytkowników i czytelników platformy www.SzkolneBlogi.pl.

PKO Bank Polski wspiera nauczycieli i dzieci w tych inicjatywach, zapewniając materiały edukacyjne i dostarczając tym pierwszym pomoce dydaktyczne w postaci gotowych scenariuszy lekcyjnych, które zostały objęte honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej i większości kuratorów oświaty.

Nauczyciel-opiekun SKO w pakiecie edukacyjnym, oprócz scenariuszy lekcji, otrzymuje m.in. broszury: "Kompleksowy program edukacji finansowej" i "Poznaj moc blogowania z SKO", a także kasetkę na pieniądze i gadżety wspierające prowadzenie programu edukacyjnego SKO w szkole. Dodatkowo, na rozpoczęcie każdego roku szkolnego, uczestniczące w SKO szkoły otrzymują tzw. pakiety powitalne, zawierające materiały edukacyjne i gadżety dla SKO-wiczów.

Bank stale rozwija program i wkracza w nowe obszary, jak np. bezpieczeństwo dzieci w drodze do i ze szkoły. W ramach tych działań w tym roku szkolnym wszyscy SKO-wicze otrzymali od Banku opaski odblaskowe poprawiające ich widoczność na drodze oraz ulotki dotyczące bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Bank przygotował ten materiał we współpracy z Komendą Główną Policji, jako odpowiedź na wprowadzony w zeszłym roku obowiązek noszenia przez pieszych po zmroku elementów odblaskowych w terenie niezabudowanym.

  • PKO Bank Polski wspiera nauczycieli również przy dokonywaniu operacji na rachunkach oraz prowadzi zajęcia dydaktyczne dla dzieci z wykorzystaniem multimediów. Chętne szkoły zapraszane są na pogadanki i prelekcje do placówek Banku, a nawet na zwiedzanie skarbca.

PKO Bank Polski od lat angażuje się w edukację ekonomiczną dzieci i młodzieży, umożliwiając im praktyczną naukę finansów poprzez nowoczesną i kompleksową ofertę dla młodych. Od 2012 roku w nowej formule funkcjonują Szkolne Kasy Oszczędności dla uczniów w wieku 6-13 lat, zaś w lipcu 2013 roku Bank, jako pierwszy w Polsce, wprowadził ofertę dla dzieci poniżej 13. roku życia - PKO Junior. W ofercie dostępne jest również PKO Konto Pierwsze dla osób pomiędzy 13. a 17. rokiem życia oraz odświeżone PKO Konto dla Młodych dla studentów i absolwentów uczelni wyższych, którzy nie ukończyli 26. roku życia. Łącznie Bank obsługuje ponad 800 tysięcy klientów w grupie wiekowej 0-26.

Wystawę można odwiedzać do 17 kwietnia br. w godzinach otwarcia Oddziału 1 w Łodzi, przy Alei Kościuszki 15 (od 8.00 do 18.00). Wstęp jest bezpłatny.

Więcej informacji na temat historii SKO i wystawy można zobaczyć na specjalnie przygotowanej stronie internetowej: www.pkobp.pl/80-lat-sko.

Martyna Lewicka
Specjalista PKO Banku Polskiego

Czytaj także:

SKO: przedsiębiorczość od najmłodszych lat

loaderek.gifoverlay.png