Bank czuwa - powiadomienia o nietypowych transakcjach
Kiedy na naszym koncie dokonywane są podejrzane lub odbiegające od standardu transakcje, bank może dodatkowo potwierdzać je telefonicznie. W pierwszej chwili taki telefon wzbudza irytację klienta, ale po namyśle raczej każdy uzna, że sprawdzanie niektórych operacji ma głęboki sens. Dzięki tej procedurze udało się uniknąć „wyczyszczenia” wielu kont.
System bankowy jest zaprogramowany tak, aby dla bezpieczeństwa środków klientów wyłapywać wszystkie podejrzane operacje. Kiedy transakcja jest „podejrzana”? Kryteriów jest bardzo wiele: czasami test to wartość operacji, ich częstotliwość czy nietypowe miejsce, z którego są one realizowane. Generalnie chodzi o operacje finansowe dokonywane różnymi kanałami, które odbiegają od dotychczasowych zachowań klienta. Dla bezpieczeństwa, takie transakcje mogą być dodatkowo potwierdzane telefonicznie. Dlatego bardzo ważne jest, żeby aktualizować na bieżąco dane teleadresowe, a przede wszystkim numery telefonów w systemie bankowym!
Procedura jest prosta
Jeśli klient zwykle dokonuje drobnych zakupów i nagle z jego konta ktoś chce wyciągnąć dużą kwotę, natychmiast jest o tym informowany pracownik instytucji finansowej. Dzwoni on do klienta, aby potwierdzić, czy np. „właśnie szczęśliwie finalizuje on zakup samochodu”. Jeśli klient jest zaskoczony informacją o tym, że z jego konta znika gotówka, natychmiast podejmowane są działania zmierzające do zablokowania rachunku. System zareaguje tak samo, kiedy z rachunku klienta, który całe swoje życie spędził w Polsce i granice przekraczał jedynie podczas górskich wycieczek po Tatrach zostaną dokonane transakcje np. w Ameryce Południowej. W tym wypadku także można spodziewać się telefonu z banku z prośbą o potwierdzenie operacji. Przy czym sytuacja nie musi dotyczyć miejsc tak odległych. Dlatego klient mieszkający w Warszawie może się spodziewać kontaktu z bankiem w przypadku, gdy jego kartą posłużył się ktoś w Bydgoszczy.
Podejrzane może też być kupno zegarka w luksusowym sklepie, podczas gdy standardowo, klient banku robi zakupy niemal wyłącznie w supermarketach i osiedlowym sklepiku.
Zachowaj ostrożność
Pamiętajmy jednak, że pracownik banku, dzwoniący w celu potwierdzenia transakcji, nigdy nie poprosi o podanie loginu, hasła do rachunki czy PIN-u do operacji kartowych, które mogą być wykorzystane do „wyczyszczenia konta”. Nigdy też nie poprosi o podanie jednorazowego kodu potwierdzającego operację. Przedstawiciel Banku potwierdza jedynie personalia klienta i fakt dokonania operacji. Jeśli klient zostanie okradziony jednocześnie z karty płatniczej i telefonu komórkowego, a przedstawiciel banku nie może skontaktować się z nim w żaden sposób, bank może zablokować wszystkie transakcje do czasu nawiązania kontaktu z klientem, co umożliwi ich autoryzację.
Rafał Kulicki
ekspert PKO Banku Polskiego
Czytaj także:
Co zrobić, aby nie paść ofiarą ataku phishingowego?
Login i hasło pilnie strzeżone
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?
Bankofinanse
02019.07.09Lojalnie polecam – ZenCard bliżej klientów
więcejMobilna aplikacja ZenCard to narzędzie do tworzenia programów lojalnościowych działające na terminalach płatniczych. Jej potencjał udowodniła ogólnopolska kampania, którą ZenCard przeprowadził z PKO Bankiem Polskim.
Bankofinanse
02019.07.04PKO Konto dla młodych – narodziny gwiazdy
więcejOsiemnaste urodziny są wyjątkową okazją, momentem, kiedy możemy decydować jakie konto wybierzemy na przyszłość. PKO Konto dla Młodych to świetny pakiet startowy. Jeśli dobrze zaczniemy, już na początku zyskamy przewagę.