Płacenie kartą w internecie bez obaw
Rozwój technologii bankowych tworzy nieustannie nowe możliwości. Jego postęp z jednej strony wynika z nowych potrzeb klientów rozwijającego się rynku bankowego, z drugiej sam jest katalizatorem ich powstawania. Gdy porównamy karty bankowe z początku poprzedniej dekady i dzisiaj używane, dostrzeżemy zmianę z prostego narzędzia do wypłaty gotówki i płatności w urządzenie, które oprócz realizacji transakcji różnego typu pozwala kontrolować stan rachunku, brać udział w programach lojalnościowych, dokonywać wpłat na konto.
W tym wachlarzu możliwości są płatności za zakupy w internecie. Korzystanie z tej funkcji karty bankowej w przypadku wielu osób budzi pewne obawy. Wiele opinii podważa bezpieczeństwa transakcji internetowych. Jednak jak każda transakcja również internetowa wymaga przestrzegania pewnych zasad. To zapewnia jej bezpieczeństwo. Jak bezpiecznie płacić w sklepach internetowych? Oto kilka zasad, które warto stosować:
1. Zacznij od limitu
Każdy posiadacz karty korzystając z internetowego dostępu do rachunku iPKO ma możliwość samodzielnego ustalania limitów operacji dla posiadanych kart płatniczych. Podstawowym elementem bezpieczeństwa użytkowania karty w ogóle, nie tylko w zakresie internetu jest ustawienia limitów odpowiednie do naszego sposobu używania karty. Znając swoje możliwości finansowe i skłonność do płacenia w internecie warto odpowiednio ustalić wysokość limitów transakcji. To zabezpiecza nas nie tylko na wypadek nieuczciwych działań w sieci ale również w przypadku zwykłej kradzieży karty. Są osoby, które dbają o bezpieczeństwo transakcji internetowych w sposób ekstermalny. Korzystając z możliwości zarządzania limitami karty przy wykorzystaniu internetowego dostępu do rachunku iPKO tuż przed dokonaniem transakcji odpowiednio zwiększają limit, by po jej zrealizowaniu ustalić go na poziomie 0.
2. Sprawdź stronę sklepu
Jeśli kupujmy to najlepiej w znanych sprawdzonych sklepach, cieszących się dobrą opinią na rynku. Informacje o renomie, ocenach sklepu łatwo znaleźć w sieci, na stronach zbierających oceny sklepów lub porównujących ceny produktów . Poza tym pamiętać trzeba, żeby kupując w internecie sprawdzać czy sklep w którym kupujemy realizuje transakcje na bezpiecznej stronie - połączenie z nią powinno być szyfrowane (w polu adresu strony przeglądarki na początku pojawia się zamiast http – https i ikona kłódki).
3. Wykorzystaj w pełni zabezpieczenia transakcji
Podczas płacenia w sklepie internetowym jesteśmy proszeni o podanie numeru karty, daty ważności i kodu CVC/CVV2 (to trzycyfrowy numer zabezpieczający, podany na odwrocie karty). Jeśli sklep nie wymaga jego podania nie powinniśmy korzystać z jego usług. Dodatkową formą zabezpieczenia transakcji internetowej jest usługa 3D-Secure. Każdy klient indywidualny PKO Banku Polskiego może korzystać z tej usługi jeśli aktywuje ją na swej karcie i pod warunkiem, że sklep w którym robi zakupy umożliwia z niej skorzystanie. Warto wybierać sklepy korzystające z 3D-Secure.
Usługę można aktywować z pomocy konsultanta z serwisu telefonicznego PKO (numer 801 307 307 lub +48 81 535 60 60) albo samodzielnie - przez serwis iPKO. Wtedy wystarczy wejść na stronę i w zakładce ze "szczegółami karty" kliknąć "aktywuj" przy usłudze 3D Secure.
Wykorzystanie 3D-Secure polega na tym, w trakcie płacenia za towar podczas płacenia za towar zalogujemy się na stronie banku i poza podaniem wspomnianych danych z karty na stronie potwierdzania transakcji podajemy kod autoryzacji (z karty kodów, tokena lub SMSa). Po autoryzacji, wracamy na stronę sklepu i kończymy zakup.
Grzegorz Culepa
Ekspert PKO Banku Polskiego
Czytaj także:
Karta kredytowa - to proste i tanie!
Karta kredytowa - jaką wybrać?
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?
Bankofinanse
02019.07.09Lojalnie polecam – ZenCard bliżej klientów
więcejMobilna aplikacja ZenCard to narzędzie do tworzenia programów lojalnościowych działające na terminalach płatniczych. Jej potencjał udowodniła ogólnopolska kampania, którą ZenCard przeprowadził z PKO Bankiem Polskim.
Bankofinanse
02019.07.04PKO Konto dla młodych – narodziny gwiazdy
więcejOsiemnaste urodziny są wyjątkową okazją, momentem, kiedy możemy decydować jakie konto wybierzemy na przyszłość. PKO Konto dla Młodych to świetny pakiet startowy. Jeśli dobrze zaczniemy, już na początku zyskamy przewagę.