2015.01.08

Bankomat tam, gdzie my

W ponad 700 polskich miejscowościach, w oddziałach PKO Banku Polskiego, ale także na dworcach, w galeriach handlowych i na wyższych uczelniach możemy skorzystać z wielozadaniowych bankomatów. Dzięki nim wypłacimy i wpłacimy gotówkę, doładujemy telefon, wymienimy walutę, sprawdzimy stan rachunku czy zmienimy PIN. W ciągu miesiąca jeden bankomat Banku realizuje blisko 20 tys. różnych transakcji.

Klienci banków chcą być bardziej samodzielni, dlatego coraz większą popularność zyskują urządzenia umożliwiające realizację operacji finansowych bez pomocy specjalisty. Na świecie powstają już tzw. VTM-aty (Virtual Teller Machine), które na to pozwalają, a w razie potrzeby dają możliwość połączeń
audio albo wideo z konsultantem Contact Center. Pierwsze takie urządzenia powstały w Azji, a przeprowadzone przez National Consumer Research (NC R) w 2013 roku niezależne badania
wskazują, że 25 proc. klientów już teraz chciałoby z nich skorzystać. W grupie osób młodszych
wskaźnik ten wyniósł 40 proc. Tę światową tendencję – wzrost zainteresowania klientów strefami samoobsługowymi także w sferze finansowej – widać również w Polsce, gdzie obserwujemy dynamiczny rozwój sieci bankomatów i ich funkcjonalności.

– Sieć bankomatów PKO Banku Polskiego jest rozwijana głównie w miejscowościach, w których tych urządzeń jest niewiele. Chcemy, aby nasi klienci mieli do nich łatwy dostęp, by były jak najbliżej ich miejsca zamieszkania, pracy lub nauki. Stawiamy je również tam, gdzie liczba transakcji jest najwyższa. W ciągu kilku ostatnich lat ich liczba wzrasta o ok. 200 urządzeń rocznie. Liczba transakcji przypadająca
na jeden nasz bankomat jest ponad dwukrotnie wyższa niż średnia rynkowa. Świadczy to o bardzo dużym zainteresowaniu naszymi usługami – podkreśla Zbigniew Jancewicz, kierownik zespołu w Departamencie Sieci.

  • Opłatomaty na kartę i telefon

    Opłatomaty to nowatorskie rozwiązanie, które stanowi alternatywę dla okienka kasowego. PKO Bank Polski jako pierwszy na rynku udostępnił usługę dokonania płatności bezstykowo za pośrednictwem kart MasterCard PayPass oraz Visa pay-Wave. Samoobsługowe urządzenie umożliwia dokonywanie płatności za pomocą ekranu dotykowego, jak również poprzez zeskanowanie faktury lub decyzji podatkowej zawierającej kod dwuwymiarowy (QR). Innowacyjne urządzenia Bank zainstalował także w wybranych urzędach miast. Wyróżniają się przyjaznym dla użytkownika interfejsem i czytelną grafiką. Pozwalają na opłacenie podatków oraz wniesienie innych opłat, m.in. za rejestrację samochodu, prawo jazdy czy uiszczenie opłaty skarbowej. Można z nich korzystać także za pomocą telefonu z aplikacją IKO. Dotychczas z urządzeń tych skorzystało blisko 1500 osób i ponad 300 podmiotów gospodarczych.

Telefonem i w języku Braille’a

W oddziałach Banku znajdziemy 1430 bankomatów, a ponad 1730 – w lokalizacjach zewnętrznych, takich jak m.in. lotniska, dworce, galerie handlowe, sądy, uczelnie wyższe czy siedziby urzędów gmin. Wszędzie tam można wypłacać gotówkę także bez za użycia karty – za pomocą telefonu z aplikacją IKO . W tym celu wystarczy wybrać opcję „wypłata IKO ”, wpisać kwotę i podać kod. Nowością jest to, że bankomaty automatycznie rozpoznają karty PKO Junior – wówczas na ekranie pojawia się dostosowany do wieku dzieci komunikat, zarówno pod względem wyglądu, jak i języka.

W bankomatach można także doładować telefon komórkowy, sprawdzić stan rachunku oraz wydrukować saldo z pięcioma ostatnimi transakcjami. Bank sukcesywnie dostosowuje swoje automaty do potrzeb  osób niewidomych i słabowidzących. Już blisko tysiąc urządzeń wyposażonych jest w gniazdo słuchawkowe z regulacją głośności oraz oprogramowanie do przekazywania komunikatów głosowych
opisujących przebieg operacji i sposób jej obsługi. Napisy w alfabecie Braille’a są umieszczone na klawiszach funkcyjnych przy klawiaturze, a także przy czytniku, drukarce potwierdzeń i w miejscu odbioru gotówki.

Kasjer i bankomat

Ponad 620 bankomatów naszego Banku ma funkcję wpłatomatową, która umożliwia klientom indywidualnym oraz prowadzącym działalność gospodarczą wpłatę gotówki na posiadany w PKO Banku  Polskim rachunek. Średnio 2 tys. klientów miesięcznie dokonuje transakcji w „elektronicznej kasie”.  Operacja wpłaty we wpłatomacie jest zdecydowanie mniej czasochłonna niż w kasie oddziału i można ją zrealizować o dowolnej porze – w większości urządzeń jest dostępna całą dobę. Dzięki wpłatomatom  można dokonywać także spłaty zadłużenia karty kredytowej. I co ważne, w przypadku obu operacji wykonywanych za pomocą urządzenia, Bank nie pobiera prowizji.

Co jeszcze może bankomat? Posiadacze kart Visa wydanych za granicą mogą korzystać z usługi DCC (ang. Dynamic Currency Conversion). Polega ona na automatycznym przewalutowaniu środków w oparciu  o kurs wymiany określony przez Bank, dzięki czemu klient już w chwili wypłaty gotówki zna kurs  wymiany waluty i kwotę obciążenia konta karty, co pozwala na pełną kontrolę środków. Usługa DCC obejmuje siedem walut (GBP, EU R, NOK, USD , SEK , CHF oraz DKK ).

  • Co może bankomat nowej generacji?

    Oprócz standardowej wypłaty gotówki bankomaty PKO Banku Polskiego umożliwiają klientom:
    • wypłatę gotówki z użyciem karty lub telefonu – za pomocą aplikacji mobilnej IKO,
    • sprawdzenie i wydruk informacji o wysokości salda rachunku i wolnych środków na ROR (w przypadku kart debetowych wydanych do rachunku),
    • wydruk informacji o ostatnich pięciu operacjach rozliczonych na ROR (dla kart debetowych),
    • sprawdzanie wysokości dostępnego limitu na karcie kredytowej,
    • doładowanie telefonu w sieciach: Plus (Simplus, MixPlus, 36,6) oraz Sami Swoi (Plus), a także Orange (m.in. POP, Orange Go, Nowe Orange GO), T-Mobile (Heyah, Tak Tak) oraz Play,
    • zmianę PIN -u (dla kart PKO Banku Polskiego: kredytowych i debetowych z mikroprocesorem, a także dla kart MasterCard/Maestro z mikroprocesorem innych banków),
    • odblokowanie PIN -u (dla kart MasterCard/Maestro z mikroprocesorem innych banków).

Bezpośrednie dotarcie

Ponad tysiąc bankomatów PKO Banku Polskiego oferuje klientom także pożyczkę gotówkową (urządzenie pokazuje proponowaną kwotę kredytu, po akceptacji której z klientem kontaktuje się  konsultant Contact Center) oraz dostęp do aplikacji IKO. Wystarczy, że klient zostawi swój numer  telefonu, a otrzyma SMS z linkiem do sklepu mobilnego, z którego można ściągnąć usługę. Ponadto urządzenia zlokalizowane przy oddziałach przypominają klientom o konieczności zmiany numeru  dowodu w danej placówce, a w ramach kampanii „ECO” zachęcają osoby korzystające z wyciągów tradycyjnych do zlecenia miesięcznych zestawień elektronicznych. Ale to nie wszystko. – Następnym etapem rozwoju funkcjonalności naszych bankomatów będzie udostępnienie klientom usług stricte  bankowych, m.in. możliwości samodzielnego podwyższania limitów na kartach kredytowych, zakupu kredytu odnawialnego, ale również doładowania biletów okresowych i kart miejskich czy wydruku kodów zniżkowych na zakupy u partnerów programów rabatowych – zapowiada Adam Miziołek, menedżer zespołu w Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej.

Edyta Skorupska
Ekspert PKO Bank Polski

loaderek.gifoverlay.png