Rzecznik klienta radzi. Odcinek 1 - informuj bank o problemach finansowych
Osoba, która uprzedza bank o tym, że będzie miała kłopot z zapłatą miesięcznej raty kredytu, pozostaje w jego oczach wiarygodna. Bank może jej wtedy rzucić koło ratunkowe np. w postaci korzystnego rozłożenia spłaty zadłużenia, które pozwoli przetrwać trudny okres.
Kredyt udzielany jest najczęściej na wiele lat. W czasie jego spłaty każdy może utracić główne źródło utrzymania, co owocuje drastycznym zmniejszeniem miesięcznych dochodów i problemami w spłacie zadłużenia. Często jest to całkowicie niezależne od kredytobiorcy. Z takimi sytuacjami mamy do czynienia np. gdy bankrutuje pracodawca albo dochodzi do nieszczęśliwego wypadku czy innego zdarzenia losowego. Często jest to duży stres dla osoby, która utraciła źródło utrzymania. Niektórzy uciekają wówczas od problemu, unikają kontaktu z wierzycielami i jak najdłużej starają się udawać, że nic się nie stało. Jest to wielki błąd.
Nie należy zwlekać do ostatniej chwili z poinformowaniem kredytodawcy o swoich problemach finansowych. Bankowi przecież również zależy na spłacie zadłużenia.
Taki klient pozostaje dla banku wiarygodny. W przeciwieństwie do osoby, która zwraca się o pomoc dopiero w momencie, gdy na jej rachunku są już zaległości w spłacie kredytu albo, co gorsza, na jego konto wszedł już komornik. Warto uprzedzić o swoich problemach. Wtedy bank może zaproponować rozwiązania finansowe, które są do zaakceptowania dla obu stron: m.in. wakacje kredytowe albo wydłużenie czasu spłaty kredytu i tym samym zmniejszenie wysokości miesięcznej raty. Może też zdecydować, że oprocentowanie będzie naliczane tylko od kapitału, więc wysokość zadłużenia nie będzie szybko narastać. Wybór właściwego rozwiązania zależy od konkretnej sytuacji klienta. Sygnał o kłopotach finansowych przekazany do banku pozwala uniknąć również kosztów monitów i naliczania odsetek karnych.
Warto jeszcze raz podkreślić - klient, który ma problemy finansowe, nadal może być wiarygodnym partnerem, z którym bank chętnie podpisze ugodę restrukturyzacyjną zawierającą wynegocjowane zasady spłaty całego kredytu. Takie rozwiązanie jest najbardziej opłacalne zarówno dla kredytobiorcy jak i dla banku.
Monika Poncyliusz - funkcję rzecznika klienta pełni od początku powołania tego stanowiska w PKO Banku Polskim, czyli od 1 stycznia 2014 roku. Wcześniej była Naczelnikiem Wydziału Zarządzania Zasobami Teleinformatycznymi, zbudowała HelpDesk merytoryczny dla pracowników Banku, prowadziła szkolenia jako trener wewnętrzny oraz wiele lat pełniła różne funkcje przy bezpośredniej obsłudze Klienta. Swoją przygodę z PKO Bankiem Polskim rozpoczęła jako kasjer. Awansując, poznała całą strukturę i formy działania największej instytucji finansowej w Polsce. Jest absolwentką Wydziału Prawa w Europejskiej Wyższej Szkole Prawa i Administracji oraz Wyższej Szkole Biznesu, działającej przy Polskiej Akademii Nauk.
Czytaj także:
Rozmawiamy z... Moniką Poncyliusz
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?
Bankofinanse
02019.07.09Lojalnie polecam – ZenCard bliżej klientów
więcejMobilna aplikacja ZenCard to narzędzie do tworzenia programów lojalnościowych działające na terminalach płatniczych. Jej potencjał udowodniła ogólnopolska kampania, którą ZenCard przeprowadził z PKO Bankiem Polskim.
Bankofinanse
02019.07.04PKO Konto dla młodych – narodziny gwiazdy
więcejOsiemnaste urodziny są wyjątkową okazją, momentem, kiedy możemy decydować jakie konto wybierzemy na przyszłość. PKO Konto dla Młodych to świetny pakiet startowy. Jeśli dobrze zaczniemy, już na początku zyskamy przewagę.