2015.06.24

Podsumowanie Regionalnych Forów Przedsiębiorców 2015

Około ośmiuset uczestników, spotkania w ośmiu miastach oraz dynamiczna dyskusja o tym, jak odnieść sukces oraz zbudować markę firmy i wytwarzanych przez nią produktów. Tak najkrócej można podsumować zorganizowany już po raz trzeci przez PKO Bank Polski i firmę doradczą EY cykl Regionalnych Forów Przedsiębiorców.

Regionalne Forum Przedsiębiorczości
Spotkanie w Radomiu.

Spotkania odbyły się w Radomiu, Poznaniu, Białymstoku, Katowicach, Wrocławiu, Gdańsku, Olsztynie i Łodzi w maju. Brali w nich udział polscy przedsiębiorcy, wśród których byli zdobywcy tytułu „Przedsiębiorca Roku” z poprzednich lat, a także przedstawiciele PKO Banku Polskiego oraz EY. Podczas dyskusji przedsiębiorcy, bazując na własnych przykładach, dzielili się z uczestnikami forum wiedzą i doświadczeniami z prowadzenia firmy, swoją „drogą na szczyt”, a także opowiadali o tym, jak przewidywać ryzyka i je pokonywać.

Spotkania w regionach - rozmowa o globalnych problemach

Wprowadzenia do spotkań należały do Jana Krzysztofa Bieleckiego, przewodniczącego Programu EY Przedsiębiorca Roku, który przedstawiał ewolucję polskiej przedsiębiorczości z perspektywy przemian zachodzących w gospodarce na przestrzeni ostatnich lat. Miał też możliwość dzielenia się doświadczeniami związanymi z konkursem „Przedsiębiorca Roku” i jego laureatami.

Z kolei towarzyszące Forum debaty z udziałem czołowych polskich przedsiębiorców były doskonałym miejscem do dyskusji m.in. o tym, gdzie szukać „napędu” dla rozwoju przedsiębiorstw, czy innowacje to jedyna droga do osiągnięcia biznesowego sukcesu, gdzie poszukiwać alternatywnych źródeł finansowania czy też o sposobach na ekspansję zagraniczną.

W spotkaniach wzięli udział m.in. Dariusz Miłek, twórca firmy obuwniczej CCC, Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex Wadowice, lidera na rynku soków, nektarów i napojów, Adam Krzanowski, twórca firmy Nowy Styl, wiodącej na europejskim rynku mebli biurowych, oraz Ryszard Florek, założyciel Fakro, firmy zajmującej w branży produkcji okien drugie miejsce w świecie. W spotkaniach aktywny udział brali także przedstawiciele PKO Banku Polskiego: Jakub Papierski - wiceprezes Banku odpowiedzialny za Obszar Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej, Ilona Wołyniec - dyrektor Pionu Relacji z Klientami Strategicznymi i Finansowania Projektów, Edmund Cumber - dyrektor Departamentu Finansowania Projektów Inwestycyjnych, Paweł Pach - dyrektor Pionu Relacji z Klientami Korporacyjnymi oraz Konrad Grajeta - dyrektor Departamentu Produktów Transakcyjnych i Finansowania Handlu.

Istotną cześć w dyskusji zajmował wątek finansowania projektów, zwłaszcza przez początkujące firmy. Tu istotną rolę do odegrania mają nie tylko banki. Przedsiębiorcy powinni też czerpać ze środków unijnych oraz doradztwa w zakresie ich pozyskiwania. Dobrym sposobem na zdobycie kapitału jest także współpraca z funduszami kapitałowymi, które wspierają rozwój startupów. Przedsiębiorstwa z dłuższą historią działalności mogą natomiast liczyć na pomoc banków, w tym PKO Banku Polskiego.

Innowacyjność głównym motorem wzrostu

Przedsiębiorcy, których różnił pomysł na prowadzenie biznesu, branża i podejście do prowadzenia działalności, zgadzali się w jednym: innowacyjność jest dziś wymogiem koniecznym utrzymania się biznesu na rynku i jego rozwoju.

Do tej pory jednym z najważniejszych motorów polskiego wzrostu gospodarczego i eksportu były bowiem względnie niskie koszty, często wynikające z niskich kosztów pracy. Jednak ta przewaga konkurencyjna wyczerpuje się i polskie firmy muszą szukać nowych „motorów rozwoju”. Jeżeli uda się je znaleźć, polskie firmy mogą zdobywać zagraniczne rynki, a eksport może stać się jednym z głównych fundamentów polskiej gospodarki. Najbliższe lata będą w tym zakresie dla polskich firm kluczowe.

Michał Zwoliński
Specjalista PKO Banku Polskiego

  • Uczestnictwo w regionalnych spotkaniach, z perspektywy przedsiębiorców, było znakomitym sposobem na znalezienie inspiracji do stworzenia własnej recepty na sukces w biznesie. Istotna była również możliwość poznania przedstawicieli najlepszych polskich firm i nawiązania relacji biznesowych. Z punktu widzenia Banku spotkania umożliwiły prezentacji oferty i wzmocnienie wizerunku PKO Banku Polskiego jako doświadczonego partnera w biznesie. Efektem, w dłuższej perspektywie, jest łatwiejsze pozyskanie nowych klientów.

    Edmund Cumber, dyrektor Departamentu Finansowania Projektów Inwestycyjnych

    Regionalne Forum Przedsiębiorców było miejscem dyskusji o tematach dla przedsiębiorców najważniejszych: źródłach finansowania, ryzkach prowadzenia biznesu, najlepszych receptach na rozwój działalności i sposobach na odniesienie sukcesu. Wysoka frekwencja i równie wysoki poziom merytoryczny dyskusji potwierdziły, że projekt RFP jest niezwykle wartościowy i warto brać w nim udział.

    Ilona Wołyniec, dyrektor Pionu Relacji z Klientami Strategicznymi i Finansowania Projektów

Czytaj także:

Innowacje zależą od rynku, a nie od nakładów

loaderek.gifoverlay.png