Gwarancja bankowa? Czemu nie!
Gwarancja bankowa buduje wiarygodność firmy w oczach jej kontrahentów, zapewnia większą swobodę działania i lepszą pozycję negocjacyjną. Z tego instrumentu korzystają zarówno firmy prowadzące działalność od lat, jak i nowe podmioty.
Przedmiotem gwarancji jest zabezpieczenie zobowiązań wynikających z czynności cywilnoprawnych, w tym kontraktów handlowych, przepisów prawa oraz orzeczeń sądowych i aktów administracyjnych.
W zależności od przeznaczenia występują różne rodzaje gwarancji, np.: zapłaty, przetargowe, zwrotu zaliczki, dobrego wykonania umowy, spłaty kredytu, zapłaty należności leasingowych, zapłaty długu celnego, regwarancje oraz gwarancje uregulowania zobowiązań z innych tytułów.
W ostatnim czasie coraz więcej gwarancji bankowych jest udzielanych jako zabezpieczenie zobowiązań określonych grup klientów, które wynikają z przepisów prawa krajowego i unijnego, np. dla przedsiębiorców wykonujących zawód przewoźnika drogowego oraz dla biur usług płatniczych.
Niezbędne dokumenty
O gwarancję może się ubiegać każdy klient MSP, który złoży w oddziale Banku zlecenie udzielenia gwarancji albo wniosek o zawarcie umowy ramowej gwarancji wraz z dokumentami określającymi status prawny, proponowanymi zabezpieczeniami oraz dokumentami finansowymi pozwalającymi na ocenę jego zdolności kredytowej.
Ponadto osoba ta musi mieć rachunek bieżący Biznes Partner. W zależności od przedmiotu zobowiązania zabezpieczonego gwarancją dodatkowym dokumentem, o jaki może zostać poproszony klient, jest umowa, z której wynika powstanie zobowiązania.
W przypadku, gdy klient jako zabezpieczenie gwarancji zaproponuje przelew (wpłatę) środków pieniężnych na rachunek Banku w kwocie najmniej odpowiadającej kwocie wnioskowanej gwarancji, Bank może ograniczyć liczbę składanych dokumentów, co pozwoli na skrócenie czasu udzielenia gwarancji.
Większa wiarygodność
Udzielenie gwarancji jest korzystne zarówno dla zleceniodawcy, jak i beneficjenta. Zleceniodawcy pozwala na to, by nie angażował własnych środków finansowych, dzięki czemu może zachować płynność finansową. W przeciwnym razie musiałby on blokować własne środki, które mogłyby zostać zatrzymane przez kontrahenta jako kaucja albo depozyt zabezpieczający. Jeżeli zleceniodawca prowadzi działalność handlową, gwarancja bankowa pozwala mu na poprawienie swojej wiarygodności wobec kontrahentów. Jest ona instrumentem umacniającym wiarygodność w oczach innych przedsiębiorców dzięki renomie Banku jej udzielającego.
W przypadku niewywiązania się zleceniodawcy ze zobowiązań wobec beneficjenta, gwarancja stanowi pewne i wygodne zabezpieczenie wykonania przez zleceniodawcę zobowiązań, które wynikają z zawartych umów. Jej wyegzekwowanie jest szybkie i proste. Wystarczy pisemnie przekazać żądanie zapłaty do Banku, który udzielił gwarancji, aby otrzymać swoją należność. Beneficjent otrzymuje ją bezzwłocznie, w odróżnieniu od przypadków, w których dochodziłby swoich należności w postępowaniu sądowym albo arbitrażowym.
W obecnej sytuacji gospodarczej nie bez znaczenia jest również fakt, że na wypłatę gwarancji nie ma wpływu pogorszenie się sytuacji finansowej zleceniodawcy. Zatem gwarancja podnosi bezpieczeństwo realizacji transakcji handlowej, ponieważ to Bank bierze na siebie ryzyko niewywiązania się kontrahenta z warunków umowy.
Koszty związane z otrzymaniem gwarancji dotyczą rozpatrzenia zlecenia albo wniosku (w przypadku ubiegania się o zawarcie umowy ramowej), ustanowienia zabezpieczenia i udzielenia gwarancji. Prowizja za jej udzielenie jest płatna od kwoty zobowiązania Banku za każdy rozpoczęty trzymiesięczny okres trwania zobowiązania.
Krystyna Woźniak
Ekspert PKO Banku Polskiego
Rodzaje zabezpieczeniaGwarancja jest pisemnym zobowiązaniem Banku podejmowanym na zlecenie klienta (zleceniodawcy) do wypłaty na rzecz osoby uprawnionej (beneficjenta gwarancji) określonej kwoty zgodnej z warunkami gwarancji – w sytuacji gdy zleceniodawca gwarancji nie wykona zobowiązań będących przedmiotem zabezpieczenia.
Gwarancje mogą mieć charakter bezwarunkowy albo warunkowy.
Gwarancja bezwarunkowa jest pisemnym zobowiązaniem Banku, niezależnym od umowy zawartej pomiędzy zleceniodawcą a beneficjentem, co oznacza, że nie istnieje możliwość skierowania przez Bank w stosunku do beneficjenta jakichkolwiek zarzutów, które mogłyby przysługiwać zleceniodawcy z tytułu zawartej z nim umowy. Ważność i skutki prawne oraz zakres zobowiązania Banku nie zależą od ważności i zakresu zobowiązania zleceniodawcy wobec beneficjenta.
Gwarancja warunkowa stanowi pisemne zobowiązanie Banku zależne od spełnienia przez beneficjenta warunków określonych w dokumencie gwarancji.
Czytaj także:
Jak dbać o płynność finansową firmy?
Zarabianie przez oszczędzanie, czyli skąd czerpać środki na rozwój firmy
Bankofirma
02019.07.04Okna, drzwi i bramy z Białegostoku. W Pafo-Bud stawiają na jakość
więcejKonkretny w rozmowie, skuteczny w biznesie. Taki jest Dariusz Matyszewski, udziałowiec firmy Pafo-Bud z Białegostoku, która od ponad 20 lat produkuje okna, drzwi i bramy. W swoich działaniach spółka stawia na jakość towaru i usługi przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
Bankofirma
02019.07.04Przejdź płynnie do faktoringu
więcejPo faktoring sięga coraz większa grupa przedsiębiorców. Nie wszyscy jednak jeszcze wiedzą, jakie mogą mieć korzyści z umowy faktoringu. Nie chodzi tylko o płynność finansową firmy – faktoring to również możliwość zabezpieczenia się przed nieuczciwymi partnerami i ich weryfikacja jeszcze przed rozpoczęciem współpracy.
Bankofirma
02019.07.01Maciejowy Sad – kiedy rodzinna pasja, staje się biznesem
więcejMaciejowy Sad to idealny przykład, jak rodzinną pasję przekuwać w rodzinny biznes. Przed laty Jerzy Karczewski na lutyńskiej ziemi w okolicach Wrocławia założył sad. Później opiekę nad gospodarstwem przekazał synowi Maciejowi. W 2010 r. postanowili zwiększyć dostępność tłoczonych soków, żeby szersze grono konsumentów mogło skosztować ich produktów.
Bankofirma
02019.06.28Pizza była mało znana. „Pruszynka” to zmieniła
więcejKiedy Piotr Pruszyński w 1998 r. otworzył swoją pierwszą pizzerię „Pruszynka” w Białymstoku, wielu ludzi w regionie nie wiedziało, czym jest pizza i co po złożeniu zamówienia otrzymają na talerzu. Dziś przedsiębiorca posiada pięć lokali, które z powodzeniem zaspokajają apetyty mieszkańców miasta.
Bankofirma
02019.06.13Pensjonat i hotelik w mazurskim stylu. Goście przyjeżdżają nawet trzy razy w roku
więcejGoście z Europy Zachodniej zamiast dużych hoteli wolą mniejsze i kameralne obiekty, gdzie mają bezpośredni kontakt z właścicielami. Znajdują to u nas w Pensjonaciku Cyklada i Mazurskiej Chacie – przekonuje Jacek Jaworski, który wraz z żoną Izabelą prowadzi obiekty wypoczynkowe na uboczu Mikołajek w okolicach Jeziora Mikołajskiego. Małżeństwo przygotowuje właśnie Pawilon SPA z sauną i jacuzzi, bo ciągle chce rozwijać ofertę dla turystów.
Bankofirma
02019.06.11Let’s Fintech with PKO Bank Polski – rozumiemy potrzeby innowacyjnych firm
więcejPKO Bank Polski rozwija projekt Let’s Fintech, dzięki któremu współpracuje ze startupami i angażuje się w wyszukiwanie najbardziej perspektywicznych rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku. O pracy zespołu, wdrożeniach i poszukiwaniu kolejnych projektów mówi Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim