2014.10.07

Gwarancja bankowa? Czemu nie!

Gwarancja bankowa buduje wiarygodność firmy w oczach jej kontrahentów, zapewnia większą swobodę działania i lepszą pozycję negocjacyjną. Z tego instrumentu korzystają zarówno firmy prowadzące działalność od lat, jak i nowe podmioty.

Gwarancja bankowa

Przedmiotem gwarancji jest zabezpieczenie zobowiązań wynikających z czynności cywilnoprawnych, w tym kontraktów handlo­wych, przepisów prawa oraz orzeczeń sądo­wych i aktów administracyjnych.

W zależności od przeznaczenia występują róż­ne rodzaje gwarancji, np.: zapłaty, przetargowe, zwrotu zaliczki, dobrego wykonania umowy, spłaty kredytu, zapłaty należności leasingo­wych, zapłaty długu celnego, regwarancje oraz gwarancje uregulowania zobowiązań z innych tytułów.

W ostatnim czasie coraz więcej gwarancji ban­kowych jest udzielanych jako zabezpieczenie zobowiązań określonych grup klientów, które wynikają z przepisów prawa krajowego i unijnego, np. dla przedsiębiorców wykonujących zawód przewoźnika drogowego oraz dla biur usług płatniczych.

Niezbędne dokumenty

O gwarancję może się ubiegać każdy klient MSP, który złoży w oddziale Banku zlecenie udzielenia gwarancji albo wniosek o zawarcie umowy ramowej gwarancji wraz z dokumentami określającymi status prawny, propo­nowanymi zabezpieczeniami oraz dokumen­tami finansowymi pozwalającymi na ocenę jego zdolności kredytowej.

Ponadto osoba ta musi mieć rachunek bieżący Biznes Partner. W zależności od przedmiotu zobowiązania zabezpieczonego gwarancją dodatkowym dokumentem, o jaki może zostać poproszony klient, jest umowa, z której wynika powstanie zobowiązania.

W przypadku, gdy klient jako zabezpieczenie gwarancji zaproponuje przelew (wpłatę) środ­ków pieniężnych na rachunek Banku w kwocie najmniej odpowiadającej kwocie wnioskowanej gwarancji, Bank może ograniczyć liczbę składanych dokumen­tów, co pozwoli na skrócenie czasu udzielenia gwarancji.

Większa wiarygodność

Udzielenie gwarancji jest korzystne zarówno dla zleceniodawcy, jak i beneficjenta. Zleceniodawcy pozwala na to, by nie angażował własnych środków finansowych, dzięki czemu może zachować płynność finansową. W prze­ciwnym razie musiałby on blokować własne środki, które mogłyby zostać zatrzymane przez kontrahenta jako kaucja albo depozyt zabezpieczający. Jeżeli zleceniodawca prowadzi działalność handlową, gwarancja bankowa pozwala mu na poprawienie swojej wiary­godności wobec kontrahentów. Jest ona instrumentem umacniającym wiarygodność w oczach innych przedsiębiorców dzięki reno­mie Banku jej udzielającego.

W przypadku niewywiązania się zleceniodawcy ze zobowiązań wobec beneficjenta, gwarancja stanowi pewne i wygodne zabezpieczenie wy­konania przez zleceniodawcę zobowiązań, które wynikają z zawartych umów. Jej wyegzekwo­wanie jest szybkie i proste. Wystarczy pisem­nie przekazać żądanie zapłaty do Banku, który udzielił gwarancji, aby otrzymać swoją należ­ność. Beneficjent otrzymuje ją bezzwłocznie, w odróżnieniu od przypadków, w których do­chodziłby swoich należności w postępowaniu sądowym albo arbitrażowym.

W obecnej sytu­acji gospodarczej nie bez znaczenia jest również fakt, że na wypłatę gwarancji nie ma wpływu pogorszenie się sytuacji finansowej zlecenio­dawcy. Zatem gwarancja podnosi bezpieczeń­stwo realizacji transakcji handlowej, ponieważ to Bank bierze na siebie ryzyko niewywiązania się kontrahenta z warunków umowy.

Koszty związane z otrzymaniem gwarancji dotyczą rozpatrzenia zlecenia albo wniosku (w przypadku ubiegania się o zawarcie umo­wy ramowej), ustanowienia zabezpieczenia i udzielenia gwarancji. Prowizja za jej udzielenie jest płatna od kwoty zobowiązania Banku za każdy rozpoczęty trzymiesięczny okres trwania zobowiązania.

Krystyna Woźniak
Ekspert PKO Banku Polskiego


  • Rodzaje zabezpieczenia

    Gwarancja jest pisemnym zobowiąza­niem Banku podejmowanym na zlecenie klienta (zleceniodawcy) do wypłaty na rzecz osoby uprawnionej (beneficjen­ta gwarancji) określonej kwoty zgodnej z warunkami gwarancji – w sytuacji gdy zleceniodawca gwarancji nie wykona zobowiązań będących przedmiotem za­bezpieczenia.

    Gwarancje mogą mieć charakter bezwa­runkowy albo warunkowy.

    Gwarancja bezwarunkowa jest pisem­nym zobowiązaniem Banku, niezależnym od umowy zawartej pomiędzy zlecenio­dawcą a beneficjentem, co oznacza, że nie istnieje możliwość skierowania przez Bank w stosunku do beneficjenta jakich­kolwiek zarzutów, które mogłyby przysługiwać zleceniodawcy z tytułu zawartej z nim umowy. Ważność i skutki prawne oraz zakres zobowiązania Banku nie za­leżą od ważności i zakresu zobowiązania zleceniodawcy wobec beneficjenta.

    Gwarancja warunkowa stanowi pi­semne zobowiązanie Banku zależne od spełnienia przez beneficjenta warunków określonych w dokumencie gwarancji.

Czytaj także:

Jak dbać o płynność finansową firmy?

Zarabianie przez oszczędzanie, czyli skąd czerpać środki na rozwój firmy

    • Bankofirma

      02019.07.04

      Okna, drzwi i bramy z Białegostoku. W Pafo-Bud stawiają na jakość

      Konkretny w rozmowie, skuteczny w biznesie. Taki jest Dariusz Matyszewski, udziałowiec firmy Pafo-Bud z Białegostoku, która od ponad 20 lat produkuje okna, drzwi i bramy. W swoich działaniach spółka stawia na jakość towaru i usługi przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.07.04

      Przejdź płynnie do faktoringu

      Po faktoring sięga coraz większa grupa przedsiębiorców. Nie wszyscy jednak jeszcze wiedzą, jakie mogą mieć korzyści z umowy faktoringu. Nie chodzi tylko o płynność finansową firmy – faktoring to również możliwość zabezpieczenia się przed nieuczciwymi partnerami i ich weryfikacja jeszcze przed rozpoczęciem współpracy.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.07.01

      Maciejowy Sad – kiedy rodzinna pasja, staje się biznesem

      Maciejowy Sad to idealny przykład, jak rodzinną pasję przekuwać w rodzinny biznes. Przed laty Jerzy Karczewski na lutyńskiej ziemi w okolicach Wrocławia założył sad. Później opiekę nad gospodarstwem przekazał synowi Maciejowi. W 2010 r. postanowili zwiększyć dostępność tłoczonych soków, żeby szersze grono konsumentów mogło skosztować ich produktów.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.28

      Pizza była mało znana. „Pruszynka” to zmieniła

      Kiedy Piotr Pruszyński w 1998 r. otworzył swoją pierwszą pizzerię „Pruszynka” w Białymstoku, wielu ludzi w regionie nie wiedziało, czym jest pizza i co po złożeniu zamówienia otrzymają na talerzu. Dziś przedsiębiorca posiada pięć lokali, które z powodzeniem zaspokajają apetyty mieszkańców miasta.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.13

      Pensjonat i hotelik w mazurskim stylu. Goście przyjeżdżają nawet trzy razy w roku

      Goście z Europy Zachodniej zamiast dużych hoteli wolą mniejsze i kameralne obiekty, gdzie mają bezpośredni kontakt z właścicielami. Znajdują to u nas w Pensjonaciku Cyklada i Mazurskiej Chacie – przekonuje Jacek Jaworski, który wraz z żoną Izabelą prowadzi obiekty wypoczynkowe na uboczu Mikołajek w okolicach Jeziora Mikołajskiego. Małżeństwo przygotowuje właśnie Pawilon SPA z sauną i jacuzzi, bo ciągle chce rozwijać ofertę dla turystów.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.11

      Let’s Fintech with PKO Bank Polski – rozumiemy potrzeby innowacyjnych firm

      PKO Bank Polski rozwija projekt Let’s Fintech, dzięki któremu współpracuje ze startupami i angażuje się w wyszukiwanie najbardziej perspektywicznych rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku. O pracy zespołu, wdrożeniach i poszukiwaniu kolejnych projektów mówi Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim

      więcej
    Pokaż więcej
loaderek.gifoverlay.png