2013.01.13

DNA przedsiębiorcy

Determinacja, ambicja, optymizm, twórcze myślenie, innowacyjność, gotowość do podejmowania ryzyka, dobra organizacja czasu i pracy oraz umiejętność współpracy. Osoby, które posiadają te cechy, mogą spokojnie myśleć o przejściu "na swoje".

Nie ma chyba osoby, która choć raz nie powiedziałaby: "Jak dobrze byłoby wziąć sprawy w swoje ręce!". Przed tym rewolucyjnym krokiem powstrzymują nas często zobowiązania, obawy przed niepewnością i trudami prowadzenia własnej działalności oraz poczucie, że do rynkowego sukcesu niezbędny jest przełomowy pomysł czy usługa.

Ostatnia obawa jest wyolbrzymiana. Tylko ułamek firm zbudowało swoją przewagę na epokowym wynalazku. Większość udanych biznesów – także rodzinnych – opiera się na sukcesywnym doskonaleniu i dostosowaniu do lokalnych potrzeb pomysłów sprawdzonych na innych rynkach. W miarę bogacenia się społeczeństwa i skracania dystansu cywilizacyjnego dzielącego Polskę od Europy Zachodniej czy Stanów Zjednoczonych rośnie też popyt na coraz bardziej wysublimowane produkty i usługi, jak fryzjerstwo dzieci czy catering dietetyczny. Ogromne możliwości otwiera internet, który nie tylko zwiększył grono potencjalnych odbiorców (można oferować swoje usługi całemu światu), ale i zniwelował wiele barier wejścia na rynek. Dziś każdy może, niemal bezkosztowo, otworzyć własny e-sklep.

Być na swoim

Prowadzenie własnej firmy nie jest tak trudne, jak może się wydawać, a korzyści ujawniają się bardzo szybko. Ogromnymi atutami "bycia na swoim" są pełna odpowiedzialność za efekty swojego zaangażowania ("ile wypracuję, tyle zarobię") oraz elastyczność, doceniana zwłaszcza przez młodych rodziców.

W wielu specjalnościach – od tradycyjnego rękodzieła po nowoczesną grafikę komputerową – to przedsiębiorca sam decyduje o tym, kiedy i ile czasu poświęci na pracę. Wymaga to, oczywiście, samodyscypliny, ale warto ją sobie narzucić, by cieszyć się możliwością godzenia życia zawodowego i prywatnego.

  • Najbardziej przystosowane do zmian


    Robert Gwiazdowski,
    Przewodniczący Rady Nadzorczej Związku Przedsiębiorców i Pracodawców

    Małe i średnie przedsiębiorstwa zatrudniające do 250 osób wytwarzają prawie 70 proc. polskiego PKB. Zatrudniają ponad 70 proc. pracujących Polaków. 70 proc. z nich nie ma w ogóle ekspozycji kredytowej – cały rozwój finansują ze środków własnych. Na pytania o kryzys polskie "misie" odpowiadają: jaki kryzys? My trudne warunki do prowadzenia działalności mamy od 70 lat.

    Gwarancja zatrudnienia? Komfortowe warunki i czas pracy? Ta dyskusja właścicieli małych i średnich firm nie dotyczy. Oni już od dawna pracują w systemie "ośmiogodzinnym", czyli od 8.00 (rano) do 8.00 (rano). W ich przypadku powiedzenie: "co nas nie zabije, to nas wzmocni" jest prawdziwe jak mało które. Ale polskie MSP nie mają najmniejszych kompleksów wobec konkurencji z Zachodu. Wręcz kolonizują wschodnie landy niemieckie. Od 2004 roku za naszą zachodnią granicą zostało zarejestrowanych około 100 tys. firm.

    W rywalizacji na wysokość budżetów marketingowych szans na razie nie mają, ale nadrabiają wyjątkową jakością. To, co należy się im od nas, konsumentów, to szersze otwarcie oczu i zejście z utartych ścieżek myślenia. Już nie trzeba jechać do Szwajcarii po doskonały długo dojrzewający ser czy świetną czekoladę. To wszystko jest tu – nad Wisłą. A pączków to Szwajcarzy w ogóle nie potrafią robić.

    Jak pisał Karol Darwin: "Stworzenia, które przeżyją, to nie te, które są najmocniejsze, ani te najbardziej inteligentne, ale te, które są najbardziej przystosowane do zmian". Polskie "misie" zdecydowanie do nich należą.

Jolanta Osuch

    • Bankofirma

      02019.07.04

      Okna, drzwi i bramy z Białegostoku. W Pafo-Bud stawiają na jakość

      Konkretny w rozmowie, skuteczny w biznesie. Taki jest Dariusz Matyszewski, udziałowiec firmy Pafo-Bud z Białegostoku, która od ponad 20 lat produkuje okna, drzwi i bramy. W swoich działaniach spółka stawia na jakość towaru i usługi przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.07.04

      Przejdź płynnie do faktoringu

      Po faktoring sięga coraz większa grupa przedsiębiorców. Nie wszyscy jednak jeszcze wiedzą, jakie mogą mieć korzyści z umowy faktoringu. Nie chodzi tylko o płynność finansową firmy – faktoring to również możliwość zabezpieczenia się przed nieuczciwymi partnerami i ich weryfikacja jeszcze przed rozpoczęciem współpracy.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.07.01

      Maciejowy Sad – kiedy rodzinna pasja, staje się biznesem

      Maciejowy Sad to idealny przykład, jak rodzinną pasję przekuwać w rodzinny biznes. Przed laty Jerzy Karczewski na lutyńskiej ziemi w okolicach Wrocławia założył sad. Później opiekę nad gospodarstwem przekazał synowi Maciejowi. W 2010 r. postanowili zwiększyć dostępność tłoczonych soków, żeby szersze grono konsumentów mogło skosztować ich produktów.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.28

      Pizza była mało znana. „Pruszynka” to zmieniła

      Kiedy Piotr Pruszyński w 1998 r. otworzył swoją pierwszą pizzerię „Pruszynka” w Białymstoku, wielu ludzi w regionie nie wiedziało, czym jest pizza i co po złożeniu zamówienia otrzymają na talerzu. Dziś przedsiębiorca posiada pięć lokali, które z powodzeniem zaspokajają apetyty mieszkańców miasta.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.13

      Pensjonat i hotelik w mazurskim stylu. Goście przyjeżdżają nawet trzy razy w roku

      Goście z Europy Zachodniej zamiast dużych hoteli wolą mniejsze i kameralne obiekty, gdzie mają bezpośredni kontakt z właścicielami. Znajdują to u nas w Pensjonaciku Cyklada i Mazurskiej Chacie – przekonuje Jacek Jaworski, który wraz z żoną Izabelą prowadzi obiekty wypoczynkowe na uboczu Mikołajek w okolicach Jeziora Mikołajskiego. Małżeństwo przygotowuje właśnie Pawilon SPA z sauną i jacuzzi, bo ciągle chce rozwijać ofertę dla turystów.

      więcej
    • Bankofirma

      02019.06.11

      Let’s Fintech with PKO Bank Polski – rozumiemy potrzeby innowacyjnych firm

      PKO Bank Polski rozwija projekt Let’s Fintech, dzięki któremu współpracuje ze startupami i angażuje się w wyszukiwanie najbardziej perspektywicznych rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku. O pracy zespołu, wdrożeniach i poszukiwaniu kolejnych projektów mówi Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim

      więcej
    Pokaż więcej
loaderek.gifoverlay.png