Jak napisać skuteczny biznesplan?
Podstawą każdego sukcesu jest dobre planowanie, a przemyślana strategia znacząco zwiększa szanse powodzenia każdego przedsiębiorstwa. Właśnie dlatego biznesplan odgrywa tak wielką rolę, zwłaszcza na etapie zakładania firmy. Jak go przygotować? O czym należy pamiętać, spisując cele i ścieżki rozwoju naszego biznesu?
Biznesplan to jedno z podstawowych narzędzi planowania przyszłości każdego przedsiębiorstwa. Dokument, który przedstawia kluczowe cele firmy, metody ich osiągnięcia i harmonogram ich wdrożenia. Może być tworzony zarówno na potrzeby wewnętrzne, jak również zewnętrzne. W pierwszym przypadku przedsiębiorca stara się ocenić opłacalność przedsięwzięć gospodarczych na swoje własne potrzeby, by lepiej rozważyć, czy warto poświęcić im swój czas i pieniądze. W ten sposób minimalizuje on ryzyko włączenia się w nieudane inwestycje.
W drugim przypadku biznesplan stanowi narzędzie pozwalające zaprezentować swój pomysł na biznes innym osobom lub spółkom. Takie działanie ma najczęściej na celu pozyskanie zewnętrznego finansowania, które pomoże przedstawiony pomysł wdrożyć w życie. W obu wariantach jest to równie istotny dokument. Jak zatem należy go przygotować? Co trzeba w nim uwzględnić? Jakie są cechy skutecznego biznesplanu?
Przyjrzyjmy się, jak biznesplan tworzy pan Tomasz, który planuje założyć agencję public relations w Poznaniu.
Rzetelna analiza otoczenia rynkowego naszej firmy
Biznesplan daje podstawę do podejmowania istotnych decyzji inwestycyjnych, dlatego punktem wyjścia dla pana Tomasza jest szczegółowa analiza rynku agencji PR w Poznaniu. Celem tego działania jest ocena, jak silna jest konkurencja i czy nowa firma ma szansę znaleźć dla siebie miejsce.
Od czego zacząć? Najpierw sprawdza, czy usługa, jaką zamierza wprowadzić, jest już dostarczana przez inne firmy. Obiektywnie ocenia, czy to, co zaoferuje klientom, będzie się wyróżniało i zaspakajało ich konkretne potrzeby. Zbada, czy istnieją przed nim perspektywy rozwoju i z jakimi zagrożeniami musi się liczyć. Popatrzy krytycznie na swój pomysł na firmę i zastanowi się, czy posiadane przez niego zasoby pozwolą mu na skuteczne rozpoczęcie biznesu.
Ta część analizy jest zwykle najtrudniejsza do opracowania nie tylko dlatego, że wymaga sporych ponadprzeciętnych zdolności analitycznych i obserwacyjnych do oceny rynku, ale dlatego, że wierząc w swój pomysł na biznes, poczujemy pokusę, by opisać istniejące warunki w sposób jak najbardziej optymistyczny. O wiele skuteczniejszy będzie jednak rzetelnie opracowany plan, uwzględniający też mankamenty i zagrożenia, jakie mogą stanąć przed przedsiębiorcą.
Ostatecznie, na to, czy biznes się uda, najbardziej znaczący wpływ będzie miała strategia. I tylko ta, która będzie realistycznie opracowana, ma szansę przynieść sukces.
To sprawia, że analiza jako część biznesplanu jest jednym z jego najistotniejszych elementów.
Harmonogram realizacji przedsięwzięcia
Gdy pan Tomasz już dokładnie wie, co i w jaki sposób chce robić, staje przed koniecznością odpowiedzi na pytanie, w jakiej kolejności i w jakim czasie wdroży swój pomysł w życie. Im większe przedsięwzięcie, tym trudniejsza jest ta część biznesplanu.
Aby zaplanować i zrealizować inwestycję, bez względu na skalę jej wielkości, musimy rozpisać konkretny plan działania. Jego horyzont czasowy może sięgać nawet kilku lat.
Ile czasu zajmie tworzenie firmy? Kiedy i na jakie stanowiska powinniśmy zatrudnić pracowników? Kiedy wprowadzić produkt lub usługę na rynek? Kiedy i jakie działania marketingowe należy podjąć? Jak będzie wyglądać etap ekspansji naszego biznesu? Jakie inwestycje i jakiej wysokości musimy w tym czasie zrealizować, by firma prężnie się rozwijała i dążyła do osiągnięcia z góry założonych celów? Jak je sfinansujemy?
Lista czynności pana Tomasz i terminy ich wdrażania jest długa, ale skuteczne biznesplany łączy jedna wspólna cecha: przewidują one niemal wszystkie kluczowe czynności, jakie będziemy musieli wykonać, wdrażając w życie nasze przedsięwzięcie.
Plan finansowy
Dysponując odpowiednio skonstruowanym harmonogramem, pan Tomasz jest już o krok od celu, czyli opracowania skutecznego biznesplanu. Brakuje jeszcze analizy finansowej.
W jej ramach musi obliczyć, jakie nakłady poniesie w kolejnych miesiącach, otwierając i rozkręcając swoją agencję PR. Dokładnie skalkulować, ile będzie go kosztowało biuro i jego utrzymanie, sprzęt komputerowy i telefon, na którym będzie pracował. Musiał również się zastanowić, ile środków pochłonie sprzedaż i marketing, a także sprawdzić, jakie inne koszty i opłaty przyjdzie mu ponieść po otworzeniu agencji (koszty paliwa i dojazdów do klientów, koszty oprogramowania, zakup nowego garnituru i aktówki czy chociażby opłaty ponoszone na koperty, papier do drukarki lub zakup nowego krzesła i stołu).
Gdy pan Tomasz ustali, jakie czekają go wydatki, wówczas zostaje mu już tylko oszacować potencjalne przychody, jakie jego agencja wygeneruje ze sprzedaży usług public relations. Zastanowi się, ile ma szansę sprzedać, po ile i kiedy? Po tym, jak zestawimy koszty z prognozowanymi przychodami, w rozbiciu na poszczególne miesiące, zobaczymy, w jakich okresach będziemy zmuszeni dokładać do biznesu, a wreszcie, kiedy zacznie on przynosić zyski.
Po analizie rentowności wywnioskujemy, czy planowana przez nas działalność w ogóle powinna być uruchomiona. Przy tej okazji warto ponownie zwrócić uwagę na to, czy analiza jest dokładna i rzetelna.
Nadmierny optymizm w szacowaniu przychodów może nam wyłącznie zaszkodzić, a niedoszacowanie kosztów będzie zgubne w momencie realizacji inwestycji.
Podsumowując, można stwierdzić, że skuteczny biznesplan opiera się na umiejętnym szacowaniu potencjału rynku i naszej firmy oraz na właściwym planowaniu wprowadzania przedsiębiorstwa w życie. Powinien być dokładnie przemyślany i uwzględniać jak najwięcej czynników, które mogą wpływać na powodzenie przedsięwzięcia. I the last but not least: powinien opierać się też na rzeczywistych przesłankach gospodarczych, a nie na optymistycznych założeniach, które w przyszłości okażą się niemożliwe do spełnienia.
Tomasz Filipiak
Redakcja CI
Bankofirma
02019.07.04Okna, drzwi i bramy z Białegostoku. W Pafo-Bud stawiają na jakość
więcejKonkretny w rozmowie, skuteczny w biznesie. Taki jest Dariusz Matyszewski, udziałowiec firmy Pafo-Bud z Białegostoku, która od ponad 20 lat produkuje okna, drzwi i bramy. W swoich działaniach spółka stawia na jakość towaru i usługi przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
Bankofirma
02019.07.04Przejdź płynnie do faktoringu
więcejPo faktoring sięga coraz większa grupa przedsiębiorców. Nie wszyscy jednak jeszcze wiedzą, jakie mogą mieć korzyści z umowy faktoringu. Nie chodzi tylko o płynność finansową firmy – faktoring to również możliwość zabezpieczenia się przed nieuczciwymi partnerami i ich weryfikacja jeszcze przed rozpoczęciem współpracy.
Bankofirma
02019.07.01Maciejowy Sad – kiedy rodzinna pasja, staje się biznesem
więcejMaciejowy Sad to idealny przykład, jak rodzinną pasję przekuwać w rodzinny biznes. Przed laty Jerzy Karczewski na lutyńskiej ziemi w okolicach Wrocławia założył sad. Później opiekę nad gospodarstwem przekazał synowi Maciejowi. W 2010 r. postanowili zwiększyć dostępność tłoczonych soków, żeby szersze grono konsumentów mogło skosztować ich produktów.
Bankofirma
02019.06.28Pizza była mało znana. „Pruszynka” to zmieniła
więcejKiedy Piotr Pruszyński w 1998 r. otworzył swoją pierwszą pizzerię „Pruszynka” w Białymstoku, wielu ludzi w regionie nie wiedziało, czym jest pizza i co po złożeniu zamówienia otrzymają na talerzu. Dziś przedsiębiorca posiada pięć lokali, które z powodzeniem zaspokajają apetyty mieszkańców miasta.
Bankofirma
02019.06.13Pensjonat i hotelik w mazurskim stylu. Goście przyjeżdżają nawet trzy razy w roku
więcejGoście z Europy Zachodniej zamiast dużych hoteli wolą mniejsze i kameralne obiekty, gdzie mają bezpośredni kontakt z właścicielami. Znajdują to u nas w Pensjonaciku Cyklada i Mazurskiej Chacie – przekonuje Jacek Jaworski, który wraz z żoną Izabelą prowadzi obiekty wypoczynkowe na uboczu Mikołajek w okolicach Jeziora Mikołajskiego. Małżeństwo przygotowuje właśnie Pawilon SPA z sauną i jacuzzi, bo ciągle chce rozwijać ofertę dla turystów.
Bankofirma
02019.06.11Let’s Fintech with PKO Bank Polski – rozumiemy potrzeby innowacyjnych firm
więcejPKO Bank Polski rozwija projekt Let’s Fintech, dzięki któremu współpracuje ze startupami i angażuje się w wyszukiwanie najbardziej perspektywicznych rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku. O pracy zespołu, wdrożeniach i poszukiwaniu kolejnych projektów mówi Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim