Przerwa techniczna w banku. Jak zabezpieczyć się przed taką sytuacją?
Systemy informatyczne polskich banków należą do jednych z najbezpieczniejszych na świecie. Możemy mieć jednak do czynienia z sytuacją, w której dostęp do środków zgromadzonych na rachunku będzie utrudniony. Warto wcześniej przygotować się na taką sytuację.
Systemy informatyczne banków - podobnie jak silniki w samochodach - wymagają regularnych przeglądów technicznych. Z tego względu banki od czasu do czasu ogłaszają przerwy techniczne, w trakcie których dostęp do bankowości internetowej lub bankowości mobilnej może być ograniczony. Takie przerwy zapowiadane są na stronach internetowych banków lub bezpośrednio w systemach transakcyjnych.
Przeglądy techniczne prowadzone są z reguły w godzinach nocnych lub w weekendy. Zdarzają się też przypadki, że w wyniku nieprzewidzianych okoliczności przedłużają się o kilka godzin. Wówczas klienci mają utrudniony dostęp do własnych środków, bo chwilowa awaria może ich zaskoczyć w różnych sytuacjach życiowych. Na szczęście tego typu przypadki nie są częste i nie wiążą się dla klientów konsekwencjami finansowymi. Z reguły są to problemy związane z chwilowym brakiem dostępu do bankowości internetowej lub brakiem autoryzacji kart płatniczych.
By uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, należy regularnie zaglądać na stronę banku i czytać komunikaty. Każda planowana przerwa techniczna jest zapowiadana z kilkudniowym wyprzedzeniem. Coraz częściej banki komunikują takie informacje w innych kanałach, na przykład na Facebooku czy przez SMS-y. Niemniej można się dodatkowo zabezpieczyć na wypadek nieprzewidzianych okoliczności. Oto kilka sposobów, które uchronią nas przed chwilowymi usterkami usług elektronicznych.
Przede wszystkim warto trzymać w domu choć trochę gotówki. Przynajmniej tyle, by starczyło na podstawowe zakupy. Może się bowiem zdarzyć, że systemy kartowe odmówią posłuszeństwa i zostaniemy odcięci od rachunku bankowego. A jeśli do takiej awarii dojdzie wieczorem, nie wypłacimy nawet pieniędzy w placówce "na dowód". Z tego samego względu, warto mieć przy sobie w portfelu niewielką kwotę - około 50-100 zł.
Co dwie karty to nie jedna
Dobrze, gdy w portfelu mamy więcej niż jedną kartę. A jeszcze lepiej, jeśli są to karty różnych organizacji płatniczych. Jeśli jedna przestanie działać, zawsze pozostaje druga - zapasowa. Na naszym rynku mieliśmy już do czynienia z sytuacją, kiedy jedna z organizacji miała problemy techniczne, które dotyczyły klientów kilku banków. Dwie karty mogą przydać się także w innych sytuacjach - na przykład, jeśli dojdzie do awarii bankomatu i maszyna połknie jedną kartę. Jeśli nie chcemy otwierać drugiego konta, można zdecydować się na kartę przedpłaconą, na którą wpłacimy drobną sumę.
Karta przedpłacona nie musi być tradycyjnym plastikiem. W PKO Banku Polskim i w Banku Pekao SA można wybrać system płatności mobilnych wykorzystujący elektroniczną portmonetkę. W PKO BP jest to IKO (wkrótce Blik). Wystarczy zainstalować aplikację na telefonie, wygenerować rachunek techniczny i wpłacić tam pieniądze. W przypadku problemów z kartami płatniczymi, będzie można dokonać zakupów lub wypłacić gotówkę z bankomatu za pomocą telefonu.
Korzystaj z banku w telefonie
Warto zainstalować aplikację mobilną na telefonie. Czasami brak dostępu do środków zgromadzonych na koncie związany jest tylko z awarią systemu bankowości internetowej. Tymczasem bankowość mobilna może wówczas działać bez problemów. Z poziomu telefonu wykonamy w zasadzie większość standardowych operacji dostępnych w systemie bankowości internetowej. Bez trudu sprawdzimy saldo, zlecimy przelew czy spłacimy zadłużenia na karcie.
Jeśli mamy w okolicy tylko jeden bankomat i akurat ulegnie on awarii, możemy wypłacić pieniądze w sklepie podczas robienia zakupów. Taka usługa nazywa się cashback i pozwala na pobranie niewielkiej gotówki w kasie sklepu (do 300 zł). Sklepy, które pozwalają na przeprowadzenie takiej operacji oznaczone są odpowiednimi naklejkami przy terminalu płatniczym.
Wojciech Boczoń
Bankier.pl
Czytaj także:
10 przykazań bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej
Błędny przelew - co zrobić w przypadku pomyłki?
Nowe technologie
02018.07.25Suma haszowa, czyli wstęp do blockchaina
więcejSuma haszowa stoi na straży informacji, które są przechowywane i przetwarzane w bazach opartych o łańcuch bloków.
Nowe technologie
02016.10.17Proste kroki do Profilu Zaufanego
więcejUtworzenie Profilu Zaufanego i podpisywanie wniosków oraz dokumentów jest bardzo proste. W kilku krokach można to zrobić za pośrednictwem bankowego serwisu transakcyjnego.
Nowe technologie
02015.11.16Nowe IKO - moc mobilnej bankowości
więcejPKO Bank Polski, lider bankowości mobilnej, wprowadza nową wersję aplikacji na telefony komórkowe. Wygodna, intuicyjna nawigacja zgodna z najnowszymi trendami, dostęp do rachunku i salda przed zalogowaniem, czy wykonywanie operacji bezpośrednio z głównego ekranu – to tylko niektóre z jej zalet. Użytkownicy IKO zyskują dostęp do pełnej bankowości za pośrednictwem telefonu. Obecnie z aplikacji mobilnej Banku korzysta ponad 370 tysięcy osób.
Nowe technologie
02015.07.29Wypłaty BLIK dostępne już w ponad 11 tys. bankomatów
więcejSieć bankomatów Euronet obsługujących wypłaty BLIK powiększyła się o blisko 850 maszyn. Bankomaty umieszczone są w oddziałach: Alior Banku, Credit Agricole, Getin Banku, Idea Banku oraz mBanku na terenie całej Polski.
Nowe technologie
02015.07.27„B” jak bezpieczna bankowość
więcej„Bankowali bezpiecznie”, czyli jak? Nie dali złowić się w sieć phishingu i nie padli ofiarą cyberprzestępców. Wypełnili bezbłędnie nasz test wiedzy, zwyciężyli i zdobyli nagrody. Znamy już laureatów konkursu „Bankuj bezpiecznie”. Jakie są ich rady dotyczące korzystania z bankowości?
Nowe technologie
02015.07.24Bank chce chodzić za nami krok w krok
więcejBanki chcą błyskawicznie reagować na potrzeby swoich klientów, a często nawet wyjść im naprzeciw. To od nas zależy, jak blisko zwiążemy się ze swoim bankiem.