Bankowanie przez telefon
Rynek usług mobilnych rośnie jak na drożdżach. Banki też nie pozostają w tyle. Ich aplikacje mobilne i serwisy lite udostępniane klientom stają się coraz wygodniejsze w użytkowaniu i dają dostęp do funkcji, których nie znajdziemy w systemie internetowym.
Bankowość mobilna rozwija się na całym świecie coraz szybciej. Do korzystania z telefonu w usługach bankowych przekonali się także klienci w Polsce, czego efektem jest dynamiczny przyrost liczby aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych. Na koniec III kw. 2014 roku korzystało z nich prawie 3,5 miliona Polaków, czyli o ok. 1,3 miliona więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej - wynika z raportu PRNews.pl.
Bankowość mobilna bardziej funkcjonalna niż internetowa?
Współczesne aplikacje mobilne dają użytkownikom niemal pełny dostęp do funkcji znanych im z bankowości internetowej. Sprawdzanie konta, zlecanie przelewów i zawieranie umów na kolejne produkty bankowe to minimum.
Rozwój technologii sprawia, że aplikacje oferują znacznie więcej niż to, do czego przyzwyczaiły nas serwisy internetowe, m.in. dzięki możliwości wykorzystania podzespołów smartfona, których nie ma w standardowym komputerze, np. aparatu. Kamery wysokiej rozdzielczości pozwalają na zeskanowanie rachunku wystawionego przez usługodawcę i dzięki pozyskanym informacjom wygenerowanie gotowego formularza do zlecenia przelewu.
Nie bez znaczenia wydaje się również wykorzystanie modułów GPS. Pozwalają one odczytać aplikacjom aktualną lokalizację użytkownika i pokazać najbliższe bankomaty czy oddziały bankowe. Dodatkowo, niektóre z nich, jak np. IKO PKO Banku Polskiego, pozwalają wypłacać gotówkę z bankomatów oraz płacić w sklepach bez konieczności posiadania karty płatniczej.
Fani nowoczesnych rozwiązań też nie będą zawiedzeni - niektóre banki wprowadziły do swoich "smartfonowych oddziałów" funkcję sterowania głosem. Wystarczy wypowiedzieć komendę "saldo", a na wyświetlaczu telefonu pokaże się podstrona ze stanem konta bankowego.
To jeszcze nie wszystko, co kanały mobilne mają do zaoferowania
Funkcjonalność bankowości mobilnej w Polsce ma się jeszcze poprawić. 9 lutego wystartował nowy standard na polskim rynku płatniczym - płatności mobilnych Blik. Do systemu powstałego z inicjatywy kilku banków działających na polskim rynku dołączają się kolejne, co sprawi, że każdy klient będzie mógł płacić telefonem za zakupy bez konieczności posiadania karty bądź drogiego telefonu wyposażonego w moduł NFC. Użytkownicy będą także mieli możliwość łatwego i szybkiego przesyłania pieniędzy między sobą.
Mateusz Gawin
Bankier.pl
Czytaj także:
Coraz chętniej korzystamy z bankowości mobilnej
Początek końca ery gotówki
Nowe technologie
02018.07.25Suma haszowa, czyli wstęp do blockchaina
więcejSuma haszowa stoi na straży informacji, które są przechowywane i przetwarzane w bazach opartych o łańcuch bloków.
Nowe technologie
02016.10.17Proste kroki do Profilu Zaufanego
więcejUtworzenie Profilu Zaufanego i podpisywanie wniosków oraz dokumentów jest bardzo proste. W kilku krokach można to zrobić za pośrednictwem bankowego serwisu transakcyjnego.
Nowe technologie
02015.11.16Nowe IKO - moc mobilnej bankowości
więcejPKO Bank Polski, lider bankowości mobilnej, wprowadza nową wersję aplikacji na telefony komórkowe. Wygodna, intuicyjna nawigacja zgodna z najnowszymi trendami, dostęp do rachunku i salda przed zalogowaniem, czy wykonywanie operacji bezpośrednio z głównego ekranu – to tylko niektóre z jej zalet. Użytkownicy IKO zyskują dostęp do pełnej bankowości za pośrednictwem telefonu. Obecnie z aplikacji mobilnej Banku korzysta ponad 370 tysięcy osób.
Nowe technologie
02015.07.29Wypłaty BLIK dostępne już w ponad 11 tys. bankomatów
więcejSieć bankomatów Euronet obsługujących wypłaty BLIK powiększyła się o blisko 850 maszyn. Bankomaty umieszczone są w oddziałach: Alior Banku, Credit Agricole, Getin Banku, Idea Banku oraz mBanku na terenie całej Polski.
Nowe technologie
02015.07.27„B” jak bezpieczna bankowość
więcej„Bankowali bezpiecznie”, czyli jak? Nie dali złowić się w sieć phishingu i nie padli ofiarą cyberprzestępców. Wypełnili bezbłędnie nasz test wiedzy, zwyciężyli i zdobyli nagrody. Znamy już laureatów konkursu „Bankuj bezpiecznie”. Jakie są ich rady dotyczące korzystania z bankowości?
Nowe technologie
02015.07.24Bank chce chodzić za nami krok w krok
więcejBanki chcą błyskawicznie reagować na potrzeby swoich klientów, a często nawet wyjść im naprzeciw. To od nas zależy, jak blisko zwiążemy się ze swoim bankiem.