2015.03.02

Bankowanie przez telefon

Rynek usług mobilnych rośnie jak na drożdżach. Banki też nie pozostają w tyle. Ich aplikacje mobilne i serwisy lite udostępniane klientom stają się coraz wygodniejsze w użytkowaniu i dają dostęp do funkcji, których nie znajdziemy w systemie internetowym.

Bankowanie przez telefon

Bankowość mobilna rozwija się na całym świecie coraz szybciej. Do korzystania z telefonu w usługach bankowych przekonali się także klienci w Polsce, czego efektem jest dynamiczny przyrost liczby aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych. Na koniec III kw. 2014 roku korzystało z nich prawie 3,5 miliona Polaków, czyli o ok. 1,3 miliona więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej - wynika z raportu PRNews.pl.

Bankowość mobilna bardziej funkcjonalna niż internetowa?

  • Współczesne aplikacje mobilne dają użytkownikom niemal pełny dostęp do funkcji znanych im z bankowości internetowej. Sprawdzanie konta, zlecanie przelewów i zawieranie umów na kolejne produkty bankowe to minimum.

Rozwój technologii sprawia, że aplikacje oferują znacznie więcej niż to, do czego przyzwyczaiły nas serwisy internetowe, m.in. dzięki możliwości wykorzystania podzespołów smartfona, których nie ma w standardowym komputerze, np. aparatu. Kamery wysokiej rozdzielczości pozwalają na zeskanowanie rachunku wystawionego przez usługodawcę i dzięki pozyskanym informacjom wygenerowanie gotowego formularza do zlecenia przelewu.

Nie bez znaczenia wydaje się również wykorzystanie modułów GPS. Pozwalają one odczytać aplikacjom aktualną lokalizację użytkownika i pokazać najbliższe bankomaty czy oddziały bankowe. Dodatkowo, niektóre z nich, jak np. IKO PKO Banku Polskiego, pozwalają wypłacać gotówkę z bankomatów oraz płacić w sklepach bez konieczności posiadania karty płatniczej.

Fani nowoczesnych rozwiązań też nie będą zawiedzeni - niektóre banki wprowadziły do swoich "smartfonowych oddziałów" funkcję sterowania głosem. Wystarczy wypowiedzieć komendę "saldo", a na wyświetlaczu telefonu pokaże się podstrona ze stanem konta bankowego.

To jeszcze nie wszystko, co kanały mobilne mają do zaoferowania

Funkcjonalność bankowości mobilnej w Polsce ma się jeszcze poprawić. 9 lutego wystartował nowy standard na polskim rynku płatniczym - płatności mobilnych Blik. Do systemu powstałego z inicjatywy kilku banków działających na polskim rynku dołączają się kolejne, co sprawi, że każdy klient będzie mógł płacić telefonem za zakupy bez konieczności posiadania karty bądź drogiego telefonu wyposażonego w moduł NFC. Użytkownicy będą także mieli możliwość łatwego i szybkiego przesyłania pieniędzy między sobą.

Mateusz Gawin
Bankier.pl

Czytaj także:

Coraz chętniej korzystamy z bankowości mobilnej

Początek końca ery gotówki

loaderek.gifoverlay.png