Bankowość mobilna - jak z niej korzystać?
Pewnie korzystasz już z dostępu do swojego rachunku bankowego przez internet. Dzięki logowaniu do serwisu bankowości internetowej możesz zawsze sprawdzić stan konta, masz więc swoje finanse pod kontrolą.
Oprócz dostępu pasywnego, czyli przeglądania salda rachunku bieżącego, lokaty czy karty kredytowej, możesz także wykonywać różnego rodzaju operacje czy transakcje bankowe, na przykład spłacić kartę kredytową, wykonać dowolny przelew, zapłacić rachunek za telefon czy prąd. Większość spraw w banku załatwisz więc bez konieczności odwiedzania oddziału. Do dyspozycji masz pełną ofertę bankową, możesz na przykład otworzyć lokatę albo konto oszczędnościowe, złożyć wniosek kredytowy albo wykupić polisę ubezpieczeniową.
Wiele z tych czynności możesz wykonać także przez telefon komórkowy lub inne urządzenie mobilne, np. tablet. W ten sposób uzyskujesz dostęp do banku nie tylko przez cały czas (24 godziny na dobę), ale również z dowolnego miejsca. Dzięki temu możesz mieć częstszy kontakt ze swoimi finansami, m.in. sprawdzać stan konta, czekając na przystanku autobusowym, podróżując pociągiem czy siedząc w kawiarni. Oprócz standardowych funkcji przeglądania rachunków, masz do dyspozycji także funkcje aktywne, możesz wykonywać przelewy – w większości banków zdefiniowane wcześniej, czyli najpierw powinieneś utworzyć nowego odbiorcę, za pomocą serwisu bankowości internetowej, a następnie będziesz mógł zapłacić z telefonu rachunek za prąd albo zwrócić koledze pieniądze za bilety do kina.
Telefon przydaje się szczególnie w sytuacjach awaryjnych, gdy w ostatniej chwili przypomni Ci się, że powinieneś zapłacić rachunek czy też spłacić ratę kredytu albo kartę kredytową. Wtedy z całą pewnością docenisz zalety bankowości mobilnej.
Jak uzyskać dostęp do banku przez telefon?
Na dwa sposoby. Po pierwsze: większość banków udostępnia serwis bankowości mobilnej z poziomu przeglądarki internetowej w telefonie – jest to specjalna wersja serwisu transakcyjnego przeznaczona na urządzenia mobilne, tzw. wersja „light” – lekka czyli „odchudzona” – z funkcjonalnością ograniczoną w porównaniu do serwisu internetowego.
Druga metoda to pobranie bankowej aplikacji na telefon komórkowy lub inne urządzenie mobilne. Wiele banków udostępnia swoje aplikacje na, co najmniej, dwa najbardziej popularne systemy operacyjne, czyli Android – dla użytkowników urządzeń m.in. marek Samsung, Sony, HTC, LG – oraz iOS – dla użytkowników iPhone’ów.
Aby pobrać aplikację banku, powinieneś więc dysponować smartfonem – telefonem wyposażonym w system operacyjny, na który możesz wgrać czy pobrać dodatkowe oprogramowanie. Aplikację znajdziesz na stronie banku, jak również w sklepach, w których standardowo znajdują się aplikacje mobilne, np. AppStore dla iOS i Google Play dla Androida.
Aplikacja bankowa zabezpieczona jest hasłem lub kodem. By wykonać daną operację, zazwyczaj musisz także potwierdzić ją kodem jednorazowym. Niektóre banki posiadają aplikację mobilną do generowania haseł jednorazowych, wirtualny token, która zastępuje kartę zdrapkę z kodami lub przesyłane przez bank sms-y z hasłami jednorazowymi.
Aplikacje mobilne dają dodatkowe możliwości, ponieważ wykorzystują także funkcje samego telefonu. Możesz więc przykładowo zrobić zdjęcie, zeskanować kod kreskowy i w ten sposób zapłacić rachunek; korzystać z płatności mobilnych; a także zlokalizować najbliższy bankomat lub placówkę banku.
Warto więc sprawdzić ofertę bankowości mobilnej i zaprzyjaźnić się z nowymi technologiami, które nie tylko są proste i bezpieczne w użyciu, ale także mogą uratować Cię w niejednej awaryjnej sytuacji finansowej.
Anna Ostaszkiewicz
Anna Ostaszkiewicz
Niezależny ekspert finansowy. Przez wiele lat pracowała w bankach w Polsce i za granicą. Angażuje się w projekty związane z edukacją finansową. Występuje w programach telewizyjnych. Prowadzi stronę poświęconą finansom osobistym: „Anna Ostaszkiewicz – O Finansach Domowych”.
Czytaj także:
Co Ty wiesz o IKO?
Aplikacje zmieniające nasze podejście do zakupów
Co to jest bankowość mobilna?
Nowe technologie
02018.07.25Suma haszowa, czyli wstęp do blockchaina
więcejSuma haszowa stoi na straży informacji, które są przechowywane i przetwarzane w bazach opartych o łańcuch bloków.
Nowe technologie
02016.10.17Proste kroki do Profilu Zaufanego
więcejUtworzenie Profilu Zaufanego i podpisywanie wniosków oraz dokumentów jest bardzo proste. W kilku krokach można to zrobić za pośrednictwem bankowego serwisu transakcyjnego.
Nowe technologie
02015.11.16Nowe IKO - moc mobilnej bankowości
więcejPKO Bank Polski, lider bankowości mobilnej, wprowadza nową wersję aplikacji na telefony komórkowe. Wygodna, intuicyjna nawigacja zgodna z najnowszymi trendami, dostęp do rachunku i salda przed zalogowaniem, czy wykonywanie operacji bezpośrednio z głównego ekranu – to tylko niektóre z jej zalet. Użytkownicy IKO zyskują dostęp do pełnej bankowości za pośrednictwem telefonu. Obecnie z aplikacji mobilnej Banku korzysta ponad 370 tysięcy osób.
Nowe technologie
02015.07.29Wypłaty BLIK dostępne już w ponad 11 tys. bankomatów
więcejSieć bankomatów Euronet obsługujących wypłaty BLIK powiększyła się o blisko 850 maszyn. Bankomaty umieszczone są w oddziałach: Alior Banku, Credit Agricole, Getin Banku, Idea Banku oraz mBanku na terenie całej Polski.
Nowe technologie
02015.07.27„B” jak bezpieczna bankowość
więcej„Bankowali bezpiecznie”, czyli jak? Nie dali złowić się w sieć phishingu i nie padli ofiarą cyberprzestępców. Wypełnili bezbłędnie nasz test wiedzy, zwyciężyli i zdobyli nagrody. Znamy już laureatów konkursu „Bankuj bezpiecznie”. Jakie są ich rady dotyczące korzystania z bankowości?
Nowe technologie
02015.07.24Bank chce chodzić za nami krok w krok
więcejBanki chcą błyskawicznie reagować na potrzeby swoich klientów, a często nawet wyjść im naprzeciw. To od nas zależy, jak blisko zwiążemy się ze swoim bankiem.