Kolejny krok w kierunku wspólnego standardu płacenia telefonem
Sześć polskich banków uzyskało zgodę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) na wspólne utworzenie standardu płatności mobilnych. To kolejny krok w kierunku stworzenia platformy technologicznej, dzięki której Polacy będą mogli płacić telefonem wszędzie tam, gdzie tego potrzebują.
Wniosek do Urzędu złożyło sześć banków: PKO Bank Polski, Alior Bank, Bank Millenium, Bank Zachodni WBK, mBank oraz ING Bank Śląski. Banki te staną się udziałowcami wspólnego podmiotu – spółki Polski Standard Płatności (PSP), która będzie prowadzić i nadzorować tworzony system płatności mobilnych. Rozliczaniem transakcji dokonywanych w ramach systemu zajmie się Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR). Aby rozpocząć działalność operacyjną, Polski Standard Płatności złożył także wniosek do Narodowego Banku Polskiego o zgodę na prowadzenie systemu płatniczego.
Po uruchomieniu i wdrożeniu systemu dla klientów, będą mogły do niego dołączyć inne banki, a także właściciele sieci bankomatów, agenci rozliczeniowi czy agregatorzy płatności internetowych. Dzięki porozumieniu sześciu banków i KIR Polska znalazła się w elitarnej grupie krajów, które budują lokalny standard płatności mobilnych. Dla klientów oznacza to wygodny dostęp do płatności telefonem w szerokiej sieci akceptacji - użytkownicy systemu będą mogli płacić telefonem zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i internetowych, korzystać z bankomatów oraz przelewać środki na numer telefonu odbiorcy, bez względu na to, z którym bankiem są związani. Wszystko to w ramach jednego standardu technicznego, co przyczyni się do upowszechnienia płatności mobilnych i rozwoju obrotu bezgotówkowego. Wspólny standard płatności mobilnych budowany jest na bazie aplikacji IKO, czyli rozwiązania PKO Banku Polskiego, z którego korzysta już ponad 165 tysięcy osób.
Zainteresowanie tworzonym przez 6 banków i KIR systemem płatności mobilnych wyraziły już kolejne podmioty - PSP podpisało niedawno kolejne listy intencyjne z bankami i agentami rozliczeniowymi w sprawie uczestnictwa w systemie. Nowi partnerzy, którzy do niego dołączą to między innymi: Eurobank, BNP Paribas Bank Polska, Credit Agricole, Idea Bank, Dotpay, PayTel S.A. oraz Comp Centrum Innowacji Sp. z o.o.
Banki będą uczestnikami jednego systemu, w ramach którego nadal będą ze sobą konkurować aplikacjami mobilnymi, w szczególności zakresem dodatkowych funkcji aplikacji, ich wyglądem, a także oferowanymi klientom zniżkami czy programami lojalnościowymi.
Karolina Tomczak
Ekspert PKO Banku Polskiego
Czytaj także:
Nowe technologie
02018.07.25Suma haszowa, czyli wstęp do blockchaina
więcejSuma haszowa stoi na straży informacji, które są przechowywane i przetwarzane w bazach opartych o łańcuch bloków.
Nowe technologie
02016.10.17Proste kroki do Profilu Zaufanego
więcejUtworzenie Profilu Zaufanego i podpisywanie wniosków oraz dokumentów jest bardzo proste. W kilku krokach można to zrobić za pośrednictwem bankowego serwisu transakcyjnego.
Nowe technologie
02015.11.16Nowe IKO - moc mobilnej bankowości
więcejPKO Bank Polski, lider bankowości mobilnej, wprowadza nową wersję aplikacji na telefony komórkowe. Wygodna, intuicyjna nawigacja zgodna z najnowszymi trendami, dostęp do rachunku i salda przed zalogowaniem, czy wykonywanie operacji bezpośrednio z głównego ekranu – to tylko niektóre z jej zalet. Użytkownicy IKO zyskują dostęp do pełnej bankowości za pośrednictwem telefonu. Obecnie z aplikacji mobilnej Banku korzysta ponad 370 tysięcy osób.
Nowe technologie
02015.07.29Wypłaty BLIK dostępne już w ponad 11 tys. bankomatów
więcejSieć bankomatów Euronet obsługujących wypłaty BLIK powiększyła się o blisko 850 maszyn. Bankomaty umieszczone są w oddziałach: Alior Banku, Credit Agricole, Getin Banku, Idea Banku oraz mBanku na terenie całej Polski.
Nowe technologie
02015.07.27„B” jak bezpieczna bankowość
więcej„Bankowali bezpiecznie”, czyli jak? Nie dali złowić się w sieć phishingu i nie padli ofiarą cyberprzestępców. Wypełnili bezbłędnie nasz test wiedzy, zwyciężyli i zdobyli nagrody. Znamy już laureatów konkursu „Bankuj bezpiecznie”. Jakie są ich rady dotyczące korzystania z bankowości?
Nowe technologie
02015.07.24Bank chce chodzić za nami krok w krok
więcejBanki chcą błyskawicznie reagować na potrzeby swoich klientów, a często nawet wyjść im naprzeciw. To od nas zależy, jak blisko zwiążemy się ze swoim bankiem.