Nowe nie znaczy nieznane
Jedną z największych barier w popularyzacji niemal każdej nowej technologii są obawy o prywatność i bezpieczeństwo. Nawet tak wydawałoby się zadomowiona na rynku usługa, jak bankowość internetowa, wciąż u niektórych osób budzi pewną nieufność, cóż zatem mówić o płatnościach mobilnych, które są zupełnie nowe na rynku.
Ostatnio na kwestię ich bezpieczeństwa zwrócił uwagę Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Zdaniem GIODO płatności za pomocą telefonu komórkowego mogą prowadzić do utraty na rzecz przestępców danych o swoim koncie bankowym czy numerze karty. Warto jednak zauważyć, że według GIODO nie jest to efekt nieprawidłowych zabezpieczeń aplikacji mobilnych, lecz niefrasobliwości niektórych użytkowników, którzy nie dbają o ich ochronę i nie korzystają (lub korzystają w nie dostatecznym stopniu) z mechanizmów zabezpieczających, udostępnianych przez instytucje takie jak banki.
Tymczasem najlepsze nawet systemy nie mogą zastąpić zwykłego zdrowego rozsądku! Pomimo że w aplikacji wprowadzono wiele zabezpieczeń, bezpieczeństwo dokonywanych transakcji zależy w dużej mierze od samego użytkownika.
Warto pamiętać o kilku ważnych zasadach:
- stosować blokadę dostępu do telefonu – wtedy z urządzenia będzie mogła korzystać wyłącznie osoba, która poda prawidłowy kod PIN lub hasło
- zainstalować oprogramowanie antywirusowe, które zabezpieczy nasz telefon przed wirusami i aplikacjami szpiegowskimi
- świadomie korzystać z internetu na urządzeniu mobilnym – unikać witryn, których pochodzenia nie znamy
- aktualizować system operacyjny – najczęściej aktualne programy w dużo większym stopniu chronią nasze bezpieczeństwo
- nie stosować oczywistych i łatwych do odgadnięcia kodów PIN, nie zapisywać ich w telefonie lub na kartce
- unikać oddawania telefonu innym użytkownikom, a w przypadku gdy jest to niezbędne, należy pamiętać o wylogowaniu się z aplikacji do obsługi bankowości mobilnej
Przy zastosowaniu powyższych wskazówek korzystanie z aplikacji IKO będzie dla nas szybkie i proste, ale również – co najważniejsze – bezpieczne!
Dominik Modrzejewski
Biuro Bankowości Mobilnej
Nowe technologie
02018.07.25Suma haszowa, czyli wstęp do blockchaina
więcejSuma haszowa stoi na straży informacji, które są przechowywane i przetwarzane w bazach opartych o łańcuch bloków.
Nowe technologie
02016.10.17Proste kroki do Profilu Zaufanego
więcejUtworzenie Profilu Zaufanego i podpisywanie wniosków oraz dokumentów jest bardzo proste. W kilku krokach można to zrobić za pośrednictwem bankowego serwisu transakcyjnego.
Nowe technologie
02015.11.16Nowe IKO - moc mobilnej bankowości
więcejPKO Bank Polski, lider bankowości mobilnej, wprowadza nową wersję aplikacji na telefony komórkowe. Wygodna, intuicyjna nawigacja zgodna z najnowszymi trendami, dostęp do rachunku i salda przed zalogowaniem, czy wykonywanie operacji bezpośrednio z głównego ekranu – to tylko niektóre z jej zalet. Użytkownicy IKO zyskują dostęp do pełnej bankowości za pośrednictwem telefonu. Obecnie z aplikacji mobilnej Banku korzysta ponad 370 tysięcy osób.
Nowe technologie
02015.07.29Wypłaty BLIK dostępne już w ponad 11 tys. bankomatów
więcejSieć bankomatów Euronet obsługujących wypłaty BLIK powiększyła się o blisko 850 maszyn. Bankomaty umieszczone są w oddziałach: Alior Banku, Credit Agricole, Getin Banku, Idea Banku oraz mBanku na terenie całej Polski.
Nowe technologie
02015.07.27„B” jak bezpieczna bankowość
więcej„Bankowali bezpiecznie”, czyli jak? Nie dali złowić się w sieć phishingu i nie padli ofiarą cyberprzestępców. Wypełnili bezbłędnie nasz test wiedzy, zwyciężyli i zdobyli nagrody. Znamy już laureatów konkursu „Bankuj bezpiecznie”. Jakie są ich rady dotyczące korzystania z bankowości?
Nowe technologie
02015.07.24Bank chce chodzić za nami krok w krok
więcejBanki chcą błyskawicznie reagować na potrzeby swoich klientów, a często nawet wyjść im naprzeciw. To od nas zależy, jak blisko zwiążemy się ze swoim bankiem.