2013.06.12

Nowe technologie

Internet, smartfony, tablety. Czy chętnie i w jakim zakresie z nich korzystamy? Jakie mamy zaległości i kiedy je nadrobimy?

Dagmara Robak,
partner, Business Planning, dom mediowy Mindshare Polska

Jak wynika z realizowanego przez Mindshare corocznego globalnego badania Mindreader (dane za 2011 rok), nowe technologie cieszą się dużą popularnością wśród Polaków, którzy wykorzystują oparte na nich rozwiązania w wielu dziedzinach życia. Ze względu na wciąż ograniczoną liczbę osób mających stały dostęp do szerokopasmowego internetu (57 proc. polskich internautów), duże znaczenie na naszym rynku odgrywa internet mobilny. Regularnie korzysta z niego aż 37 proc. rodzimych internautów, wyprzedzając niektóre kraje zachodnie, m.in. Francję (23 proc.) i Niemcy (21 proc.). Polacy często wchodzą do internetu, by korzystać z bankowości elektronicznej, przede wszystkim z dostępu do kont i rachunków (40 proc.), porównać ceny produktów (20 proc.) oraz robić zakupy spożywcze (14 proc.).

  • Polacy najchętniej łączą się z internetem za pośrednictwem telefonu komórkowego.

Spośród dostępnych na naszym rynku urządzeń mobilnych Polacy najchętniej łączą się z internetem za pośrednictwem telefonu komórkowego. Zazwyczaj szukają w ten sposób wiadomości sportowych, rozrywki oraz informacji o bieżących wydarzeniach. Inne nowatorskie rozwiązanie technologiczne, które Polacy na stałe wprowadzili do swojego życia, to telewizor w technologii HD.

Mimo wykazywanego zaintere­sowania nowymi technologiami, z którymi aż 70 proc. Polaków stara się być na bieżąco, istnieją obszary, w których obserwuje się znacznie mniejszą aktywność. Tablety i e-booki to produkty wciąż niszowe, z których korzysta odpowiednio 6 i 5 proc. internautów. Zaledwie 10 proc. korzysta z usługi pay-per-view, oferującej płatny dostęp do internetowych treści multimedialnych. Prognozujemy, że rynek tych produktów będzie się rozwijał.

Grzegorz Sencio,
starszy menedżer w Grupie Technologie, Media i Telekomunikacja, Deloitte

Nowe technologie intensywnie wkraczają w kolejne obszary życia Polaków. Liczba aktywnych kart SIM już dawno przekroczyła liczbę mieszkańców naszego kraju i na koniec 2012 roku wyniosła ponad 54 mln. To świadczy o tym, że chętnie korzystamy z technologii komunikacyjnych. Dynamicznie rośnie liczba tabletów i smartfonów. Według najnowszych danych korzysta z nich praktycznie 25 proc. Polaków. Używamy ich do robienia zdjęć, słuchania muzyki, oglądania filmów wideo w sieci, czytania wiadomości online. W tej grupie prym wiodą oczywiście młodzi (do 20. roku życia), którym trudno jest wyobrazić sobie świat bez gadżetów z dostępem do internetu. Jednocześnie istnieje też druga grupa osób, której grozi realne ryzyko tzw. cyfrowego wykluczenia.

  • Liczba aktywnych kart SIM już dawno przekroczyła liczbę mieszkańców naszego kraju.

Niestety, wciąż należymy do krajów Europy o najsłabiej rozwiniętej infrastrukturze teleinformatycznej. Z badań Eurostatu (unijnego urzędu statystycznego) wynika, że dostęp do internetu ma obecnie ponad trzy czwarte gospodarstw europejskich (73 proc.), podczas gdy w pierwszym kwartale 2006 roku tylko niespełna połowa (49 proc.). W Polsce wskaźnik ten zwiększył się w porównywanym okresie (2006–2011) z 36 do 67 proc. i jest taki sam jak w Czechach, lecz lepszy niż np. na Węgrzech (65 proc.) i w Hiszpanii (64 proc.). Mimo że w okresie 2006–2011 poprawa nastąpiła we wszystkich krajach Unii, nadal występują duże różnice. Liderem jest Holandia, gdzie dostęp do internetu ma 94 proc. gospodarstw, przed Luksemburgiem i Szwecją – 91 proc. oraz Danią – 90 proc. Daleko za czołówką jest Bułgaria – 45 proc.

Jednym z celów zapisanych w „Agendzie cyfrowej dla Europy” jest sprawienie, by do 2015 roku udział osób, które jeszcze nie korzystały z internetu, zmalał do 15 proc.

przygotowała Joanna Nowak

loaderek.gifoverlay.png