2014.11.13

System płatności mobilnych BLIK coraz bliżej!

Spółka Polski Standard Płatności otrzymała zgodę Prezesa Narodowego Banku Polskiego na prowadzenie systemu płatności mobilnych pod nazwą BLIK. Wkrótce miliony użytkowników telefonów będą mogli dokonywać płatności telefonem w sklepach stacjonarnych, wypłacać gotówkę bez użycia karty w bankomatach, dokonywać płatności mobilnych w internecie, jak również wzajemne się rozliczać za pomocą przelewów na numer telefonu. System BLIK jest budowany na bazie aplikacji IKO PKO Banku Polskiego.

Dzięki decyzji Prezesa NBP, PSP będzie mógł prowadzić system płatności mobilnych. Oznacza to, że po wcześniejszej zgodzie UOKiK, uzyskane zostały wszystkie formalne zezwolenia, aby uruchomić nowy projekt. Rozpoczyna się przyłączanie banków i testy startowe systemu. Cały czas trwają też intensywne prace nad zwiększaniem sieci akceptacji transakcji mobilnych.

Tworzony system będzie funkcjonował na rynku pod marketingową nazwą BLIK. Jest to prosta, krótka i wpadająca w ucho nazwa, kojarząca się z klikaniem i płaceniem. Komunikuje kluczowe dla systemu płatności mobilnych wartości: szybkość i sprawność działania. Logotyp BLIK przez swoją prostotę i kontrastową kolorystykę przyciąga uwagę i zapada w pamięć. Jest unikalny – nie kojarzy się z żadną marką finansową na polskim rynku:

„Po decyzji Prezesa NBP nie ma już żadnych formalnych przeszkód na drodze do stworzenia powszechnego, polskiego standardu płatności mobilnych. Systemu otwartego dla wszystkich banków i innych uczestników rynku finansowego w Polsce. Pracujemy nad tym, aby Polska była liderem płatności przez telefon w Europie. Tworzymy rozwiązanie znacznie zwiększające skalę transakcji bezgotówkowych. Jesteśmy zdeterminowani do szybkiego i sprawnego działania, tak aby już na starcie Klienci mieli do dyspozycji maksymalnie dużą sieć punktów akceptujących płatności mobilne PSP” – powiedział Adam Malicki, Prezes spółki Polski Standard Płatności.

Transakcje dokonywane przy pomocy smartfonów to przyszłość płatności. PSP tworzy rozwiązanie, które sprawia, że telefon stanie się praktycznym narzędziem do dokonywania płatności w dziesiątkach, a docelowo w setkach tysięcy miejsc. Wygoda rozwiązania, opierająca się na wykorzystaniu jednorazowych kodów, spowoduje, że w krótkim czasie można oczekiwać dynamicznego wzrostu liczby transakcji bezgotówkowych.

Polski Standard Płatności został utworzony dzięki porozumieniu Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego, mBanku oraz PKO Banku Polskiego. System umożliwi płatności w sklepach, wypłaty telefonem gotówki w bankomatach, płatności w internecie, a w przyszłości wzajemne rozliczenia pomiędzy posiadaczami telefonów (tzw. płatności P2P). Standard jest otwarty na innych uczestników rynku, czyli na tych samych warunkach będą mogły z niego korzystać wszystkie zainteresowane banki i firmy polskiego rynku finansowego.

 

Karolina Tomczak

Ekspert PKO Bank Polski

 

loaderek.gifoverlay.png