2015.02.10

Biometria - przyszłość w bankowości

Rozpoznawanie klienta po unikatowych cechach jego organizmu coraz częściej stosowane jest na świecie w dziedzinie marketingu. W bankach możliwości wykorzystania biometrii są nawet jeszcze większe.

Biometria to, najprościej ujmując, sposób na rejestrowanie funkcji życiowych organizmów żywych, który umożliwia identyfikowanie człowieka po jego cechach szczególnych. Można więc określić, czy ktoś jest tym, za kogo się podaje na podstawie m.in. układu żył, siatkówki oka czy głosu.

Taki sposób spodobał się specjalistom od bankowości, którzy mogą dzięki niemu bez żadnych wątpliwości określić, kto wypłaca pieniądze z konta oraz kto łączy się z nimi telefonicznie. Jest to z korzyścią nie tylko dla instytucji, ale także dla klientów, którzy są bardziej zabezpieczeni przed dostępem osób trzecich do ich środków np. zgromadzonych na ROR-ach.

Wypłacaj z bankomatu bez PIN-u

Na świecie pojawiają się bankomaty, która zamiast żądania wpisania kodu PIN, wymagają jedynie przyłożenia palca właściciela karty. Wbrew pozorom nie chodzi tu o odczyt linii papilarnych, których wzór można odwzorować. Technika polega na naświetleniu palca światłem podczerwieni i rozpoznaniu układu żył. Tak zdefiniowana matryca jest unikalna dla każdego człowieka.

  • Jest to więc rozwiązanie znacznie bezpieczniejsze od wpisywania na klawiaturze haseł, na które oszuści już znaleźli wiele sposobów. Ponadto standard ten jest zgodny z wszelkimi wymogami bezpieczeństwa na rynku płatniczym.

Płać dłonią za zakupy

Za granicą pojawiły się także inicjatywy usprawniające zakupy w sklepach detalicznych. W Szwecji wprowadzono możliwość zapłaty przez dotknięcie dłonią specjalnego czytnika dołączonego do kasy fiskalnej. Pomysł inżyniera Fredrika Leiflanda ze szwedzkiego Uniwersytetu Lund szybko zyskał na popularności dzięki prostocie i wygodzie użytkowania.

Biometria w bankowości - jakie ma zastosowania
Studenci z Lund płacący przy użyciu wynalazku Fredrika Leiflanda. Źródło: youtube.com

Podstawowym warunkiem do skorzystania z takiej usługi jest przypisanie swojej dłoni danych karty płatniczej w specjalnym serwisie internetowym. Potem można już bez przeszkód płacić w sklepie. Technologia ta również jest oparta na układzie naczyń krwionośnych znajdującym się w dłoni.

Rozpoznają cię po głosie

Biometria obejmuje także badanie głosu. Dzięki rozpoznawaniu fal głosowych, pracownikom banku łatwiej jest ustalić, czy rozmawiają z faktycznym właścicielem konta bankowego lub innego produktu, którego sprawa dotyczy. Unikatowy głos jest w stanie zapewnić znacznie większą pewność co do tego, z kim pracownik rozmawia.

Podsumowując, biometria - choć nie jest jeszcze powszechna - to dla bankowców narzędzie, dzięki któremu znacznie łatwiej i z mniejszą szansą na pomyłkę mogą określić czy osoba, z którą mają do czynienia, jest tą, za którą się podaje. Z drugiej strony, klienci otrzymują narzędzie autoryzacji, które jest znacznie trudniejsze do złamania przez oszustów, a tym samym - bezpieczniejsze dla ich pieniędzy.

Mateusz Gawin
Bankier.pl

Czytaj także:

Inteligentne opaski na rękę

loaderek.gifoverlay.png