2015.04.07

Handel mobilny w Polsce rośnie 3 razy szybciej niż e-commerce ogółem

Polacy zakochali się w handlu mobilnym - jego wartość rośnie w Polsce trzykrotnie szybciej niż cały sektor e-commerce. Do 2016 roku wydatki mobilne w Polsce zwiększą się do prawie 3,5 mld zł wobec niespełna 1,5 mld zł w 2013 roku - wynika z najnowszego międzynarodowego badanie firmy PayPal i Ipsos, obejmującego swym zasięgiem 22 rynki i ponad 17,5 tys. konsumentów. Aż 60 proc. globalnych zakupowiczów mobilnych ma od 18 do 34 lat.

Handel mobilny w Polsce

Tylko w samym 2014 roku wydatki Polaków na zakupy mobilne wzrosły o 35 proc. W ciągu trzech lat - do 2016 roku, średnia roczna stopa wzrostu handlu mobilnego w Polsce wyniesie 32,8 proc., w porównaniu do 10,4 proc. wzrostu w przypadku e-handlu ogółem (uwzględniającego już handel mobilny).

Smartfony i tablety są relatywnie nowymi udogodnieniami w e-handlu, ale korzystamy z nich już w pełni świadomie. Zgodnie z wynikami badania, 26 proc. polskich kupujących on-line w ciągu 12 miesięcy robiło zakupy za pomocą smartfona, a 16 proc. na tablecie.

Co więcej, urządzenia mobilne nie służą nam tylko do zakupów, ale także do poszukiwania dodatkowych informacji z nimi związanych - 37 proc. użytkowników smartfonów poszukiwało informacji o sklepie lub firmie, 27 proc. czytało na telefonach recenzje lub opinie innych klientów, a 22 proc. porównywało na nim ceny będąc już w sklepie.

Bez tracenia czasu

Doceniamy też wygodę i prostotę aplikacji służących do dokonywania płatności mobilnych. Największą zaletą płacenia przez aplikację jest wygoda (stwierdziło tak 46 proc. respondentów), 39 proc. wybiera szybkość, a dla 26 proc. z nas największą wygodą jest brak konieczności noszenia ze sobą fizycznego portfela. Innymi pozytywnymi atrybutami aplikacji są: możliwość przypomnienia o zniżkach i kuponach (22 proc. użytkowników smartfonów lub tabletów), otrzymywanie natychmiastowego potwierdzenia płatności (21 proc.) oraz trzymania w jednym miejscu wszystkich dowodów zakupu, niezbędnych do ewentualnych zwrotów (20 proc.).

  • Nie powinno więc dziwić, że siłą napędową handlu mobilnego są młodzi dorośli: 59 proc. globalnych zakupowiczów mobilnych ma od 18 do 34 lat. W przypadku wszystkich nabywców on-line stanowią oni 44 proc.

Wolimy duży ekran

Co prawda nie boimy się innowacji i lubimy kupować online, ale w dalszym ciągu zdarza nam się wybierać bardziej klasyczne rozwiązania. Dlaczego? Bo lubimy robić zakupy, mając do dyspozycji większy ekran urządzenia. Wybieramy chętniej takie urządzenia jak komputer czy laptop - tak robi ponad połowa z tych, którzy posiadają smartfona, ale nie używają go do zakupów online.

Ewolucja rynku online jest wspierana przez coraz większą liczbę stron internetowych, które stanowią najpopularniejsze medium dla e-zakupów: w ciągu ostatnich 12 miesięcy, 69 proc. polskich kupujących przez smartfony kupowało online, posługując się przeglądarką, a tylko 35 proc. aplikacją.

Agnieszka Morawiecka
ISBnews

Czytaj także:

Aplikacja zmieniające nasze podejście do zakupów

Bezpieczne zakupy przez internet w sklepach zagranicznych

loaderek.gifoverlay.png