2015.05.15

16 maja - barokowa uczta w Filharmonii Narodowej

Muzyka dawna w ostatnich latach szturmem zdobywa sale koncertowe i operowe na świecie. Coraz więcej zespołów muzycznych gra na dawnych instrumentach, a coraz liczniejsza grupa śpiewaków kultywuje wirtuozowski śpiew w duchu włoskiego bel canto. Sobotni koncert w Filharmonii Narodowej świetnie wpisuje się w tę tendencję. 16 maja zagra znakomita orkiestra Il Complesso Barocco, a zaśpiewa wybitna szwedzka śpiewaczka - Ann Hallenberg.

16 maja - barokowa uczta w Filharmonii Narodowej
Orkiestra Il Complesso Barocco

Odtworzenie dawnej praktyki wykonawczej nie jest łatwe, wymaga wiedzy i precyzji, a także dostępu do oryginalnych lub mozolnie odtworzonych instrumentów, które brzmią inaczej i wymagają od muzyków stosowania odmiennej techniki gry.

Jeszcze trudniejsze zadanie stoi przed śpiewakami. XVIII wiek to epoka legendarnych kastratów, a repertuar pisany dla nich, ale też dla innych ówczesnych wykonawców, jest zgodnie uważany na najtrudniejszy w całej literaturze muzycznej. Wymaga on nie tylko ogromnej skali głosu, biegłości i wirtuozerii, nadzwyczaj długiego oddechu, ale też umiejętności... improwizacji.

Il Complesso Barocco, orkiestra założona w 1979 roku w Amsterdamie, to niemalże pionierzy w odkrywaniu dawnej stylistyki wykonawczej, zwłaszcza włoskiego baroku. Międzynarodowa grupa muzyków występuje na wszystkich ważnych scenach i festiwalach na świecie. Ma również ogromnie bogatą dyskografię, zdobył też liczne nagrody, m.in. Diapason d'Or 1998 i 2000, International Handel Recording Prize 2002 i 2005.

Orkiestrę poprowadzi jej twórca i założyciel, znakomity klawesynista, dyrygent i muzykolog Alan Curtis, określany często jako jeden z najwybitniejszych interpretatorów muzyki dawnej. Znany jest również z tego, że dba nie tylko o technikę, precyzję i stylistyczną wierność, ale również stara się zachować atmosferę interpretowanej muzyki.

Z tym znakomitym zespołem zaśpiewa, jak się o niej pisze, "fenomenalny szwedzki mezzosopran" - Ann Hallenberg. Artystka regularnie występuje na najbardziej prestiżowych scenach operowych, takich jak Teatro alla Scala w Mediolanie czy Opéra National w Paryżu. Dysponując potężnym głosem i niebywałą, wirtuozowską techniką, jest ona jakby predestynowana do trudnego barokowego repertuaru, zwłaszcza tego, który był przeznaczony dla XVIII-wiecznych kastratów.

Artyści przestawią program pod nazwą "Hidden Haendel", a złożą się nań arie i utwory instrumentalne z najbardziej znanych oper G.F. Haendla, m.in. Rinaldo, Admeto, Ottone, Agrippina, Serse, Radamisto czy Giulio Cesare. Dla wielbicieli barokowej opery szykuje się niezwykła i prawdziwie smakowita uczta!

Iwona Ramotowska
dolce-tormento.blogspot.com

  • Filharmonia Narodowa, której od lat partnerem jest PKO Bank Polski, włącza do swego repertuaru koncerty muzyki dawnej. Zaprasza na nieznane i popularne orkiestry, takie jak Orfeo 55, Venice Baroque Orchestra, Academy of Ancient Music czy New London Consort, oraz słynnych śpiewaków, m.in. Philippe'a Jarousky'ego, Nathalie Stutzmann, Simone Kermes, Magdalenę Kozenę czy Rominę Basso.

Czytaj także:

Muzyka dawna w najstarszym mieście Polski

Pliki do pobrania

loaderek.gifoverlay.png