2013.11.05

Ocalić od zapomnienia

Zakończył się II etap procesu cyfryzacji wybranych dzieł klasyki polskiego kina, których renowacja była możliwa dzięki finansowemu wsparciu Banku.



Projekt KinoRP ma na celu ocalenie dorobku polskiej kinematografii poprzez stworzenie wysokiej jakości cyfrowych kopii filmów. W I etapie zrekonstruowano komedie Stanisława Barei, „Panny z Wilka” Andrzeja Wajdy, „Szatana z VII klasy” Marii Kaniewskiej i „Rejs” Marka Piwowskiego. Pod koniec 2012 roku rozpoczęto II etap prac. Tym razem skoncentrowano się na filmach Andrzeja Wajdy. Pierwszymi tytułami poddanymi cyfrowej renowacji były „Człowiek z marmuru” i „Człowiek z żelaza”. Obecnie listę digitalizowanych filmów reżysera uzupełniają: „Kanał”, „Krajobraz po bitwie”, „Polowanie na muchy” i „Ziemia obiecana”.

„Ziemia obiecana”

„Ja nie mam nic, ty nie masz nic, on nie ma nic – to razem mamy właśnie tyle, żeby założyć wielką fabrykę”. By ten cel osiągnąć w Łodzi końca XIX wieku, trójka przyjaciół nie cofnie się przed niczym, łącznie ze zdradą i oszustwem. Mistrzowska adaptacja powieści Władysława Reymonta. Jeden z najwybitniejszych polskich filmów, laureat licznych nagród.

„Polowanie na muchy”

Polska końca lat 60. Trzydziestoparoletni Włodek, niedoszły rusycysta, czuje się zmęczony nudną, biurową pracą i życiem rodzinnym toczącym się w M4 teściów. Przypadkowa znajomość z Ireną, atrakcyjną studentką polonistyki, otwiera przed nim szansę na zmianę… Adaptacja opowiadania Janusza Głowackiego. Satyryczne spojrzenie na „środowiska twórcze”, groteskowo ujęta wojna płci.

„Krajobraz po bitwie”

Rok 1945. Dla byłych więźniów jednego z kacetów na terenie Niemiec wojna jeszcze się nie skończyła – jako tzw. dipisi dalej tkwią za drutami, tym razem pilnowani przez Amerykanów. Wizyta biskupa, msza i rekonstrukcja bitwy grunwaldzkiej podgrzewają toczone przez Polaków spory. Film o miłości i sprawach Polaków. Karykaturalne widowisko grunwaldzkie jako metafora życia w Polsce ery moczarowskiej i najpiękniejsza w kinie Wajdy scena miłosna.

„Kanał”

Warszawa, koniec września 1944 roku, dogorywa Powstanie Warszawskie. Jeden z powstańczych oddziałów, otoczony na Mokotowie przez Niemców, decyduje się na przejście kanałami do Śródmieścia. Ta tragiczna wędrówka to w wizji Andrzeja Wajdy piekło Dantego przeniesione w XX wiek. Droga umęczonych ludzi po życie okazuje się drogą do śmierci. Film nagrodzony Srebrną Palmą w Cannes.

Foto: materiały promocyjne, Wojciech Jakubowski/fotokombinat.pl

loaderek.gifoverlay.png