2017.06.26

Gotówka, plastik lub mobilnie

W piątek był ostatni dzień szkoły i już mamy wakacje. Zasłużony (załóżmy, że tak) odpoczynek dziecka, niezależnie czy w miejscu zamieszkania, u babci czy na obozie żeglarskim, łączyć się będzie z zapewnieniem juniorowi pieniędzy na drobne wydatki.

Gotówka, plastik lub mobilnie

Tradycjonaliści mogą wyposażyć milusińskich w gotówkę. Ma to swoje zalety (dziecko widzi, jaką kwotą dysponuje), ale i wady (prawdopodobieństwo zamoczenia czy bezpowrotnego zgubienia pieniędzy). Oczywiście istnieje możliwość deponowania gotówki u opiekunów kolonijnych. Jednak wakacyjne wyjazdy to szansa na edukowanie finansowe najmłodszych, a trudno mówić o świadomych operacjach pieniężnych, gdy druh Andrzej wydziela nam 10 zł dziennie. Parę złotych w gotówce może się przydać w sytuacji opłaty za korzystanie z toalety czy na zakupy u „deptakowego” sprzedawcy, który nie zawsze wyposażony jest w terminal do płatności elektronicznych. Realizacja transakcji bezgotówkowych może być dla dziecka o tyle atrakcyjna, że świadczy o osiągnięciu odpowiedniej dojrzałości, umożliwiającej operowanie takimi narzędziami, które były dostępne dla rodziców.

Karta zupełnie poważna

Podstawowym narzędziem płatniczym młodego klienta jest Karta PKO Ekspres wydawana do PKO Konta Pierwszego. Jak każda „dorosła” karta daje możliwość płacenia w sklepach, kinach, pizzeriach, internecie i innych punktach handlowo-usługowych. Drobne należności za zakupy nastolatek ureguluje dzięki wykorzystaniu funkcji płatności zbliżeniowych Visa pay­Wave. Dzięki karcie uzyska też – rzecz jasna – dostęp do gotówki we wszystkich bankomatach w Polsce i na świecie!

Wszystkie karty PKO Ekspres wydawane do PKO Konta Pierwszego wyposażone są w mikroprocesor (w technologii EMV) i pasek magnetyczny. Zdeponowane na rachunku do karty pieniądze są bezpieczne – w momencie zgłoszenia utraty karty bank przejmuje odpowiedzialność za wszystkie operacje dokonane przy jej użyciu.

Aplikacja IKO

Nieporęczna gotówka i karta płatnicza przegrywają z przedmiotem, z którego młody człowiek na pewno w wakacje nie zrezygnuje. To smartfon, który wyposażony w odpowiednie aplikacje łączy w sobie cechy telefonu, aparatu fotograficznego, konsoli do gier i… banku.

Aplikacja IKO wespół z telefonem staje się właśnie nowoczesnym portfelem, zastępując gotówkę i karty płatnicze.

Aby nasz junior mógł skorzystać z aplikacji, musi ją pobrać z odpowiedniego dla obsługiwanego przez smartfon systemu operacyjnego sklepu. Następnym krokiem jest zainstalowanie i aktywowanie IKO, które jest szybkie i intuicyjne.

By dokonać jakiejkolwiek operacji finansowej, dobrze jest wiedzieć, jakimi środkami dysponujemy. Inaczej mówiąc: jaki jest stan konta. Aplikacja IKO daje użytkownikowi możliwość podglądu stanu konta bez konieczności logowania. Wystarczy w ustawieniach aplikacji włączyć opcję „podgląd salda bez logowania” i stan konta będzie widoczny na ekranie logowania po przeciągnięciu ekranu w dół.

Poza tym udogodnieniem na ekranie logowania junior znajdzie mapę bankomatów i placówek banku (co może być bardzo przydatne podczas wakacyjnych podróży)

Dzięki zainstalowanej na telefonie juniora aplikacji możemy też szybko zasilić jego konto, posługując się jedynie numerem telefonu. Aby przelew został wykonany natychmiast, numer telefonu odbiorcy musi być zarejestrowany w systemie BLIK.

Skoro jesteśmy przy systemie BLIK, przybliżmy nieco ten system. Dzięki BLIK-owi można bezpiecznie i wygodnie, korzystając ze smartfona, wypłacać gotówkę z bankomatów, płacić w tradycyjnych sklepach oraz przelewać natychmiastowo pieniądze innym użytkownikom na numer telefonu bez znajomości ich rachunku bankowego. BLIK to także najszybsza metoda płatności w sklepach internetowych oraz mobilnych. Kolejnym sposobem regulowania należności za pomocą telefonu są płatności zbliżeniowe. Warunkiem jest posiadanie telefonu z modułem NFC i systemem operacyjnym Android w wersji co najmniej 4.4. Ostatni krok to wskazanie w IKO, z której karty debetowej realizowane będą płatności zbliżeniowe. Od tej chwili klient może szybko i bezpiecznie dokonywać płatności przy użyciu smartfona (transakcje do 50 zł nie wymagają potwierdzania kodem PIN w terminalu płatniczym). Płatności zbliżeniowe akceptowane są przez prawie 400 tys. terminali w całej Polsce.

Czeki na czarną godzinę

Stan konta juniora to wypadkowa jego oszczędności, kieszonkowego i umiejętnego gospodarowania finansami. Dodatkowo możemy zaopatrzyć dziecko w bezpieczną kwotę na czarną godzinę. Jak? Wysyłając czek BLIK. Do tej operacji należy przygotować się wcześniej. W serwisie iPKO musimy ustalić hasło do czeków. Gdy zachodzi nagła potrzeba wsparcia kogoś, kto nie posiada IKO (lub może być poza zasięgiem internetu), w aplikacji IKO z zakładki „płatności” wybieramy „czeki blik” i klikamy „utwórz czek”. Wybieramy kwotę, otrzymujemy dziewięciocyfrowy kod, który – wraz z hasłem do czeku – przekazujemy mejlem lub sms-em osobie potrzebującej. Odbiorca może za pomocą tego czeku zapłacić w sklepie (stacjonarnym lub internetowym) albo wypłacić gotówkę w bankomacie. Nie musi wykorzystać całej otrzymanej kwoty, reszta wróci na Twoje konto. Pamiętaj, że wraz z numerem czeku musisz także przekazać hasło – najlepiej żeby nie zapisywać obu tych informacji na jednej kartce czy w jednym SMS-ie. Zaletą czeków BLIK jest to, że działają także off-line (czyli bez konieczności łączenia z siecią).

Gotówka? Karta? Smartfon? Każda z tych opcji ma zalety i wady. Gotówka – to pełna samodzielność juniora na wakacjach i sprawdzenie jego odpowiedzialności finansowej. Karta i smartfon – to z kolei większe bezpieczeństwo i kontrola. Wybór należy do klienta.

Marcel Hopper

 

  • IKO, które powstało w 2013 roku, jest dziś wszechstronną aplikacją łączącą funkcje bankowości  i płatności mobilnych, pozwalając klientom na pełną obsługę ich finansów z poziomu telefonu komórkowego. W ostatnich tygodniach została one wzbogacona w nowe funkcje: skarbonki, nadawanie PIN i zmianę limitów dla kart debetowych i kredytowych, wygodne kopiowanie cyfr kodu BLIK czy możliwość generowania potwierdzeń dokonanych transakcji. Klienci PKO Banku Polskiego i Inteligo aktywowali już ponad milion aplikacji IKO.

    Dowiedz się więcej

Czytaj także:

Zablokuj kartę, na ile tylko chcesz