2017.01.27

Oszczędzanie niejedno ma imię

Przekaz edukacyjny programu Szkolnych Kas Oszczędności dociera do miliona dzieci, które dzięki SKO zyskują kompetencje niezbędne w dorosłym życiu. Skala i innowacyjność programu została doceniona w międzynarodowym konkursie The Global Inclusion Awards 2016. Fenomen Szkolnych Kas Oszczędności przybliża Małgorzata Kocoń, dyrektor Biura Młodego Klienta w PKO Banku Polskim.

SKO działa już w co trzeciej szkole podstawowej w Polsce. Co wyróżnia te placówki?

Docieramy z nowoczesną edukacją finansową do dzieci z 4,6 tys. szkół podstawowych w Polsce. Różnice widać na wielu płaszczyznach. SKO-wicze za kilkanaście lat wejdą na rynek pracy lub założą własne firmy – i „efekt SKO”, czyli bardziej świadome podejście do oszczędzania, przedsiębiorczości, planowania życia i kariery na pewno będzie bardzo odczuwalny. Dużą wartością jest również wiedza i unikalne kompetencje, które zyskują dzieci należące do programu SKO. Zarządzanie własnym mini-budżetem to nie tylko szansa na zgromadzenie kapitału na realizację marzeń, ale także lekcja unikalnych umiejętności, która z pewnością będzie procentować w dorosłym życiu. SKO pozwala młodym ludziom na wszechstronność – mogą m.in. ćwiczyć wytrwałość, konsekwencję, umiejętność pracy w grupie oraz rozwijać kreatywność. Uwrażliwiamy ich na to, że warto grać fair play i pomagać innym. SKO nie tylko umożliwia gromadzenie pierwszych oszczędności, ale także daje nauczycielom, uczniom oraz szkołom szanse do rozwoju w wielu innych dziedzinach.

W programie SKO uczestniczą także nauczyciele. Co zyskują podejmując się roli opiekuna SKO?

Wszyscy opiekunowie otrzymują od nas wsparcie merytoryczne oraz dostęp do nowoczesnych, stale wzbogacanych materiałów dydaktycznych. W połowie grudnia 2016 roku udostępniliśmy kolejny komplet scenariuszy lekcji. Publikacja obejmuje tematy dotyczące m.in. innowacyjnych narzędzi płatniczych, bankowości internetowej, zasad bezpiecznego korzystania z bankomatów i wpłatomatów.

Dzięki nowym materiałom nauczyciele i uczniowie uczą się korzystać z najnowszych rozwiązań, choćby bankowości mobilnej. Lekcje prowadzone w oparciu o scenariusze są bardzo atrakcyjne m.in. ze względu na angażujące do nauki materiały pomocnicze – krzyżówki, quizy, gry symulacyjne.  Publikacja dla nauczycieli została objęta honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej. Aktywności związane z SKO to również punkty do awansu zawodowego oraz możliwość zdobycia uznania i nagród od władz lokalnych.

Nauczyciele-opiekunowie SKO bardzo angażują się w ten program i nierzadko przeznaczają prywatny czas, by urozmaicać zajęcia.

Chyba najważniejszym aspektem SKO jest to, że daje nauczycielom możliwość udziału w czymś bezinteresownie dobrym, będąc jednocześnie szansą na nowy, ekscytujący rozdział w życiu. I nie ma w tym sformułowaniu żadnej przesady. Podczas rokrocznych uroczystych gal wręczamy nagrody najbardziej aktywnym opiekunom i z dumą obserwujemy metamorfozy, jakie stają się udziałem nauczycieli. Wraz z rozwojem SKO w szkole, opiekunowie rozkwitają i rozwijają swoje kompetencje – przywódcze i organizacyjne. Poza tym zdobywają nowe umiejętności związane np. ze współpracą z mediami, posługiwaniem się nowoczesnymi technologiami oraz promocją szkoły. Aktywności towarzyszące SKO okazały się dla wielu szansą powrotu do uśpionych pasji, np. dziennikarstwa, co owocuje prowadzeniem bloga na bankowej platformie SzkolneBlogi.pl. Ponadto nauczyciele zaangażowani w nasz program bardzo często promują SKO w mediach regionalnych. Materiały, które są inicjowane lub przygotowywane przez opiekunów można znaleźć na stronach internetowych lokalnych serwisów czy też władz oraz w prasie, a nawet w telewizji. To opiekunowie i ich bezgraniczne zaangażowanie są dla nas nieustającą inspiracją oraz motywacją do rozwoju oferty.

Z myślą o nauczycielach wprowadziliśmy w 2016 roku specjalną sekcję Szkolnych Blogów dedykowaną wyłącznie opiekunom SKO. Publikujemy tam dodatkowe materiały, poświęcone np. zasadom blogowania czy internetowej etykiecie.

Uczniowie i nauczyciele mobilizują do działania mieszkańców swoich miejscowości, którzy angażują się do wspólnych akcji pod szyldem SKO. Społeczności lokalne aktywnie włączają się do zbiórek surowców wtórnych, uczestniczą w kiermaszach, happeningach oraz odwiedzają platformę Szkolne Blogi. Dzięki tym działaniom wspierają szkoły w walce o wygraną w konkursach SKO oraz pomagają pozyskiwać dodatkowe fundusze np. na sfinansowanie wycieczki czy zakup sprzętu multimedialnego.

SKO dowodzi tym samym, że oszczędzanie nie jedno ma imię. Program jest regularnie rozwijany o nowe materiały edukacyjne również dla dzieci i ich rodziców. Oprócz tematyki finansowej młodzi konsumenci zdobywają wiedzę z zakresu przedsiębiorczości, ekologii, a także zdrowego odżywiania i zasad niemarnowania żywności.  We wrześniu 2016 roku udostępniliśmy SKO-wiczom publikację „Apetyt na zdrowie – czyli o zasadach prawidłowego odżywiania, świadomym kupowaniu i niemarnowaniu żywności”. Po raz kolejny pokazujemy, że oszczędzanie może odnosić się do wielu aspektów życia.

Od SKO do SOK, czyli „szkoły odpowiedzialnej konsumpcji”?

Rozszerzenie działań SKO o aktywności związane ze zdrowym odżywianiem oraz niemarnowaniem żywności to jedna z największych zmian, które zaszły w programie w 2016 roku. Naturalnie wpisuje się ona w uniwersalną ideę SKO: budowania świadomości, że szeroko pojęte oszczędzanie jest cnotą. Już od najmłodszych lat uczymy dzieci sztuki mądrego gospodarowania posiadanymi zasobami – pieniędzmi, żywnością i surowcami naturalnymi.

SKO-wicze bardziej świadomie dbają o swoją przyszłość – nie tylko w aspekcie finansowym, ale także zdrowotnym. Są też bardziej wrażliwi na globalne wyzwania – głodu, braku dostępu do wody pitnej, czy zmian klimatycznych. Regularnymi akcjami edukacyjnymi powiązanymi z SKO uwrażliwiamy również na inne problemy, na przykład bezpieczeństwa w ruchu drogowym.


Wręczenie nagród The Global Inclusion Awards 2016

Innowacyjny, przekrojowy charakter programu SKO zyskał uznanie jurorów prestiżowego międzynarodowego konkursu The Global Inclusion Awards 2016. Czy SKO może być inspiracją dla świata?

Znamienne jest to, że eksperci międzynarodowej organizacji Child and Youth Finance International w Sztokholmie docenili nie tylko skalę naszego programu edukacyjnego, ale także nowatorską, stale doskonaloną formułę działania SKO oraz innowacyjne rozwiązania wpisujące się w oczekiwania młodego pokolenia. Od momentu rewitalizacji i wprowadzenia projektu do Internetu, stale dodajemy do niego nowe elementy i dbamy o to, aby odpowiadał realiom dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Dowodzimy, że tradycja i innowacyjność mogą się łączyć.

Miejsce w gronie sześciu najlepszych na świecie programów z zakresu bankowości przyjaznej dzieciom i młodzieży (ang. Child & Youth Friendly Banking) to powód do dumy, ale i zobowiązanie, by stale zaskakiwać nowościami uczestników i wzmacniać pozycję lidera nowoczesnej edukacji finansowej najmłodszych. Polska bankowość w kilka lat przeszła rewolucję, która innym krajom zajęła dekady i duża w tym zasługa edukacji prowadzanej przez SKO.

Od 2012 roku, gdy SKO przeszło gruntowną rewitalizację, każdy rok przynosi nowości i niespodzianki. Czego możemy się spodziewać w najbliższych miesiącach?

Lubimy niespodzianki, więc nie odkryjemy wszystkich kart. Mogę tylko zapewnić, że wzorem ubiegłych lat, także 2017 rok stoi pod znakiem wielu nowości. Już rozpoczęliśmy prace nad nowym materiałem dydaktycznym, którego adresatami będą wszyscy beneficjenci programu SKO: dzieci, rodzice oraz nauczyciele. Tym razem tematyka będzie dotyczyła cyberbezpieczeństwa, które obok nowoczesnych, niezawodnych technologii jest niezbędnym elementem realizacji strategii naszego Banku.

Rozmawiała
Małgorzata Osuch

  • Małgorzata Kocoń - magister bankowości Szkoły Głównej Handlowej, stypendystka Aaurhus School of Business (część Aarhus University) w Danii, absolwentka studiów podyplomowych dotyczących Unii Europejskiej warszawskiej SGH. Uzyskała z wyróżnieniem tytuł MBA w Wyższej Szkole Zarządzania w Warszawie.
     
    Od kilkunastu lat związana z rynkiem finansów. Pracowała w departamentach sprzedaży, najpierw dla PKO/CS TFI S. A. a następnie Pioneer Pekao  TFI S.A. współpracując z bankowymi sieciami sprzedaży oraz firmami ubezpieczeniowymi.
     
    W Banku od 2010 r. najpierw jako dyrektor Biura ds. Wizerunku Pracodawcy w Departamencie Zarządzania Personelem i Efektywnością. Od 5 lat  - ponownie w pionie sprzedaży – jako dyrektor Biura Młodego Klienta w Departamencie Sprzedaży Detalicznej odpowiada za rozwój programu Szkolnych Kas Oszczędności oraz sprzedaż produktów dedykowanych dzieciom w wieku 0-13 lat (oferta PKO Junior).
  • Oszczędzam na… kombajn

    Regularnie prowadzę lekcje finansów w szkołach, z którymi współpracuję. Uczniowie nieustannie zaskakują mnie poziomem wiedzy i znajomością bankowych produktów finansowych. Poza tym doskonale orientują się we wszelkich nowinkach, znają podstawowe funkcje IKO, wiedzą że przelew można wykonać bez wychodzenia z domu, a karta płatnicza wcale nie musi być kawałkiem plastiku tylko maskotką. Podczas zajęć na temat celów oszczędzania zaskakują mnie swoją pomysłowością i różnorodnością odpowiedzi. Na przykład jeden z uczniów postanowił odkładać pieniądze na kombajn i dokładnie wiedział ile pieniędzy będzie potrzebował.

    Justyna Komorowska,
    kierownik sekcji w Oddziale 1 w Siedlcach

    Materiały edukacyjne SKO są bardzo pomocne, a poruszane tematy bliskie dzieciom. Podczas ostatnich zajęć, na których omawialiśmy zagadnienia z książki „Apetyt na zdrowie”, uczniowie planowali jakie produkty zakupią do przygotowania zdrowego i smacznego posiłku. Obliczali też, ile pieniędzy potrzebują na zakupy, a także prześcigali się w pomysłach na ich ulubione dania. Myślę, że nowe scenariusze lekcji spotkają się z dużym zainteresowaniem uczniów, ponieważ już teraz zadają mi mnóstwo pytań związanych z nowoczesną bankowością.

    Teresa Moskwa,
    nauczyciel-opiekun SKO,
    Szkoła Podstawowa w Płóczkach Górnych

    Podczas zajęć realizowanych przeze mnie, jak i przez pracownika Banku, uczniowie zadają mnóstwo pytań związanych z kartami płatniczymi i funkcjami bankowych serwisów internetowych. Gotowy jest już materiał, który pomoże mi poprowadzić lekcje odpowiadające nowym zainteresowaniom dzieci. Dotychczas największą popularnością cieszyły się zajęcia dotyczące pieniędzy i budżetu, podczas których uczniowie wykonywali projekty własnych banknotów. Z mojego doświadczenia wynika, że najciekawsze są lekcje umożliwiające dzieciom wykazanie się inicjatywą i kreatywnością np. burza mózgów, gry symulacyjne czy dyskusje.

    Anna Babij,
    nauczyciel-opiekun SKO,
    Publiczna Szkoła Podstawowa w Wąsoszu

 

Czytaj także:

SKO łączy pokolenia

SKO PKO Banku Polskiego ma już 80 lat!

Pliki do pobrania