2017.05.31

Aplikacja IKO – wszystko w jednym

.Jak wypłacić gotówkę z bankomatu, gdy nie masz przy sobie karty płatniczej? Kilkanaście lat temu w plecaku młodego człowieka można było znaleźć telefon komórkowy, kostkę rubika, notes, odtwarzacz cd/mp3 i portfel. Dziś wszystkie te przedmioty można zastąpić smartfonem wyposażonym w odpowiednie aplikacje.

Aplikacja IKO - wszystko w jednym

Zajmijmy się jedną z nich. Aplikacja IKO jest mobilną alternatywą serwisu internetowego iPKO – to bank w komórce, nowoczesny portfel, który zastępuje gotówkę i karty płatnicze.

Abyś mógł skorzystać z aplikacji, musisz ją pobrać z odpowiedniego dla obsługiwanego przez Twój smartfon systemu operacyjnego sklepu. Następnym krokiem jest zainstalowanie i aktywowanie IKO – proces aktywacji jest intuicyjny i szybki. Od tej chwili masz przy sobie... bank.

By dokonać jakiejkolwiek operacji finansowej, dobrze jest wiedzieć, jakimi środkami dysponujesz. Inaczej mówiąc: jaki jest stan Twojego konta. Aplikacja IKO daje użytkownikowi możliwość podglądu stanu konta nawet bez konieczności logowania – wystarczy włączyć tę opcję w ustawieniach aplikacji.

Poza tym udogodnieniem na ekranie logowania znajdziesz mapę bankomatów i placówek banku oraz aktualne kursy walut.

Doładuj telefon... telefonem

„Rozmowy wychodzące zablokowane, doładuj konto”... Ten komunikat od operatora telefonii komórkowej na kartę pojawia się najczęściej właśnie wtedy, gdy musisz zadzwonić w Bardzo Ważnej Sprawie. Trudno w tej sytuacji liczyć na połączenie z rodzicami, zresztą nie po to masz własne konto w banku, by ciągle liczyć na finansowe i logistyczne wsparcie rodziny. I tu z pomocą przychodzi jedna z funkcji aplikacji IKO: doładowanie telefonu. Co ciekawe, szybki dostęp do tej funkcji możesz mieć już na stronie głównej IKO. W jej prawym dolnym rogu znajduje się charakterystyczna gwiazdka, czyli przycisk skrótów do najczęściej wykonywanych operacji. Personalizacja Twojego konta umożliwia wybranie trzech „ulubionych” działań, dlaczego więc nie doładowanie telefonu? Oczywiście możesz doładować nie tylko swój telefon. Jedynym ograniczeniem jest... stan Twojego konta (a – jak już wiadomo i warto tę wiedzę powtórzyć – możesz je sprawdzić bez logowania). Funkcja doładowania daje też możliwość zdefiniowania numerów, które najczęściej zasilasz. Wówczas sprawienie prezentu młodszemu bratu w postaci doładowania zajmie Ci tylko chwilę i kilka kliknięć.

Skoro jesteśmy przy pomocy – pamiętasz, że jesteś winien koledze kilkanaście złotych, które zapłacił za wspólną pizzę po ostatnim meczu? Ciągle zapominasz o zabraniu gotówki, zresztą nie nosisz portmonetki, a gotówka w kieszeni nie jest synonimem wygody. Poza tym bankomat nie wypłaci 17 złotych, a wiesz, że kolega też czuje wstręt do monet, więc na pewno nie wypłaci Ci reszty... I tu po raz kolejny z pomocą przychodzi IKO. Jedną z jej funkcji jest możliwość przesyłania pieniędzy na... numer telefonu. Tak, nie przesłyszałeś się. Nie musisz znać numeru konta osoby, której chcesz przekazać jakąś kwotę. Wystarczy numer telefonu.

Przelej na telefon

Warunkiem wystarczającym do wykonania przelewu na telefon są (poza dodatnim stanem konta – wiesz, jak sprawdzić?) zainstalowane na smartfonach nadawcy i odbiorcy aplikacje mobilne banków uczestniczących w systemie BLIK– obecnie jest ich już 10, w tym oczywiście PKO Bank Polski i Inteligo. Aby przelew został wykonany natychmiast, numer telefonu odbiorcy musi być zarejestrowany w systemie BLIK. W wypadku gdy odbiorca Twojego przelewu tego nie zrobił lub nie ma w ogóle zainstalowanej aplikacji, otrzyma on ­sms-a o oczekującej płatności. Jeśli w ciągu 7 dni zainstaluje wspomnianą wyżej aplikację mobilną (np. IKO) i zarejestruje numer telefonu w systemie BLIK, przelew zasili jego konto. W przeciwnym razie wróci na Twoje konto.

Skoro jesteśmy przy systemie BLIK, przybliżmy go nieco. Dzięki ­BLIK-owi można bezpiecznie i wygodnie, korzystając ze smartfona wypłacać gotówkę z bankomatów, płacić w tradycyjnych sklepach oraz przelewać natychmiastowo pieniądze innym użytkownikom na numer telefonu bez znajomości ich rachunku bankowego. BLIK to także najszybsza metoda płatności w sklepach internetowych oraz mobilnych.

Pomóż bliskiemu

W nagłym wypadku możesz wesprzeć finansowo bliską osobę, wysyłając jej „czek BLIK”. Jak? Do tej operacji należy przygotować się wcześniej. W serwisie iPKO musisz ustalić hasło do czeków. Od tej pory jesteś gotów. Gdy zachodzi nagła potrzeba wsparcia kogoś, kto nie posiada IKO, w aplikacji IKO z zakładki „płatności” wybierasz „czeki BLIK” i klikasz „utwórz czek”. Wybierasz kwotę, otrzymujesz dziewięciocyfrowy kod, który – wraz z hasłem do czeku – przekazujesz mejlem, sms-em lub po prostu na kartce osobie potrzebującej. Odbiorca może za pomocą tego czeku zapłacić w sklepie (stacjonarnym lub internetowym) albo wypłacić gotówkę w bankomacie. Nie musi wykorzystać całej otrzymanej kwoty, reszta wróci na Twoje konto. Pamiętaj, że wraz z numerem czeku musisz także przekazać hasło – najlepiej żeby nie zapisywać obu tych informacji na jednej kartce czy w jednym SMS-ie.

Zaletą czeków BLIK jest to, że działają także bez konieczności łączenia z siecią. Możesz taki czek zapisać w swoim smartfonie (lub w „analogowym notesie”) – będzie Twoim zabezpieczeniem na wypadek słabego sygnału operatora telefonii. Możesz mieć jednocześnie pięć aktywnych czeków. Ważne jest, by miały pokrycie w środkach na koncie. Wiesz, jak sprawdzić stan konta?...

Jeśli masz telefon z IKO, jesteś uratowany. Na ekranie bankomatu należy wybrać opcję „wypłata BLIK”, język, kwotę transakcji oraz polecenie wydruku potwierdzenia. Bankomat wyświetli formularz do wpisania sześciocyfrowego kodu BLIK. Uruchamiasz aplikację IKO i logujesz się kodem PIN nadanym przy aktywacji IKO. Na ekranie startowym aplikacji będzie widoczny kod BLIK, ważny przez dwie minuty. Po wprowadzeniu kodu z aplikacji na ekranie bankomatu akceptujesz transakcję w bankomacie, a następnie w aplikacji IKO przyciskiem „TAK” (lub kodem PIN, w zależności od indywidualnych ustawień bezpieczeństwa). Możesz też oczywiście skorzystać z kodu BLIK wyświetlanego przed zalogowaniem, jeśli masz włączoną tę funkcję.

Marcel Hopper

  • Bankuj mobilnie z IKO

    Jeśli chcesz obsługiwać swoje konto i finanse w PKO Banku Polskim na telefonie, pobierz aplikację mobilną IKO. Zanim pobierzesz i aktywujesz aplikację IKO na telefon, upewnij się, że Twój telefon spełnia wymagania techniczne i ma dostęp do internetu.
     
    Aplikacja IKO jest dostępna na telefony z systemami Android, iOS i Windows Phone.

    Aktywacja krok po kroku

 

Czytaj także:

IKO - banku szukamy w kieszeni

Bezpieczeństwo IKO - mój telefon moją twierdzą

    • Z Banku

      02018.04.20

      Rada Nadzorcza PKO Banku Polskiego pozytywnie o wypłacie dywidendy z zysku za 2017 r.

      Rada Nadzorcza PKO Banku Polskiego pozytywnie zaopiniowała rekomendację Zarządu Banku, by z zysku wypracowanego w 2017 r. wypłacić 687,5 mln zł dywidendy, czyli 0,55 zł brutto na akcję. Ostateczną decyzję w sprawie podziału zysku za 2017 r. podejmie Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy, które odbędzie się 18 maja 2018 r.

      więcej
    • Z Banku

      02018.04.18

      Stażyści na start! Ruszyła kolejna edycja Akademii stażowej w PKO Banku Polskim

      Po wieloetapowej rekrutacji, do której wykorzystano m.in. escape room, grupa 22 stażystów rozpoczęła dziś swoją 3-miesieczną przygodę z bankowością. Najlepsi, po zakończeniu stażu, otrzymają oferty stałej pracy w Banku.

      więcej
    • Z Banku

      02018.04.18

      Eksperci PKO Banku Polskiego doradzali studentom!

      Jak w praktyce wygląda praca w banku, jakie są możliwości rozwoju zawodowego, jakie są aktualne oferty zatrudnienia i stażu studenckiego w PKO Banku Polskiego… Na te i wiele innych pytań odpowiadali eksperci PKO Banku Polskiego w Krakowie. Wczoraj (17 kwietnia) odbyły się tam targi pracy 4 sfery kariery.

      więcej
    • Z Banku

      02018.04.17

      PKO Bank Polski w gronie najbardziej pożądanych pracodawców

      PKO Bank Polski, już po raz kolejny, znalazł się w pierwszej dziesiątce rankingu Pracodawca Roku 2017 organizacji studenckiej AIESEC Polska. Na liście są również międzynarodowe firmy konsultingowe, światowi liderzy branży informatycznej, największe sieci sprzedaży detalicznej, najpopularniejsze restauracje oraz czołowe firmy z branży finansowej.

      więcej
    • Bankofinanse

      02018.04.16

      Oszczędzaj, to nie boli!

      Wielu z nas neguje możliwość odkładania choćby małych kwot. Powód? Zbyt niskie zarobki. Najczęściej to jedynie wymówka. Uświadomienie sobie korzyści wynikających z drobnego, ale systematycznego oszczędzania pozwala zamienić ten ból w niemałą radość.

      więcej
    • Bankofinanse

      02018.04.13

      Możesz wszystko, ale nie musisz!

      Osiemnaste urodziny są przełomowym momentem w życiu każdego człowieka – nie tylko staje się pełnoletni ze wszystkimi wynikającymi z tego prawami i obowiązkami, ale także podejmuje ważne decyzje dotyczące przyszłości, w tym finansów. Niezwykle pomocne okazują się przy tym nowoczesne i przyjazne narzędzia, zwłaszcza konto bankowe czy aplikacja bankowości mobilnej.

      więcej
    Pokaż więcej