2017.05.31

Aplikacja IKO – wszystko w jednym

.Jak wypłacić gotówkę z bankomatu, gdy nie masz przy sobie karty płatniczej? Kilkanaście lat temu w plecaku młodego człowieka można było znaleźć telefon komórkowy, kostkę rubika, notes, odtwarzacz cd/mp3 i portfel. Dziś wszystkie te przedmioty można zastąpić smartfonem wyposażonym w odpowiednie aplikacje.

Aplikacja IKO - wszystko w jednym

Zajmijmy się jedną z nich. Aplikacja IKO jest mobilną alternatywą serwisu internetowego iPKO – to bank w komórce, nowoczesny portfel, który zastępuje gotówkę i karty płatnicze.

Abyś mógł skorzystać z aplikacji, musisz ją pobrać z odpowiedniego dla obsługiwanego przez Twój smartfon systemu operacyjnego sklepu. Następnym krokiem jest zainstalowanie i aktywowanie IKO – proces aktywacji jest intuicyjny i szybki. Od tej chwili masz przy sobie... bank.

By dokonać jakiejkolwiek operacji finansowej, dobrze jest wiedzieć, jakimi środkami dysponujesz. Inaczej mówiąc: jaki jest stan Twojego konta. Aplikacja IKO daje użytkownikowi możliwość podglądu stanu konta nawet bez konieczności logowania – wystarczy włączyć tę opcję w ustawieniach aplikacji.

Poza tym udogodnieniem na ekranie logowania znajdziesz mapę bankomatów i placówek banku oraz aktualne kursy walut.

Doładuj telefon... telefonem

„Rozmowy wychodzące zablokowane, doładuj konto”... Ten komunikat od operatora telefonii komórkowej na kartę pojawia się najczęściej właśnie wtedy, gdy musisz zadzwonić w Bardzo Ważnej Sprawie. Trudno w tej sytuacji liczyć na połączenie z rodzicami, zresztą nie po to masz własne konto w banku, by ciągle liczyć na finansowe i logistyczne wsparcie rodziny. I tu z pomocą przychodzi jedna z funkcji aplikacji IKO: doładowanie telefonu. Co ciekawe, szybki dostęp do tej funkcji możesz mieć już na stronie głównej IKO. W jej prawym dolnym rogu znajduje się charakterystyczna gwiazdka, czyli przycisk skrótów do najczęściej wykonywanych operacji. Personalizacja Twojego konta umożliwia wybranie trzech „ulubionych” działań, dlaczego więc nie doładowanie telefonu? Oczywiście możesz doładować nie tylko swój telefon. Jedynym ograniczeniem jest... stan Twojego konta (a – jak już wiadomo i warto tę wiedzę powtórzyć – możesz je sprawdzić bez logowania). Funkcja doładowania daje też możliwość zdefiniowania numerów, które najczęściej zasilasz. Wówczas sprawienie prezentu młodszemu bratu w postaci doładowania zajmie Ci tylko chwilę i kilka kliknięć.

Skoro jesteśmy przy pomocy – pamiętasz, że jesteś winien koledze kilkanaście złotych, które zapłacił za wspólną pizzę po ostatnim meczu? Ciągle zapominasz o zabraniu gotówki, zresztą nie nosisz portmonetki, a gotówka w kieszeni nie jest synonimem wygody. Poza tym bankomat nie wypłaci 17 złotych, a wiesz, że kolega też czuje wstręt do monet, więc na pewno nie wypłaci Ci reszty... I tu po raz kolejny z pomocą przychodzi IKO. Jedną z jej funkcji jest możliwość przesyłania pieniędzy na... numer telefonu. Tak, nie przesłyszałeś się. Nie musisz znać numeru konta osoby, której chcesz przekazać jakąś kwotę. Wystarczy numer telefonu.

Przelej na telefon

Warunkiem wystarczającym do wykonania przelewu na telefon są (poza dodatnim stanem konta – wiesz, jak sprawdzić?) zainstalowane na smartfonach nadawcy i odbiorcy aplikacje mobilne banków uczestniczących w systemie BLIK– obecnie jest ich już 10, w tym oczywiście PKO Bank Polski i Inteligo. Aby przelew został wykonany natychmiast, numer telefonu odbiorcy musi być zarejestrowany w systemie BLIK. W wypadku gdy odbiorca Twojego przelewu tego nie zrobił lub nie ma w ogóle zainstalowanej aplikacji, otrzyma on ­sms-a o oczekującej płatności. Jeśli w ciągu 7 dni zainstaluje wspomnianą wyżej aplikację mobilną (np. IKO) i zarejestruje numer telefonu w systemie BLIK, przelew zasili jego konto. W przeciwnym razie wróci na Twoje konto.

Skoro jesteśmy przy systemie BLIK, przybliżmy go nieco. Dzięki ­BLIK-owi można bezpiecznie i wygodnie, korzystając ze smartfona wypłacać gotówkę z bankomatów, płacić w tradycyjnych sklepach oraz przelewać natychmiastowo pieniądze innym użytkownikom na numer telefonu bez znajomości ich rachunku bankowego. BLIK to także najszybsza metoda płatności w sklepach internetowych oraz mobilnych.

Pomóż bliskiemu

W nagłym wypadku możesz wesprzeć finansowo bliską osobę, wysyłając jej „czek BLIK”. Jak? Do tej operacji należy przygotować się wcześniej. W serwisie iPKO musisz ustalić hasło do czeków. Od tej pory jesteś gotów. Gdy zachodzi nagła potrzeba wsparcia kogoś, kto nie posiada IKO, w aplikacji IKO z zakładki „płatności” wybierasz „czeki BLIK” i klikasz „utwórz czek”. Wybierasz kwotę, otrzymujesz dziewięciocyfrowy kod, który – wraz z hasłem do czeku – przekazujesz mejlem, sms-em lub po prostu na kartce osobie potrzebującej. Odbiorca może za pomocą tego czeku zapłacić w sklepie (stacjonarnym lub internetowym) albo wypłacić gotówkę w bankomacie. Nie musi wykorzystać całej otrzymanej kwoty, reszta wróci na Twoje konto. Pamiętaj, że wraz z numerem czeku musisz także przekazać hasło – najlepiej żeby nie zapisywać obu tych informacji na jednej kartce czy w jednym SMS-ie.

Zaletą czeków BLIK jest to, że działają także bez konieczności łączenia z siecią. Możesz taki czek zapisać w swoim smartfonie (lub w „analogowym notesie”) – będzie Twoim zabezpieczeniem na wypadek słabego sygnału operatora telefonii. Możesz mieć jednocześnie pięć aktywnych czeków. Ważne jest, by miały pokrycie w środkach na koncie. Wiesz, jak sprawdzić stan konta?...

Jeśli masz telefon z IKO, jesteś uratowany. Na ekranie bankomatu należy wybrać opcję „wypłata BLIK”, język, kwotę transakcji oraz polecenie wydruku potwierdzenia. Bankomat wyświetli formularz do wpisania sześciocyfrowego kodu BLIK. Uruchamiasz aplikację IKO i logujesz się kodem PIN nadanym przy aktywacji IKO. Na ekranie startowym aplikacji będzie widoczny kod BLIK, ważny przez dwie minuty. Po wprowadzeniu kodu z aplikacji na ekranie bankomatu akceptujesz transakcję w bankomacie, a następnie w aplikacji IKO przyciskiem „TAK” (lub kodem PIN, w zależności od indywidualnych ustawień bezpieczeństwa). Możesz też oczywiście skorzystać z kodu BLIK wyświetlanego przed zalogowaniem, jeśli masz włączoną tę funkcję.

Marcel Hopper

  • Bankuj mobilnie z IKO

    Jeśli chcesz obsługiwać swoje konto i finanse w PKO Banku Polskim na telefonie, pobierz aplikację mobilną IKO. Zanim pobierzesz i aktywujesz aplikację IKO na telefon, upewnij się, że Twój telefon spełnia wymagania techniczne i ma dostęp do internetu.
     
    Aplikacja IKO jest dostępna na telefony z systemami Android, iOS i Windows Phone.

    Aktywacja krok po kroku

 

Czytaj także:

IKO - banku szukamy w kieszeni

Bezpieczeństwo IKO - mój telefon moją twierdzą

    • Bankofinanse

      02019.06.18

      Nie daj się cyberprzestępcom na wakacjach. Sprawdź, jak być bezpiecznym

      Wakacje to wymarzony czas dla cyberprzestępców. Jesteśmy zrelaksowani, skupieni na wypoczynku i to, niestety, usypia naszą czujność. Zapominamy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, a liczba pułapek zastawionych w sieci jest na tyle duża, że łatwo w którąś wpaść i zepsuć sobie długo wyczekiwany wypoczynek. Są jednak zasady, których przestrzeganie znacznie utrudni zadanie cyberprzestępcom. Do najważniejszych należą: unikanie publicznych sieci wi-fi, dbanie o swój sprzęt, niekorzystanie z kafejek internetowych oraz ogólnodostępnych komputerów, a także dokładne weryfikowanie, komu przesyłamy albo pożyczamy pieniądze.

      więcej
    • Z Banku

      02019.06.17

      Stawiamy klienta w centrum zainteresowania

      Nastała era klienta, w której musimy działać zwinnie. Dla klientów kluczowe jest doświadczenie. Jeżeli chcemy, aby korzystali z naszych produktów, muszą one być łatwo dostępne i wywoływać pozytywne skojarzenia. W PKO Banku Polskim robimy to m.in. w ramach Transformacji Cyfrowej.

      więcej
    • Z Banku

      02019.06.14

      PKO Bank Polski laureatem dwóch Nagród Gospodarczych Polskiego Radia

      PKO Bank Polski zdobył pierwsze miejsce w kategorii Przełomowe Rozwiązanie 2019, w której wyróżniane są najbardziej innowacyjne firmy w Polsce. Kapituła Nagród Gospodarczych Polskiego Radia doceniła Bank za dynamiczny rozwój bankowości internetowej, m.in. za szybkie przelewy oraz usługę e-Prawnik dla firm. W kategorii Ambasador Biznesu RP 2019, Bank zajął drugie miejsce za nowoczesność i ekspansję zagraniczną.

      więcej
    • Bankofinanse

      02019.06.14

      Blik, obywatel świata

      Użytkownicy BLIKA będą mogli wkrótce płacić zbliżeniowo nie tylko w Polsce, ale także na całym świecie. Mastercard i Polski Standard Płatności ogłosiły strategiczną współpracę. Za rok będą nim również płacić w Emiratach Arabskich.

      więcej
    • Z Banku

      02019.06.14

      PKO Bank Polski rozwija kompetencje w zakresie tokenizacji i smart kontraktów

      PKO Bank Polski rozpoczął prace badawcze nad usługami tokenizacji oraz usługami wykorzystującymi smart kontrakty. Projekt ma charakter badawczo-rozwojowy. Jego celem jest przede wszystkim zdobycie specjalistycznej wiedzy i wypracowanie rozwiązań, które mogłyby zostać wykorzystane w przyszłości. Projekt potrwa 30 miesięcy i będzie realizowany wspólnie z Politechniką Warszawską. Jego wartość wynosi 13,4 mln zł, z czego 6,6 mln zł to środki z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

      więcej
    • Bankofinanse

      02019.06.13

      Mobilne bankomaty – wakacyjny gadżet

      Pusty portfel może nas zaskoczyć wszędzie. Co wtedy? Do akcji wkracza bankomat! W czasie wakacji jest ich więcej, szczególnie w miejscach, gdzie odpoczywamy, a turystów przybywa. Specjalne mobilne urządzenia już czekają na urlopowiczów.

      więcej
    Pokaż więcej