2014.08.28

Bankowość internetowa: ponad milion nowych klientów w ciągu roku

Pierwszy kwartał bieżącego roku przyniósł kontynuację pozytywnych trendów w zakresie rozwoju bankowości internetowej, obrotu bezgotówkowego i infrastruktury płatniczej.

Ponad milion nowych aktywnych klientów w ciągu roku

Według raportu NetB@nk, na koniec marca 2014 r. banki w Polsce umożliwiały dostęp do swoich usług za pomocą internetu ponad 22,4 mln klientów indywidualnych. 56 proc. z nich aktywnie korzystało z tej możliwości, ale w ciągu roku przybyło ponad milion nowych aktywnych klientów. Wzrosła także liczba umów bankowości elektronicznej z przedsiębiorcami oraz aktywność w tym segmencie. Niepokój budzi jednak stosunkowo niska świadomość zasad bezpiecznego korzystania z bankowości on-line wśród użytkowników.

Dynamiczny wzrost

Po pierwszym kwartale 2014 r. liczba klientów indywidualnych mających podpisaną umowę bankowości elektronicznej wyniosła ponad 22,4 mln. To o 2,62 proc. więcej niż odnotowano na koniec 2013 r. i blisko o 10 proc. niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Wśród nich, 12,7 mln przynajmniej raz w miesiącu logowało się do serwisu w swoim banku.

Dynamika wzrostu liczby klientów, którzy aktywnie korzystają z bankowości internetowej, jest wyższa niż wzrostu liczby samych umów. Oznacza to, że stopniowo coraz więcej osób, które do tej pory nie korzystały z bankowości internetowej, a miały taką możliwość, przekonuje się do tego rozwiązania. W ciągu minionego roku liczba aktywnych klientów indywidualnych wzrosła o ponad 1,3 mln – to przyrost rzędu 12 proc. Liczba klientów bankowości internetowej w segmencie MSP zbliżyła się natomiast do 2 mln, wzrastając w ciągu kwartału o 3,63 proc. i o 7,95 proc. w ciągu całego roku.


  • Faktyczny udział aktywnych klientów indywidualnych bankowości internetowej na poziomie 56 proc., wynikający z danych przekazywanych ZBP bezpośrednio przez banki, jest zbliżony do wyników pomiaru zrealizowanego przez TNS Polska na zlecenie ZBP w kwietniu tego roku, w którym taką deklarację złożyło 60 proc. ankietowanych. Badanie to zostało zrealizowane na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych Polaków

Chociaż klientem aktywnym określane są osoby, które przynajmniej raz w miesiącu zalogują się on-line, praktycznie większość robi to znacznie częściej. Blisko 1/3 z nich wchodzi do serwisu banku kilka razy w tygodniu. 41 proc. kilka razy w miesiącu, a 16 proc. co najmniej raz, co oznacza, że z reguły, jeśli klienci opanują już zasady działania serwisów internetowych banków i poznają zalety ich wykorzystania, bankowość on-line staje się dla nich podstawowym kanałem korzystania z usług bankowych.

Jednocześnie 72 proc. wszystkich klientów banków deklaruje, że chociaż od czasu do czasu zdarza im się korzystać z internetu – to wciąż jeszcze potencjał rozwoju bazy aktywnych klientów bankowości internetowej pozostaje niewykorzystany.

Wśród osób w ogóle niekorzystających do tej pory z usług bankowych, w sieci loguje się natomiast 41 proc. – to także daje obraz możliwości dalszego rozwoju rynku, chociaż w tym przypadku banki będą musiały postarać się bardziej, aby przekonać do siebie potencjalnych klientów, którym wprawdzie nieobce są nowe technologie, ale nadal sceptycznie odnoszą się do pomysłu założenia konta.

Aktywni klienci bankowości on-line najczęściej logują się do serwisu swojego banku, aby sprawdzić stan konta (85 proc.), wykonać przelew (81 proc.), sprawdzić historię transakcji (78 proc.), zrealizować przelew zdefiniowany (62 proc.). Zdaniem większości respondentów, bankowość elektroniczna, to przede wszystkim oszczędność czasu, brak konieczności wizytowania placówek, szybkość transakcji i dostęp do pieniędzy przez 24 godziny na dobę.

Bankowość internetowa - szybko i wygodnie

Zdecydowana większość Polaków uważa, że bankowość internetowa jest szybka, wygodna i z przyszłością. Bardziej stonowane opinie pojawiają się przy ocenie trudności korzystania z niej, choć i tu większość ocenia, że jest bardziej intuicyjna niż skomplikowana. Większość Polaków twierdzi też, że bankowość internetowa nie jest kosztowna. Opinie w zakresie bezpieczeństwa są podzielone – 40 proc. uważa, że bankowość internetowa jest bezpieczna, 22 proc. twierdzi, że korzystanie z niej jest ryzykowne. 1/3 nie ma w tej kwestii wyrobionego zdania.

Wśród przyczyn niekorzystania z bankowości internetowej najczęściej pojawiają się stwierdzenia wskazujące na brak wiedzy i umiejętności po stronie klientów – uważa tak w sumie 50 proc. ankietowanych. W następnej kolejności plasuje się przyzwyczajenie do odwiedzania oddziałów (49 proc.), niechęć do nowości (47 proc.) i poczucie braku bezpieczeństwa transakcji, na które wskazuje 43 proc.

Zdaniem Krzysztofa Pietraszkiewicza, prezesa Związku Banków Polskich, bankowość internetowa w Polsce jest nowoczesna i bezpieczna. Banki stosują wielostopniowe systemy autoryzacji transakcji dokonywanych w serwisach internetowych i przykładają ogromną wagę do zapewnienia najwyższego poziomu zabezpieczeń swoich systemów, których jeszcze nikomu nie udało się pokonać. – Brak umiejętności i poczucie braku bezpieczeństwa jako istotne przyczyny niekorzystania z bankowości internetowej wśród części opinii publicznej to w ocenie ZBP sygnał, że potrzebne są działania edukacyjne, zwiększające poziom świadomości klientów banków w tym zakresie – mówi prezes ZBP.

Bezpieczeństwo korzystania z bankowości internetowej

Według sondażu, blisko 1/3 aktywnych użytkowników bankowości internetowej nie interesuje się komunikatami od swoich banków dotyczących bezpiecznego korzystania z usług bankowych przez internet. Połowa respondentów czyta je pobieżnie, lecz nie przykłada wielkiej wagi do zasad, a tylko co piąty regularnie aktualizuje swoją wiedzę w tym zakresie i stosuje się do zaleceń. Wśród ogółu społeczeństwa tylko 42 proc. osób jest świadomych, że na komputerze, z którego dokonywane są transakcje bankowe jest zainstalowane oprogramowanie antywirusowe. Wśród aktywnych użytkowników bankowości internetowej odsetek ten wynosi 78 proc. Jednocześnie stosunkowo duża grupa respondentów (36 proc.) wskazuje, że wśród zagrożeń związanych z bankowością internetową prawdopodobne jest, że wirus na komputerze klienta banku skopiuje jego dane i prześle do osób niepowołanych.

  • Taki sam odsetek wskazuje na ryzyko phishingu, czyli wyłudzania danych poufnych przez e-maile i SMS-y, natomiast stosunkowo najwięcej, zdaniem opinii publicznej, problemów z bankowością on-line wiąże się z prawdopodobieństwem awarii systemu banku lub ataku hakerów (40 i 36 proc.).

Tymczasem fakt doświadczenia sytuacji, w której internetowa strona banku nie otwierała się lub w ciągu ostatniego roku nie działał system bankowości internetowej deklaruje odpowiednio 6 proc. i 5 proc. respondentów, ale za to dwukrotnie więcej osób słyszało o takich przypadkach. Przechwycenie danych do logowania zadeklarował 1 proc. osób, tyle samo, ile próby wyłudzeń haseł lub kodów do konta internetowego.

Według Pawła Widawskiego, dyrektora Zespołu ds. Systemów Płatniczych i Bankowości Elektronicznej w ZBP, faktyczna skala problemów związanych z korzystaniem z bankowości internetowej jest znacznie mniejsza, niż mogłoby się powszechnie wydawać. Zarówno banki, jak i firmy infrastruktury bankowej dokładają wszelkich starań, aby maksymalnie ułatwić korzystanie z tego kanału klientom, zachowując jednocześnie najwyższy poziom bezpieczeństwa. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym możliwe jest również skuteczne zabezpieczenie przed atakami typu DDoS, przez które klienci banków mogli mieć problemy z logowaniem się do serwisu bankowości internetowej. – Trzeba jednak pamiętać, że klient to także bardzo ważne ogniwo systemu bezpieczeństwa, stąd tak ważne jest budowanie świadomości zasad bezpiecznego korzystania z bankowości on-line – mówi Paweł Widawski.

Jacek Gieorgica
Miesięcznik Bank

Czytaj także:

Niebezpieczny wirus e-security

Skuteczne hasło podstawą bezpieczeństwa prywatnej bankowości

Proste i szybkie płatności on-line

loaderek.gifoverlay.png