2017.01.16

IKO - banku szukamy w kieszeni

Świat zmienia się w coraz szybszym tempie. Bankowość mobilna staje się coraz popularniejsza i wpływa na nasze finansowe zachowania. Już ponad 60 proc. Polaków posiada smartfona, a 13 proc. kupuje wyłącznie mobilnie (TNS Polska, maj 2016 r.).

IKO

Kilkanaście lat temu to bankowość internetowa była przełomem i czymś totalnie nowym, podczas gdy dziś to już banalny standard, choć mało kto spodziewał się, że stanie się to tak szybko. Zanim zdążyliśmy ochłonąć z jednej technologicznej rewolucji, już jesteśmy w środku następnej. Kolejny krok to bankowość mobilna. W jej przypadku zmiany dokonują się znacznie szybciej, a Polacy należą do jednych z najszybciej adaptujących się użytkowników. Dziś drobne zakupy stają się szybsze dzięki płatnościom telefonem. Możliwość natychmiastowego sprawdzenia salda rachunku chroni przed wydatkami, na które nas aktualnie nie stać. Jeśli zaś w trakcie wizyty w sklepie znajdziemy ten sam towar w lepszej cenie u internetowego sprzedawcy, to możemy od ręki dokonać zakupu.

IKO pokazuje nowoczesne oblicze bankowości

O tym, że zmiany w bankowości dokonują się bardzo szybko, świadczy przykład IKO. Aplikację aktywowano już ponad milion razy. Jeśli porównamy trzeci kwartał 2016 i 2015 roku, to zobaczymy, że liczba logowań do systemu wzrosła o 200 proc W tym samym okresie liczba transakcji dokonywanych za pośrednictwem IKO skoczyła o 240 proc.

 

Wzrost poplarności aplikacji IKO

Rys: Wzrost popularności aplikacji IKO, w tym liczby logowań i częstotliwości korzystania z jej funkcji

Nic dziwnego, bo to wygodne i nowoczesne narzędzie do kontaktu z bankiem. Wystarczy przyjrzeć się menu aplikacji i od razu można dostrzec, że za pośrednictwem telefonu możemy wykonać niemal wszystkie potrzebne nam czynności: płacić rachunki, zlecać przelewy, zakładać lokaty, sprawdzać stan konta, czy harmonogram rat kredytu.  A to tylko krótki przegląd możliwości, jakie daje IKO.

Kolejna rzecz, o której nie można zapominać, to nowoczesność. Aplikacja wraz z telefonem może zastąpić karty płatnicze, a posiadacze odpowiednio zaawansowanych telefonów mogą dzięki IKO używać ich nawet do płatności zbliżeniowych. Aplikacja daje też możliwość płacenia w punktach działających w systemie BLIK. Dzięki usługom geolokalizacji pozwala szybko znaleźć najbliższy bankomat, bądź oddział banku. IKO wychodzi też poza standardową aplikację do podstawowej obsługi bankowej, oferując klientom rozwiązania przydatne w codziennym życiu, takie jak możliwość przelewu na numer telefonu, lub wysłanie przypomnienia zaległego przelewu. Jako jedyna na polskim rynku umożliwia też wpłatę gotówki w ponad 800 wpłatomatach PKO Banku Polskiego na numer telefonu, z użyciem kodu BLIK. Wspomaga też oszczędzanie, dając możliwość zakładania skarbonek, czyli zaplanowanego odkładania konkretnych kwot na konkretne cele. Dodajmy, że to wszystko robimy w prosty i intuicyjny sposób, korzystając z przejrzystego menu aplikacji.

Najpopularnieszje cele oszczędzania

Rys. Najpopularniejsze cele oszczędzania klientów w ramach skarbonek w aplikacji IKO

IKO tworzy rynkowy standard

Taka kompleksowa i nowoczesna aplikacja podnosi poprzeczkę dla reszty instytucji finansowych. W tym kierunku muszą zmierzać inne bankowe rozwiązania, bo takie są właśnie wymagania klientów.  Intuicyjne i proste menu, dostęp do wszystkich podstawowych operacji bankowych plus dodatkowe innowacyjne ułatwienia oszczędzające czas i pieniądze – bez tego nie obejdzie się już żadna przyzwoita bankowa aplikacja mobilna. Znaczenie ma tutaj również wysoki udział IKO w rynku bankowości mobilnej. To lider tworzy rynkowy standard. Według portalu PRNews.pl na koniec trzeciego kwartału w Polsce było 7,1 mln osób bankujących za pośrednictwem komórki, z czego aż 1,5 mln to klienci PKO Banku Polskiego. Głównie użytkownicy IKO, lecz również osoby logujące się przez telefon do standardowej lub mobilnej wersji systemu bankowości internetowej.

Urządzenia wykorzystywane przez klientów PKO Banku Polskiego

Rys. Urządzenia wykorzystywane przez klientów PKO Banku Polskiego do obsługi bankowości elektronicznej (mobilnej)

Średnia częstotliwośc logowania do aplikacji IKO

Rys. Średnia częstotliwość logowania do aplikacji IKO

Nie można też zapominać, że to właśnie od IKO rozpoczęło się powstanie międzybankowego systemu płatności BLIK, który odmienił polski rynek finansowy, wychodząc poza rozwiązania proponowane przez Visę i MasterCard. Zaczęło się od sześciu banków i Krajowej Izby Rozliczeniowej. Teraz w systemie działa już dziewięć banków. Ich klienci za pomocą aplikacji mogą wygenerować jednorazowy kod i zapłacić w ponad 170 tysiącach terminali płatniczych w sklepach stacjonarnych, w niemal wszystkich sklepach internetowych, wypłacać gotówkę z 15 tysięcy bankomatów. 

Klient nowej generacji

Osoby korzystające aktywnie z bankowości mobilnej zmieniają sposób kontaktu z bankiem i korzystania z jego usług. Wizyty w oddziale redukują do minimum. Nie czekają też z załatwieniem finansowych spraw do momentu, aż zasiądą przed komputerem. Dzięki IKO mogą to zrobić w telefonie, jadąc komunikacją miejską, czy czekając na spotkanie. Oszczędzają czas, tak samo jak pieniądze. Hasło czas to pieniądz jeszcze nigdy nie miało tak namacalnego znaczenia. Kolejna zmiana to wypłacanie pieniędzy przez aplikacje takie jak IKO. Po co płacić papierowymi banknotami czy kartą, skoro można skorzystać z kodu BLIK lub zbliżyć telefon do terminala. Zmienia się też sposób kontaktu z bankiem - oprócz tego, że dzięki aplikacji bezpośrednie wizyty w oddziale nie są już konieczne, to jeszcze można od razu połączyć się z bankiem telefonicznie, bądź zamówić rozmowę dotyczącą określonego produktu. Użytkownicy IKO z dnia na dzień coraz bardziej przekonują się do nowych rozwiązań. Kiedyś korzystali głównie z możliwości wypłaty gotówki z bankomatu, ale dziś płacą w internecie, wykonują klasyczne przelewy, jak i te na telefon. Używają też IKO do spłacania kart kredytowych, czy do płatności zbliżeniowych. Od niedawna bardzo chętnie wpłacają także nadmiar gotówki na numer telefonu we wpłatomatach PKO Banku Polskiego.

Kim jest posiadacz IKO?

Możliwości, jakie daje aplikacja IKO, są odkrywane i doceniane przez kolejnych klientów.   Najchętniej zabierają się do tego osoby młodsze, bo aż 81 proc. aktywnych użytkowników ma od 18 do 44 lat.

Wiek użytkowników aplikacji IKO

Rys. Wiek użytkowników aplikacji IKO a ich aktywność

Okazuje się też, że nieco większy odsetek posiadaczy IKO to panowie – jest ich 58 proc. W zależności od płci użytkownicy mają też swoje zwyczaje. Mężczyźni częściej korzystają z BLIKa do płatności internetowych, częściej płacą zbliżeniowo i wypłacają gotówkę z bankomatu. Panie za to częściej zlecają przelewy i wykonują opłaty, jak również sprawdzają saldo konta. W przedziale wiekowym od 18 do 64 lat prym w zakresie wysokości transakcji wiodą panowie – są one o ponad połowę wyższe niż te wykonywane przez panie. Sytuacja zmienia się po przekroczeniu 65 roku życia, jak również poniżej 18-tki.

Średnia wartość transakcji u mężczyzn i kobiet

Rys. Porównanie sposobu korzystania z aplikacji IKO przez mężczyzn i kobiety

Warto też spojrzeć na mapę Polski. Ponad połowa aktywnych użytkowników mieszka w pięciu województwach: mazowieckim, śląskim, wielkopolskim, dolnośląskim i łódzkim.

IKO na mapie Polski

Rys. Największe skupiska użytkowników IKO w Polsce

A jak myślicie, kiedy przypada szczyt logowania się do systemu? Odpowiedź nie jest zaskakująca, bo jest to 9 dzień każdego miesiąca, czyli często tuż przed terminem wypłaty, spłaty raty kredytu, czy opłacenia składek ZUS. Jeśli spojrzymy na to w skali tygodnia, to okazuje się, że najczęściej klienci logują się w poniedziałek. Rozsądnie zaczynamy tydzień od zajęcia się swoimi finansami.

IKO w rytmie dnia

Rys. Przyzwyczajenia użytkowników w korzystaniu z aplikacji IKO w zależności od pory dnia, dnia tygodnia i dni w miesiącach

Możemy się spodziewać, że w najbliższych miesiącach mobilna rewolucja ogarnie kolejne telefony. Nowi użytkownicy przekonają się do tych rozwiązań, doceniając ich nowoczesność i użyteczność. Tym bardziej, że PKO Bank Polski nie powiedział ostatniego słowa i w aplikacji IKO pojawią się kolejne wygodne rozwiązania pomagające oszczędzać czas i pieniądze.

 

Zobacz infografikę

Dowiedz się więcej o aplikacji IKO

Karolina Tomczak
Departament Komunikacji Korporacyjnej

Czytaj także:

Płatności mobilne IKO – szybko i bezpiecznie

Bezpieczeństwo IKO - mój telefon moją twierdzą

    • Z Banku

      02018.05.25

      Platynowa karta kredytowa PKO Banku Polskiego najtańsza na rynku

      Platynowa karta kredytowa od zawsze kojarzyła się z luksusem i produktem przeznaczonym dla najbogatszych. Dziś możesz mieć ja również ty! PKO Bank Polski obniżył cenę dla nowo wydawanych platynowych kart kredytowych do 250 zł rocznie, przy jednoczesnym zachowaniu bogatego zestawu usług dodatkowych dostępnych dla posiadaczy tych kart.

      więcej
    • Z Banku

      02018.05.25

      Data scientist – matematyk, programista i biznesmen w jednym

      Czym jest Big Data w bankowości, jakie cechy posiada specjalista data science oraz co trzeba zrobić, aby dołączyć do zespołu Banku? Na takie pytania odpowiedzi uzyskali studenci Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych, którzy 23 maja wzięli udział w warsztacie „Big Data w PKO Banku Polskim”.

      więcej
    • Z Banku

      02018.05.25

      „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” – szansa rozwoju dla innowacyjnych przedsiębiorców

      „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” to autorski program akceleracyjny skierowany do start-upów oferujących nowatorskie podejście do tradycyjnych rozwiązań finansowych. Bank poszukuje również młodych firm chętnych do współpracy przy testowaniu środowiska API, które niedługo będzie służyć rozwojowi całego rynku usług fintech w Polsce. Młode firmy biorące udział w „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” otrzymają wsparcie w postaci zaplecza technologicznego i wiedzy. Start-upy, które przejdą proces rekrutacji, mogą także liczyć na wsparcie banku w procesie skalowania ich biznesu.

      więcej
    • Z Banku

      02018.05.24

      PKO Bank Polski otrzymał statuetkę „Lamparta 2018” za budowanie wizerunku marki nowoczesnego banku. Głosami oddanymi przez konkurencję w badaniu Kantar TNS zajął 2 miejsce.

      Celem działań PKO Banku Polskiego – zarówno biznesowych jak i społecznych – jest utrwalanie wizerunku marki jako polskiej, przyjaznej i godnej zaufania instytucji finansowej. Bank od lat rozwija relacje z otoczeniem, prowadząc aktywne działania na rzecz społeczeństwa i z jego udziałem. Wspiera wydarzenia i projekty edukacyjne, obywatelskie, kulturalne i charytatywne. W każdym obszarze działania PKO Bank Polski wykorzystuje najnowsze technologie. Tworząc i rozbudowując nowoczesne platformy komunikacji zwiększa dynamikę oraz efektywność dialogu, wzmacnia wizerunek i umacnia pozycję lidera polskiej bankowości.

      więcej
    • Z Banku

      02018.05.23

      Wciąż się uczę

      Za swój największy sukces zawodowy uważa zespół, którym kieruje. Ludzi zaangażowanych, godnych zaufania, kreatywnych i otwartych na zmiany. Iwona Michalska, dyrektor Oddziału 1 PKO Banku Polskiego w Dąbrowie Górniczej i jednocześnie trener wewnętrzny, w banku pracuje od 23 lat. Swoją wiedzą i doświadczeniem w zakresie zarządzania ludźmi chętnie dzieli się z innymi profesjonalistami z branży HR.

      więcej
    • Z Banku

      02018.05.22

      Dobry start w 2018 rok. Najlepsze wyniki wśród banków

      PKO Bank Polski rozpoczął ten rok doskonałymi wynikami finansowymi. Zysk netto za I kw. 2018 r. wzrósł o ponad 44 proc. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Przyczynił się do tego dalszy dynamiczny rozwój działalności biznesowej.

      więcej
    Pokaż więcej