BLIK – wyższy stopień bezpieczeństwa płatności mobilnych
O zagrożeniach związanych z mobilnymi płatnościami mówi się od dawna. Nie zawsze jednak do końca zgodnie z prawdą. Ofiarami cyberprzestępców padają zwykle osoby, które, dokonując płatności telefonem, ignorują wszystkie możliwe przyjęte zasady bezpieczeństwa. Co zrobić, aby nie dać się przestępcom?
W pierwszym kwartale 2019 r. użytkownicy systemu płatności mobilnych BLIK zrealizowali prawie 40 mln transakcji – blisko trzy razy tyle co rok temu (14 mln). Trzy na cztery transakcje BLIKIEM to zakupy w internecie, wzrosty widać także w pozostałych kanałach. Rok do roku aż o 400 proc. zwiększyła się liczba płatności w terminalach płatniczych, o 250 proc. więcej było przelewów na numer telefonu BLIK.
Polacy uwielbiają płatności mobilne. Trudno powiedzieć skąd u nas taki szał na bezgotówkowe operacje. Być może jesteśmy miłośnikami nowych technologii, cenimy sobie czas albo po prostu nie lubimy szukać drobnych.
System płatności mobilnych BLIK i obsługujące go aplikacje bankowe są doskonale zabezpieczone. Nie mamy, czego się obawiać korzystając z tych narzędzi. Dlaczego możemy spać spokojnie – mówi Krzysztof Stępień, ekspert do spraw bezpieczeństwa z Polskiego Standardu Płatności. – BLIK jest wpisany w polski system bankowy – można z niego korzystać wyłącznie, gdy posiada się aplikację mobilną banku udostępniającego BLIKA. A jak powszechnie wiadomo, banki w sposób szczególny dbają o kwestie bezpieczeństwa, nad którym czuwają liczne zespoły ekspertów na bieżąco eliminując ewentualne zagrożenia – wyjaśniaKrzysztof Stępień.
Zaznacza, że każda aplikacja banku z BLIKIEM jest zabezpieczona loginem, hasłem lub dostępem biometrycznym (odciskiem palca czy biometrią twarzy) i tylko uprawniony właściciel ma do niej dostęp. – Gdy płacimy w ten sposób, posługujemy się wyświetlanym w aplikacji banku sześciocyfrowym kodem BLIK, aktywnym przez dwie minuty, akceptując płatność tylko sobie znanym PIN-em. A co najważniejsze, płacąc BLIKIEM nie udostępniamy nikomu żadnych naszych wrażliwych danych. W momencie akceptacji transakcji widzimy niezbędne dane transakcji – kwotę, odbiorcę i adres bankomatu czy sklepu, w którym dokonywana jest płatność. W przypadku płatności w internecie widzimy adres www sklepu – mówi ekspert.
Jego zdaniem, jeśli nawet ktoś zobaczy nasz sześciocyfrowy kod BLIK, nie będzie mógł go użyć bez naszej wiedzy i akceptacji – nie potwierdzi go PIN-em, który zna tylko właściciel aplikacji bankowej. Dlatego tak jak w innych dziedzinach życia, tak i w przypadku płatności telefonem BLIK najważniejsze kwestie związane z bezpieczeństwem leżą po stronie właściciela aplikacji banku. – Najważniejsze, aby chronić swoje dane: PIN-y, loginy, hasła i to nie tylko te bankowe, ale również te wykorzystywane na portalach społecznościowych, pocztach internetowych czy komputerach. I czytać z uwagą informacje dotyczące płatności BLIK przy jej akceptacji w aplikacji mobilnej banku. Wszystko po to, aby złamanie naszego bezpieczeństwa było taką mission impossible dla tego, kto chciałby to zrobić – podkreśla Krzysztof Stępień.
IKO to jednak o wiele więcej niż tylko BLIK. W sumie dzięki aplikacji wykonamy ok. 60 operacji. Właściwie posiada ona wszystko co jest nam potrzebne do bankowania: otwieranie kont, przelewy, ubezpieczenia, zlecenia stałe i korzystania w pakietu walutowego. Zapłacimy w każdej sytuacji: w sklepie stacjonarnym i internecie, możemy skorzystać z czeku BLIK i wnioskować o pożyczkę. Nowością jest mobilna autoryzacja.
Piotr Dunaj
Czytaj także:
Zwinny, interdyscyplinarny i cyfrowy – taki jest współczesny bank
Co to jest spread walutowy?
Firmowe dane dobrze podane. Aktualizacja danych w banku i w CEIDG
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?