2015.12.28

Jak zwrócić nietrafione prezenty z e-sklepu?

Kuszeni przedświątecznymi okazjami Polacy kupują w sieci bez opamiętania, dokonując czasem nietrafionych zakupów. Zgodnie z prawem możemy je zwrócić, jednak są sytuacje kiedy pojawiają się z tym problemy.

Jak zwrócić nietrafione prezenty z e-sklepu? Fot. shutterstock.com
Fot. shutterstock.com

W wirze świątecznych przygotowań łatwo stracić czujność i zbyt pochopnie zdecydować się na finalizację transakcji. Jeżeli brak czasu sprawia, że nie mamy możliwości zapoznania się ze wszystkim zapisami regulaminu e-sklepu, wówczas warto chociaż pobieżnie go zweryfikować, np. sprawdzając, czy dana firma respektuje 14-dniowe prawo do odstąpienia od umowy.

Rzetelność e-sklepu sprawdzimy również przeglądając jego stronę WWW. Jeżeli nie znajdziemy tam adresu czy danych rejestrowych firmy, powinna zapalić się nam lampka ostrzegawcza. W przypadku wątpliwości, należy skontaktować się z działem obsługi klienta.

Nierzetelne sklepy internetowe często zamieszczają tylko formularz kontaktowy, bez danych firmy.

Wątpliwość mogą również budzić zbyt korzystne ceny, które znacznie odbiegają od oferty konkurencji. Pomocne przy weryfikacji sklepu są też opinie innych użytkowników – szczególnie negatywne komentarze i odpowiedzi sprzedawcy.

Czego nie oddamy?

Zgodnie z przepisami ustawy o prawach konsumenta, przysługuje nam prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość – w terminie do 14 dni. W myśl tego zapisu internauci mogą zwrócić towar kupiony zarówno przez internet, przez telefon czy też w ramach sprzedaży wysyłkowej. W przypadku zakupu dokonanego za pośrednictwem platformy Allegro możemy zwrócić produkt kupiony zarówno za pomocą „Kup teraz”, jak i licytacji, jednak sprzedawcą musi być firma, a nie osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej.

Należy pamiętać, że istnieją produkty, których zwrócić nie można nawet gdy zostały kupione on-line. Wśród wyjątków znajdują się m.in.:

  • produkty wykonane na indywidualne zamówienie, np. sukienka szyta na miarę czy meble według autorskiego projektu,
  • produkty ulegające szybkiemu zepsuciu lub mające krótki termin przydatności, np. artykuły spożywcze,
  • rozpakowane płyty z muzyką, filmami, programami komputerowymi.

W przypadku treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, tj. pobrane z internetu programy komputerowe, gry, muzyka, filmy czy e-booki, konsument nie może odstąpić od umowy, jeżeli spełnienie wybranego przez kupującego świadczenia rozpocznie się za jego wyraźną zgodą przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu przez sprzedawcę o utracie tego prawa.

Rozwaga górą

Aby zwrócić zakup, należy wysłać e-sklepowi oświadczenie o odstąpieniu od umowy (listownie lub mailem). Sprzedawca zobowiązany jest do zwrotu równowartości ceny towaru oraz kosztów doręczenia zamówionych towarów z e-sklepu do klienta. Natomiast koszty odesłania zwracanego towaru do e-sklepu, np. opakowania i nadania, ponosi klient.

Warto dobrze znać swoje prawa, aby w razie chęci zwrotu towaru z e-sklepu, np. nieudanego prezentu, nie mieć z tym problemu. Miejmy też na uwadze „szał świątecznych zakupów”. Zawsze warto przemyśleć zakup jakiego dokonujemy przez internet – zauważa Rafał Stępniewski z Rzetelnyregulamin.pl.

Marcin Złoch

  • Jak płacić za zakupy w sieci?

    Płacę z iPKO”, „Płacę z Inteligo”, Płacę z IKO– natychmiastowa płatność za zakupy bez użycia karty

    Nie ulega jednak wątpliwości, że zakupy w internecie mają zdecydowanie więcej zalet niż wad. Nietrafiony prezent równie dobrze mogliśmy przecież kupić w tradycyjnym sklepie stacjonarnym. Tracąc przy tym czas i nerwy na stanie w kolejkach i przeciskanie się przez tłum, którego przed świętami nie sposób uniknąć. Kupując przez internet, omijamy ten problem.

    Wygodne zakupy w e-sklepach zapewniają usługi oferowane przez PKO Bank Polski.

    Bez względu na to, czy jesteś posiadaczem konta z oferty PKO Banku Polskiego czy Inteligo, możesz płacić za wirtualne zakupy bez podawania numeru karty czy wypełniania formularza przelewu – Bank zrobi to za ciebie, pobierając dane dotyczące zakupów ze sklepu. Nie ponosisz za to żadnych dodatkowych opłat!

    Jak to działa?

    1. Przechodząc w sklepie do płatności internetowych, wybierz „Płacę z Inteligo” lub „Płacę z iPKO”. Zostaniesz automatycznie przeniesiony do logowania do swojego konta.

    2. Pojawi się gotowy formularz przelewu. Jedyne, co trzeba teraz zrobić, to wybrać rachunek, z którego planujesz dokonać płatności. Jeśli chcesz, możesz dopisać dodatkowy komentarz. Potwierdź operację kodem ze swojego narzędzia autoryzacyjnego (karta kodów, kody SMS lub token).

    3. Po zatwierdzeniu operacji płatność jest już na rachunku odbiorcy. Jeżeli chcesz, żeby sprzedający został natychmiast poinformowany o twojej płatności, poczekaj na automatyczne przeniesienie na stronę sklepu.

    4. Zamówienie zostało złożone i opłacone. Cała płatność przebiegała w twoim koncie bankowym. Sprzedawca otrzymał informację o powodzeniu operacji i wie, że już może wysłać zamówione przez ciebie zakupy. Ważne: sklep nie otrzymał żadnych twoich danych bankowych.

    Czy może być jeszcze prościej i wygodniej?

    Tak! Z nowoczesną aplikacją mobilną IKO klienci PKO Banku Polskiego mogą płacić za wirtualne zakupy bez użycia karty oraz bez logowania do swojego konta bankowego. Sprawdź, jakie to łatwe:

    1. Po zrobieniu zakupów wybierz „Płacę z IKO”.
    2. Z ekranu swojej aplikacji IKO odczytaj kod i podaj go na stronie sklepu.
    3. Potwierdź transakcję w telefonie i gotowe – potwierdzenie transakcji otrzymasz zarówno na stronie WWW, jak i w komórce.

 

Czytaj także:

Kupowanie w sieci jest bezpieczne i przyjemne

Jak płacić w internecie

loaderek.gifoverlay.png