2016.03.16

Klienci doceniają IKO!

IKO spełnia oczekiwania zdecydowanej większości użytkowników zarówno pod względem funkcjonalności, jak i wyglądu. Główną przewagą nowej wersji aplikacji jest przede wszystkim zakres dostępnych funkcji, intuicyjność, przejrzystość, wygląd oraz sprawność działania. Badanie oceny aplikacji przeprowadzone zostało na zlecenie PKO Banku Polskiego.Klienci docenili zalety nowej wersji IKO

    • 90% korzystających z IKO docenia jej sprawne funkcjonowanie, bezawaryjność oraz użyteczność.

    • Zdaniem ankietowanych do instalacji zachęca intuicyjna nawigacja, bieżąca kontrola finansów oraz możliwość dokonywania przelewów.

    • Najczęściej wykorzystywane możliwości aplikacji to sprawdzanie salda i dokonywanie przelewów - tak deklaruje 70 proc. osób korzystających z pełnej wersji aplikacji.

- Wyniki badania wskazują, że klienci regularnie korzystają z aplikacji IKO. Potwierdzają to dane Banku, które wskazują, że aktywni klienci logują się średnio ponad 7 razy w tygodniu. Użytkownicy przyznają, że IKO coraz częściej zastępuje im serwis transakcyjny iPKO. Doceniają użyteczność aplikacji, jej sprawne funkcjonowanie, bezawaryjność, intuicyjną nawigację, zakres dostępnych funkcji, bezpieczeństwo i poziom stosowanych zabezpieczeń. Wyniki badań przyjmujemy jako potwierdzenie przez klientów przyjętych przez Bank kierunków rozwoju nowej aplikacji. Potwierdza to również dynamicznie zwiększająca się liczba użytkowników - rosnąca ponad 3 razy szybciej niż przy poprzedniej wersji. W okresie kwartału od startu nowej wersji IKO zainstalowało ją 150 tysięcy naszych klientów, dzięki czemu po 3 latach od startu liczba użytkowników przekroczyła 500 tys. W kolejnych wydaniach aplikacji będziemy systematycznie odpowiadać na oczekiwania naszych klientów. Taki pozytywny odbiór wyników pracy całego Zespołu projektowego daje mam jeszcze większą motywację do wytężonej pracy nad rozwojem IKO - mówi Łukasz Kuc, dyrektor Biura Projektów Mobilnych i Internetowych.

Aktywacja i korzystanie

Proces aktywacji większość klientów ocenia jako bardzo łatwy lub raczej łatwy (ponad 80% wskazań wśród migrujących i nowicjuszy i 73% wśród pasywnych). Najczęstszym źródłem informacji o aplikacji IKO jest strona internetowa Banku (około 40 proc. wskazań), w następnej kolejności pracownik oddziału (20%-30%). Co dziesiąty klient dowiedział się o IKO od rodziny lub znajomych. Najważniejszymi czynnikami zachęcającymi do instalacji IKO były:

  • łatwość korzystania z aplikacji (migrujący - 43%, nowicjusze 40%, pasywni - 31%);
  • możliwość bieżącej kontroli finansów (migrujący 28%, nowicjusze 30%, pasywni 48%);
  • możliwość wykonywania przelewów (migrujący - 15%, nowicjusze - 14%);
  • ciekawość/chęć posiadania wszystkiego w telefonie (migrujący 11%, nowicjusze 15%, pasywni 10%).

Znaczna część użytkowników korzysta z IKO regularnie - niemal połowa migrujących korzysta prawie codziennie, a w przypadku 38% tej grupy badanych aplikacja często zastępuje serwis transakcyjny iPKO. Wśród nowicjuszy do intensywnego korzystania przyznaje się blisko 40% osób. Funkcjami aplikacji, z których badani korzystają najczęściej, są przelewy oraz sprawdzanie salda (około 70% wskazań migrujący i nowicjusze), w następnej kolejności przeglądanie historii operacji (ponad 25% wskazań). Ponad połowa klientów (migrujących 56% i 30% nowicjuszy) korzysta z płatności kodami BLIK.

Zadowolenie z aplikacji

Aplikacja IKO w pełni spełnia oczekiwania zdecydowanej większości użytkowników zarówno pod względem funkcjonalności (migrujący i nowicjusze po 93%, pasywni 84%), jak i wyglądu (migrujący 90%, nowicjusze 87%, pasywni 84%). Klienci zadowoleni są przede wszystkim ze sprawnego funkcjonowania aplikacji, bezawaryjności, zakresu dostępnych funkcji oraz z poziomu zabezpieczeń IKO. Według większości użytkowników (80%), którzy mieli do czynienia z poprzednią wersją, w nowym IKO przewagą jest przede wszystkim zakres dostępnych funkcji, intuicyjność i przejrzystość, wygląd oraz sprawność działania. Wśród dodatkowych możliwości, które klienci chętnie widzieliby w aplikacji, znalazły się przede wszystkim: definiowanie odbiorców przelewów, poprawa spójności IKO z iPKO oraz możliwość płatności telefonem w większej liczbie sklepów.

Badanie przeprowadziła agencja badawcza PBS SP. z o. o. w styczniu 2016 roku, na grupie 494 respondentów. Badanie zrealizowano na podstawie wywiadów telefonicznych w trzech grupach klientów: "migrujący", czyli osoby, które wcześniej korzystały ze starszej wersji aplikacji, "nowicjusze" - klienci, którzy zainstalowali IKO po raz pierwszy, oraz "pasywni" - osoby korzystające z niepełnej wersji aplikacji. 

IKO pojawiło się na rynku w marcu 2013 roku. Aplikacja podlegała kolejnym zmianom, zyskując w czerwcu 2015 nowe funkcje: doładowania telefonu na kartę, podgląd szczegółów zleceń stałych, kart (w tym spłata karty kredytowej) i kredytów, a także możliwość wysyłania próśb o przelew do innego użytkownika aplikacji. Statystyki pokazują, że grono korzystających z aplikacji systematycznie rośnie i obecnie wynosi ponad 530 tysięcy użytkowników. Klienci chętnie korzystają z wdrożonych w styczniu br. płatności zbliżeniowych HCE, które aktywowało już 65 tysięcy użytkowników.

Pobierz plik z wykresami

Magdalena Maśluch
PKO Bank Polski

Czytaj także:

Coraz mniej Polaków korzysta z gotówki. W tym roku hitem będą zbliżeniowe płatności telefonem

Aplikacja mobilna IKO – dla każdego!

Nowości w IKO – i bankowanie staje się łatwiejsze!

Pliki do pobrania

loaderek.gifoverlay.png