Najwięcej mobilnych kart zbliżeniowych HCE w PKO Banku Polskim
Mobilne płatności zbliżeniowe oparte o technologię HCE funkcjonują w PKO Banku Polskim od stycznia 2016 roku. W tym czasie klienci aktywowali w aplikacji IKO już ponad 68 tysięcy kart do płatności zbliżeniowych telefonem, co stanowi 38-procentowy udział w rynku.
W PKO Banku Polskim na ponad 68 tys. mobilnych kart zbliżeniowych w aplikacji IKO, 94 proc. to karty debetowe, a 6 proc. - karty kredytowe. Klienci, którzy aktywnie korzystają z płatności HCE, najczęściej płacą w sklepach i marketach spożywczych (ok. 50 proc. wszystkich transakcji), na stacjach paliw (9 proc.) i w restauracjach (8 proc.). Tylko 35 proc. wszystkich płatności HCE zostało dokonanych w 10 największych polskich miastach, co pokazuje, że funkcja jest popularna również w mniejszych miejscowościach. Najwięcej transakcji HCE klienci dokonali w Warszawie (12 proc.), we Wrocławiu (5 proc.) i w Krakowie (4 proc.). Średnia kwota pojedynczej transakcji zbliżeniowej telefonem jest o około 40 proc. niższa od średniej transakcji dokonywanej kartą płatniczą w terminalu.
- Przez ostatnie lata polskie banki zbudowały bardzo dobre podstawy pod rozwój płatności zbliżeniowych, zarówno w zakresie nasycenia rynku kartami zbliżeniowymi, jak i infrastruktury do obsługi tych płatności. Dziś coraz więcej klientów wykorzystuje do płatności zbliżeniowych również swoje smartfony. W tym obszarze postawiliśmy jako kraj na płatności oparte na otwartym rozwiązaniu HCE, dzięki któremu są one integralną częścią aplikacji mobilnej banku. W IKO płatności zbliżeniowe HCE aktywowało już 18 proc. klientów, którzy mają do tego możliwości techniczne, co pokazuje, że tego rodzaju rozwiązanie się po prostu sprawdza – podkreśla Piotr Helbich, Dyrektor Biura Kart i Płatności w PKO Banku Polskim.
Użytkownicy aplikacji IKO mogą powiązać swoją kartę debetową lub kredytową Visa z jej mobilnym odpowiednikiem w telefonie i płacić nim za zakupy. Sama płatność telefonem przebiega w podobny sposób jak zwykłą kartą – wystarczy przyłożyć aparat do terminala POS. Aby zapłacić zbliżeniowo za pomocą aplikacji IKO, należy posiadać telefon z systemem Android w wersji od 4.4 wzwyż, który obsługuje moduł NFC. W przypadku płatności mobilnych – podobnie jak w przypadku zwykłych kart - PIN nie jest wymagany jeśli wykonujemy transakcję na kwotę do 50 zł. Powyżej tej kwoty klient zostanie poproszony o kod. W aplikacji IKO zastosowano jednak dodatkowe ułatwienie dla klienta. Po zalogowaniu, użytkownik może w ciągu 30 sekund dokonać płatności powyżej 50 zł bez podawania PIN-u (a jednym kliknięciem może ten czas wydłużyć o kolejne 30 sekund). Wynika to z faktu, że już samo zalogowanie się do aplikacji zabezpieczone jest hasłem.
W odróżnieniu od modelu simcentrycznego, w którym karta do płatności zbliżeniowych instalowana jest na karcie SIM, w modelu HCE karta znajduje się w tzw. chmurze. Dzięki temu klienci banków oferujących usługę HCE nie muszą podpisywać oddzielnej umowy z operatorem telekomunikacyjnym. To rozwiązanie w pełni bezpieczne i spełniające surowe standardy organizacji płatniczych. Usługi płatnicze oparte o tokenizację i chmurę stają się powoli światowym standardem. Polska ma doskonały potencjał rozwoju płatności zbliżeniowych HCE – na koniec czerwca 2016 roku w naszym kraju funkcjonowało już ok. 425 tys. terminali obsługujących płatności zbliżeniowe, co stanowi 85,5 proc. ogółu terminali (dane NBP).
PKO Bank Polski dostarcza swoim klientom nowoczesne rozwiązania technologiczne dające pełne, proste, funkcjonalne i jednocześnie bezpieczne oraz dostępne w każdym miejscu możliwości dostępu do usług bankowych przy użyciu telefonu. IKO to najpopularniejszy i najbardziej rozwinięty system płatności mobilnych w Polsce. Łączy funkcje bankowości mobilnej z możliwością dokonywania płatności mobilnych. Aplikacja jest stale wzbogacana o nowe funkcje. Wprowadzone zmiany przekształciły IKO z aplikacji służącej do płatności i wypłat mobilnych w aplikację stanowiącą bank w telefonie. Klienci coraz chętniej korzystają z usług bankowych za pośrednictwem urządzeń mobilnych, co czyni PKO Bank Polski najbardziej mobilnym bankiem w Polsce – na koniec 3. kwartału br. miał prawie 1,9 miliona unikalnych użytkowników, którzy przynajmniej raz w ciągu kwartału zalogowali się do konta, korzystając z urządzenia mobilnego.
Karolina Tomczak
ekspert w PKO Banku Polskim
Czytaj także:
Płatności mobilne IKO – szybko i bezpiecznie
Przelewaj na telefon w IKO i zgarnij 10 złotych!
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?