2016.01.28

Chroń swoją prywatność – unikniesz problemów

To główne przesłanie obchodzonego od 2006 roku Dnia Ochrony Danych Osobowych. Dzisiejsza okazja to doskonały moment na zwrócenie uwagi, jak ważne jest sprawowanie pieczy nad naszymi danymi. Nieprzestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa związanych z ich ochroną może narazić nas na bardzo groźne konsekwencje.

Bezpieczeństwo danych
Fot. shutterstock.com

Powszechnie wiadomo, że dane takie jak: numer PESEL, seria i numer dowodu osobistego czy adres zamieszkania to informacje, którym należy się szczególna ochrona. Świadomość ta niestety wciąż u wielu z nas jest niewystarczająca lub bagatelizowana w codziennym życiu. Nowocześni przestępcy nie tylko czekają, ale również liczą na nasze potknięcia. Efektem ich działań są wyłudzenia kredytów, fałszywe umowy z operatorami komórkowymi czy też agencjami wynajmującymi nieruchomości.

Coraz częściej złodzieje czają się w cyberprzestrzeni, dlatego ochrona indywidualnych loginów i haseł dostępu jest niezwykle istotna dla zachowania bezpieczeństwa naszych finansów. Obecnie ponad 60 proc. Polaków ma dostęp do sieci, a to doskonałe miejsce na pozyskanie danych klienta potrzebnych do wyłudzenia środków. Eksperci od bezpieczeństwa zalecają szczególną ostrożność w podawaniu w internecie swoich danych osobowych.

Jak chronić swoje dane?

Wystarczy przestrzegać kilku podstawowych zasad:

  • Nie wyrzucajmy do kosza na śmieci żadnych dokumentów, na których widnieją nasze dane osobowe i finansowe takie jak: papierowe wydruki z konta, rachunki czy potwierdzenia przelewów. Należy zniszczyć każdy z tych dokumentów w taki sposób, aby nie udało się odczytać żadnych informacji na temat naszej osoby, członków rodziny i najbliższych. W ramach indywidualnych możliwości korzystajmy z niszczarki.
  • Nie przekazujmy nieznanym i niezidentyfikowanym osobom naszych danych. Jeśli dzwoni do nas osoba podająca się za pracownika Banku czy operatora komórkowego, to powinna ona wskazać do kogo konkretnie telefonuje. Z kolei my musimy być pewni, że z drugiej strony mamy do czynienia z prawdziwym operatorem infolinii firmy, jaką reprezentuje. Jeżeli mamy wątpliwości, co do tożsamości rozmówcy, wystarczy poprosić o jego nazwisko i samemu dokonać weryfikacji na właściwej infolinii. Pamiętajmy, że pewne informacje lepiej weryfikować nawet dwukrotnie, niż dać  się skusić na teoretycznie atrakcyjną „promocję”, która będzie nas kosztować czas, pieniądze i utratę ważnych danych.
  • Pamiętajmy o używaniu aktualnego oprogramowania antywirusowego i aktualizacji aplikacji, z których korzystamy. Odwiedzając różne strony, powinniśmy sprawdzić, czy posiadają odpowiednie certyfikaty bezpieczeństwa (np. symbol kłódki po prawej stronie adresu strony internetowej). Unikajmy klikania w nieznane linki czy korzystania z podejrzanych stron internetowych, zwłaszcza, gdy otrzymaliśmy je od nieznanego nadawcy.
  • Nie podawajmy zbyt wielu informacji na portalach społecznościowych i z rozwagą wybierajmy osoby, którym udostępniamy swoje prywatne dane.
  • Dowody osobiste, paszporty, prawa jazdy należy przechowywać w bezpiecznym miejscu. W przypadku zgubienia, kradzieży portfela z dokumentami powinniśmy niezwłocznie zastrzec dowód w banku i zgłosić ten fakt na Policji, jak również dokonać zgłoszenia w najbliższej placówce Banku. Te działania sprawią, że dane o zagubionych dokumentach trafią do bazy zastrzeżonych i nasze dokumenty będą bezużyteczne dla przestępców.
  • W żadnym wypadku nie zostawiajmy swoich dokumentów w wypożyczalniach, punktach papierniczych, sklepach usługowych, a przede wszystkim nie zgadzajmy się na ich kopiowanie.

Zwracajmy uwagę na pomysłowość przestępców, którzy zdobywając nasze dane, wykorzystują je w celach kryminalnych: podrabiają dokumenty tożsamości, przywłaszczają tożsamość innych osób, aby np. wyłudzać kredyty, „chwilowe pożyczki”, zakładają fałszywe konta bankowe czy internetowe, a nawet zawierają umowy w imieniu nieświadomych ofiar.

Człowiek obawiający się na każdym kroku oszustwa żyje w niepewności i frustracji. Jednak, jak mawiał Antoine de Rivarol: „Doskonałe bezpieczeństwo i nietykalność własności oraz osoby: oto prawdziwa wolność społeczna”. Tego właśnie życzę wszystkim naszym klientom w tym szczególnym dniu, aby rozwaga i odpowiedzialność zapewniały nam spokój i wolność.

  • Monika PoncyliuszMonika Poncyliusz – funkcję rzecznika klienta pełni od początku powołania tego stanowiska w PKO Banku Polskim, czyli od 1 stycznia 2014 roku. Wcześniej była Naczelnikiem Wydziału Zarządzania Zasobami Teleinformatycznymi, zbudowała HelpDesk merytoryczny dla pracowników Banku, prowadziła szkolenia jako trener wewnętrzny oraz wiele lat pełniła różne funkcje przy bezpośredniej obsłudze Klienta. Swoją przygodę z PKO Bankiem Polskim rozpoczęła jako kasjer. Awansując, poznała całą strukturę i formy działania największej instytucji finansowej w Polsce. Jest absolwentką Wydziału Prawa w Europejskiej Wyższej Szkole Prawa i Administracji oraz Wyższej Szkole Biznesu, działającej przy Polskiej Akademii Nauk.

Czytaj także:

Vademecum bezpieczeństwa

Uwaga na cyberprzestępców!