Mobilny, dobrze zabezpieczony
Urządzeń mobilnych dotykamy średnio 2 tysiące razy dziennie i korzystamy z nich nawet przez 2-3 godziny. Coraz częściej zastępują nam tradycyjne komputery. Wielokrotnie zapominamy jednak o bezpieczeństwie. Właśnie dlatego stajemy się łakomym kąskiem dla oszustów, którzy coraz więcej działań kierują na telefony i tablety.
Chodzi już nie tylko o wyłudzenie danych do serwisów bankowych czy kont email, ale też masy innych informacji, które przestępcy mogą wykorzystać na wiele sposobów. Liczba złośliwego oprogramowania na urządzenia przenośne wzrosła w ostatnim czasie kilkukrotnie. Dlatego warto stosować praktyki bezpieczeństwa również podczas korzystania ze smartfona i tabletu.
Mobilne wirusy
W czasach, w których statystycznie co 2 mieszkaniec Ziemi jest użytkownikiem urządzenia mobilnego nie dziwi, że uwaga przestępców skupiła się na oszustwach związanych ze smartfonami i tabletami. Po przejęciu kontroli nad urządzeniem oszuści mogą śledzić naszą aktywność, podejrzeć wpisywane hasła i loginy, korzystać z kamery lub mikrofonu, przekazywać otrzymywane smsy lub nawet je wysyłać, np. na płatne numery premium czy za granicę. Regularne aktualizacje oprogramowania i systemu to pierwszy krok do minimalizowania zagrożeń. Kolejną furtkę zamykamy wyłączając wi-fi i bluetooth, kiedy nie znajdujemy się w zasięgu zaufanej sieci, np. w miejscach publicznych. Ostrożnie należy też korzystać z otwartych sieci. Ze względów bezpieczeństwa lepiej nie logować się za ich pośrednictwem do usług takich jak bankowość elektroniczna.
Niebezpieczne SMSy z linkami
Źródłem zainfekowania telefonu może być również fałszywy SMS z linkiem do strony ze złośliwym oprogramowaniem. W takiej wiadomości przestępcy mogą podszywać się pod firmy, instytucje, banki lub zachęcać do wejścia w link lub pobrania zdjęcia czy programu, informując o nagrodzie do odebrania.
Nieoficjalne aplikacje
Kolejną furtkę do urządzeń mobilnych otwiera korzystanie z aplikacji, które nie pochodzą z oficjalnego sklepu. W takim oprogramowaniu może znajdować się kod, który doprowadzi do zainstalowania złośliwego oprogramowania oraz przejęcia kontroli nad naszym urządzeniem przez osoby niepowołane. Aplikacje w oficjalnych sklepach są sprawdzane i certyfikowane. Ma to znaczenie chociażby pod kątem informacji zbieranych przez program, o których użytkownik jest świadomy. W przypadku nieoficjalnych programów takiej pewności już nie ma.
Niebezpieczne załączniki
Zasada ograniczonego zaufania obowiązuje również podczas korzystania na urządzeniach mobilnych z poczty elektronicznej. Tzw. maile phishingowe, które zachęcają do wejścia na daną stronę w celu zmiany hasła, czy opłacenia faktury to już powszechnie znany sposób. Należy zachować ostrożność i sprawdzać nadawcę wiadomości, nie otwierać podejrzanych załączników i linków, a w razie wątpliwości potwierdzić, np. na infolinii, że dana wiadomość pochodzi od banku.
Ostrożnie z używanymi telefonami
Warto też pamiętać o wyczyszczeniu i zresetowaniu używanego urządzenia, które kupiliśmy na rynku wtórnym. Uchroni to przed niechcianym „spadkiem” po poprzednim właścicielu w postaci złośliwego oprogramowania.
Jak się chronić?
- Aktualizować system operacyjny i aplikacje – twórcy oprogramowania wprowadzają w ten sposób nie tylko nowe funkcje, ale też nowe zabezpieczenia
- Stosować zasadę ograniczonego zaufania – nie otwierać nieznanych i podejrzanych załączników, linków i wiadomości
- Zabezpieczyć urządzenie dodatkowym kodem PIN (innym niż do aplikacji bankowej), który uniemożliwi dostęp do zawartości w przypadku, gdy ktoś niepowołany wejdzie w posiadanie telefonu lub smartfona
- Pobierać aplikacje tylko z oficjalnych sklepów z oprogramowaniem
- Ostrożnie korzystać z publicznych sieci Wi-fi, z których nie powinniśmy logować się np. do bankowości elektronicznej
Michał Tkaczuk
ekspert PKO Banku Polskiego
Czytaj także:
Contact Center radzi – chrońcie swoją prywatność w sieci
Płatności mobilne IKO – szybko i bezpiecznie
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?