Nieudane wyłudzenie metodą na policjanta
W minione wakacje nasiliły się działania złodziei korzystających z metody „na policjanta”. Dzięki postawie pracowników PKO Banku Polskiego, po raz kolejny udało się uratować oszczędności życia klienta – tym razem w oddziale 58. w Warszawie.
Najpierw był telefon od obcej osoby, grożącej rodzinie i domagającej się pieniędzy. Chwilę później nastąpiło kolejne połączenie od mężczyzny, który przedstawił się jako policjant i przekonywał, że była to próba wyłudzenia pieniędzy przez telefon, której można uniknąć, o ile jeśli rozmówczyni – starsza pani – podejmie z bankowego konta gotówkę i przekaże ją policji. Tak wyglądała próba oszustwa „na policjanta”. Świetna ocena sytuacji i błyskawiczna reakcja pracowników pozwoliła pokrzyżować plany oszustów. Klientka, która regularnie odwiedza oddział 58.PKO Banku Polskiego w Warszawie chciała wypłacić znaczną kwotę, co – na szczęście – od razu wzbudziło podejrzenia doradczyni – Justyny Zyskowskiej.
– Pani, którą obsługiwałam, była bardzo podenerwowana. Rzadko zdarza się, żeby ktoś wybierał w ten sposób całe oszczędności. Moje podejrzenia wzbudziło nerwowe zachowanie i telefon w dłoni starszej kobiety. Jak się okazało, oszuści utrzymywali z nią stały kontakt – opowiada Justyna Zyskowska.
Postępując zgodnie z procedurami, doradczyni z PKO Banku Polskiego postanowiła dowiedzieć się, dlaczego klientka podjęła decyzję o wypłaceniu środków. – Zaczęłam głośno sugerować, aby klientka poczekała, ponieważ to zlecenie zajmie przynajmniej 20 minut. W tym samym czasie na kartce zapisałam pytanie: „Czy ktoś próbuje od pani wyłudzić pieniądze”. Kiedy to przeczytała, twierdząco kiwnęła głową i wskazała telefon, który cały czas był włączony – dodaje Justyna Zyskowska.
Pracownikom szybko udało się ustalić fakty i zawiadomić policję. Dzięki szkoleniom w banku i trwającej od kilku lat kampanii ostrzegającej przed oszustami, nie była to pierwsza sytuacja, w której udało się już udaremnić wyłudzenie pieniędzy metodą „na policjanta”.
Komentarz Marcina Cieślika, dyrektora Biura Antyfraudowego w PKO Banku Polskim Metoda wyłudzenia „na policjanta” oraz „na wnuczka” są nadal często wykorzystywane przez oszustów wobec osób starszych. Przestępcy wykorzystując łatwowierność i podeszły wiek swoich ofiar, próbują ukraść im oszczędności całego życia, a niekiedy również namawiają do zaciągania kredytów. Naszym zadaniem jest uważnie obserwować zachowanie starszych klientów, którzy przychodzą do oddziałów banku i chcą wypłacać znaczne kwoty. Dzięki czujności jesteśmy w stanie reagować na podobne przypadki, które mogą się wydarzyć w każdej placówce. Pani Justyna Zyskowska z oddziału 58. w Warszawie wykazała się właśnie taką czujnością i dzięki niej przestępcom tym razem się nie udało. To postawa godna naśladowania.
Michał Tkaczuk
ekspert w PKO Banku Polskim
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?