2016.02.02

PKO Bank Polski i Microsoft razem dla bezpieczeństwa w sieci

PKO Bank Polski jako pierwszy bank w Europie rozpoczyna współpracę z firmą Microsoft w ramach programu Enterprise Customers Cyber Threat Intelligence Program (ECCTIP). Jego celem jest podnoszenie poziomu bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni poprzez wymianę informacji dotyczących potencjalnych zagrożeń. W rezultacie podpisanego porozumienia możliwa będzie szybsza i bardziej skuteczna reakcja na niebezpieczne zdarzenia pojawiające się w sieci.

 PKO Bank Polski i Microsoft razem dla bezpieczeństwa w sieci

W PKO Banku Polskim od lat działają zespoły odpowiadające za bezpieczeństwo systemów transakcyjnych oraz monitorujące sieć pod kątem zagrożeń cyberprzestępczością. Aby zminimalizować ryzyko takich zdarzeń, Bank rozpoczyna współpracę z firmą Microsoft. Dzięki wymianie informacji i doświadczeń ze specjalistami z działającej na całym świecie jednostki Digital Crimes Unit, eksperci w Banku będą w stanie podejmować działania jeszcze zanim potencjalne zagrożenie dotrze do naszego kraju.

- Jesteśmy liderem bankowości elektronicznej i naszą misją jest wyznaczanie najwyższych standardów bezpieczeństwa. Z serwisów transakcyjnych PKO Banku Polskiego korzysta ponad 7,6 mln klientów, naszym obowiązkiem jest więc nie tylko odpowiednie zabezpieczenie systemów bankowych, ale także minimalizowanie zagrożeń, na które klienci mogą być narażeni w sieci. Wiedza  specjalistów globalnie działającej firmy Microsoft  oraz doświadczenie pracowników Banku  doskonale znających specyfikę  rynku polskiego przyczynią się do podniesienia bezpieczeństwa bankowości internetowej - mówi Zbigniew Jagiełło, Prezes Zarządu PKO Banku Polskiego.

W efekcie  współpracy Bank zostanie jeszcze lepiej przygotowany na ewentualne zagrożenia w sieci. W przypadku ich wystąpienia, będzie mógł liczyć na informacje o adresach sieciowych zainfekowanych przez złośliwe oprogramowanie i wykorzystanych do zdalnych ataków w cyberprzestrzeni, m.in. w kampaniach Phishing’owych (wyłudzających dane) i kampaniach DDoS – Distributed Denial of Service (blokowania wybranych serwerów sieciowych na skutek zalewania ogromną ilością pakietów danych, uniemożliwiając ich obsługę).

Przystąpienie do porozumienia zostało zaproponowane PKO Bankowi Polskiemu ze względu na strategiczną pozycję w polskim systemie bankowym.

- Program ECCTIP jest jedynym globalnym programem bezpłatnego przekazywania informacji o zagrożeniach sieciowych. Podobny zakres informacji był udostępniany dotychczas jedynie w postaci płatnych usług przez firmy monitorujące bezpieczeństwo w sieci Internet. Program umożliwia ograniczenie liczby zainfekowanych urządzeń w sieci internet, które mogą być wykorzystywane do ataków sieciowych. Współpraca z uczestniczącymi podmiotami pozwala na skuteczną wymianę informacji dotyczących nowych metod ataków i zabezpieczeń sieciowych oraz analizę przechwyconych próbek złośliwego oprogramowania – mówi Ronald Binkofski, dyrektor Generalny polskiego oddziału Microsoft.

Program realizowany jest przez wyspecjalizowaną jednostkę Microsoft Digital Crimes Unit, złożoną z prawników, ekspertów z dziedziny bezpieczeństwa sieciowego oraz informatyków śledczych. Microsoft DCU od lutego 2010 r., wspólnie z organami ścigania (w tym FBI, EUROPOL, INTERPOL) przeprowadził 15 operacji wymierzonych przeciwko globalnym sieciom botnet (złożonym z komputerów kontrolowanych przez złośliwe oprogramowanie).

- Cyberprzestępczość jest dzisiaj zjawiskiem globalnym, dlatego działania na rzecz bezpieczeństwa w sieci również muszą bazować na współpracy i doświadczeniach firm działających na całym świecie. Szybka wymiana informacji o zagrożeniach pojawiających się w innych krajach pozwoli nam reagować zanim dotrą one do Polski. Będziemy również mogli jeszcze szybciej informować klientów o nowym Phishingu czy Malwarze – mówi Piotr Kalbarczyk, dyrektor Biura Bezpieczeństwa Informatycznego.

PKO Bank Polski obsługuje ponad 7,6 mln klientów bankowości internetowej, dlatego dba nie tylko o najwyższe standardy bezpieczeństwa po stronie bankowych serwerów, ale również w kwestii edukowania i informowania klientów. Internauci powinni być szczególnie wyczuleni na maile, w których hakerzy podszywają się pod instytucje finansowe, mieć świadomość zagrożeń występujących w sieci oraz wiedzę na temat podstawowych zasad bezpieczeństwa. Publikowane są również stosowne ostrzeżenia w serwisach transakcyjnych, na stronach internetowych banku oraz w materiałach dla klientów (np. w wydawnictwach drukowanych dostępnych w oddziałach).

Bank edukuje internautów również w mediach społecznościowych (Facebook i Twitter)  i tradycyjnych – w czerwcu na naszym profilu na Facebooku zorganizowaliśmy konkurs poświęcony tej tematyce – osoby, które rozwiązały test z wiedzy o bezpieczeństwie mogły otrzymać nagrody. We wszystkich kanałach regularnie pojawiają się informacje dla klientów o zagrożeniach i podstawowych zasadach bezpieczeństwa.

Zapotrzebowanie na praktyczną wiedzę, jak się zabezpieczać przed zagrożeniami w sieci, dotyczy również pracowników firm. Pod koniec ubiegłego roku bank zorganizował szkolenie z bezpieczeństwa bankowości internetowej oraz iPKO biznes dla przedsiębiorców i ich pracowników, w którym wzięło ponad 140 osób. Eksperci pokazywali, w jaki sposób działają i jak atakują cyberprzestępcy oraz jak się przed tymi działaniami zabezpieczać.

Michał Tkaczuk
PKO Bank Polski

    • Bankofinanse

      02019.01.18

      Karty na narty – czyli wydatki na stoku

      Z finansami na wyjeździe bywa różnie. Czasem to dosłownie kombinacja alpejska, by wystarczyło na wszystko. Raz oszczędzamy, innym razem rzucamy się wir wydatków. Z ich kontrolą bywa szczególnie trudno, kiedy jesteśmy na urlopie. Chcemy odpocząć, spełnić swoje marzenia i zachcianki. Czemu nie – ferie mamy w końcu raz do roku!

      więcej
    • Bankofinanse

      02019.01.18

      Wczasy w Tajlandii w środku zimy. Minimum wydatków, maksimum przyjemności

      Kiedy za oknem mróz i śnieg, niektórzy wyruszają na zimowe szaleństwo w góry, a inni marzą o wakacjach w ciepłych krajach. Taka wyprawa wydaje się nieprawdopodobnie kosztowna i nieosiągalna – to mit. Jeśli nie szukamy drogich hoteli i potrafimy podróżować z plecakiem, nawet wczasy w Tajlandii są na wyciągnięcie ręki.

      więcej
    • Bankofinanse

      02019.01.18

      Alerty BIK – kompleksowa ochrona przed wyłudzeniami na nasze dane

      W czasach, gdy kradzieże tożsamości stają się coraz bardziej popularne, warto skorzystać z Alertów BIK, które zabezpieczają przed wyłudzeniem kredytu lub pożyczki na nasze dane oraz innymi próbami wykorzystania naszej tożsamości wbrew naszej woli.

      więcej
    • Z Banku

      02019.01.17

      Statuetka za współpracę z SGH

      PKO Bank Polski otrzymał podziękowanie oraz statuetkę za współpracę ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie. Okazją było 20-lecie istnienia Klubu Partnerów tej uczelni.

      więcej
    • Bankofinanse

      02019.01.16

      Zamiast budować mury musimy dążyć do integracji bezpieczeństwa z biznesem

      Brak spektakularnych ataków w minionym roku cieszy branżę cyberbezpieczeństwa. Czarny scenariusz o tym, że czeka nas epidemia ransomware się nie spełnił. Nie oznacza to jednak, że cyberprzestrzeń stała się spokojniejsza. W tym roku czekają nas nowe wyzwania związane m.in. z dynamicznym rozwojem takich technologii, jak np. aplikacje mobilne, chmury, IoT, sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe. Wiele firm wciąż nie jest odpowiednio przygotowana na ataki. Wpływ na to ma dynamika zmian związanych z cyfryzacją w przedsiębiorstwach, pogłębiający się na rynku deficyt wysokiej klasy specjalistów z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz szerszy wachlarz grup zajmujących się cyberprzestępczością.

      więcej
    • Bankofinanse

      02019.01.11

      Kantor online w PKO Banku Polskim - 680 tys. transakcji na 2,6 mld zł w rok!

      Od stycznia 2018 roku klienci PKO Banku Polskiego mogą wymieniać waluty całkowicie zdalnie za pomocą kantoru internetowego w serwisie bankowości elektronicznej iPKO, a od lipca również z poziomu aplikacji mobilnej IKO. Popularność kantoru online stale rośnie – tylko w ostatnim kwartale 2018 roku dokonano ponad 330 tys. transakcji. W ciągu 12 miesięcy zawarto ponad 150 tys. umów oraz dokonano wymiany walut na łączną kwotę 2,6 mld zł. W ostatnim czasie kantor online dostępny jest dodatkowo w trzech wersjach językowych: angielskiej, rosyjskiej i ukraińskiej.

      więcej
    Pokaż więcej