Rzecznik klienta radzi. Odcinek 6 - zaginięcia dowodu osobistego nie wystarczy zgłosić policji
W Polsce nie ma centralnego rejestru dokumentów zastrzeżonych. Dlatego zgubienie lub kradzież dowodu osobistego trzeba zgłosić nie tylko na komisariacie, ale również w banku. Dopiero wówczas będziemy mieli pewność, że nikt w naszym imieniu nie zaciągnie kredytu.
Utratę dowodu osobistego należy jak najszybciej zgłosić w komendzie policji. Jest tam sporządzany protokół zgubienia dokumentu, który będzie dowodem w przypadku nieuprawnionego użycia. To bardzo ważne poświadczenie, które należy przedstawić w sądzie np., aby udowodnić, że kredyt został wypłacony komuś, kto posłużył się naszym dokumentem tożsamości w celu wyłudzenia.
Procedura sądowa jest jednak bardzo uciążliwa. Może się okazać, że trzeba się udać do sądu znajdującego się w drugim końcu kraju - a to najczęściej oznacza m.in. konieczność wzięcia urlopu i poniesienia kosztów wyjazdu. Dlatego tak ważne jest, aby zgubienie dowodu zgłosić niezwłocznie również w banku.
Zgłoszenia można dokonać w dowolnej placówce bankowej, dowolnego banku w działającego w Polsce. Nie ma znaczenia, czy mamy w tym banku konto, albo korzystamy z jego innych usług.
Jeśli zastrzeżemy dowód szybko, to jest bardzo duża szansa, że nie będziemy musieli jeździć po sądach, udowadniając, że zadłużenie kredytowe powstało w wyniku „nieuprawnionych działań osoby trzeciej”.
Natychmiast po przyjęciu zgłoszenia przez bank informacja o zgubionym lub skradzionym dokumencie zostanie wprowadzona do systemu informatycznego obejmującego wszystkie instytucje finansowe i dotrze do wszystkich banków w Polsce. Wówczas nikt nie będzie mógł wyłudzić kredytu posługując się zgłoszonym dowodem osobistym.
Zgubiony dowód radolzę zgłosić, co najmniej w dwóch miejscach - na policji i w banku. Jeśli oszust uda się z takim dowodem do jakiegokolwiek banku w Polsce – ale także np. SKOK-u – i, korzystając z niego, będzie chciał wyłudzić pieniądze, to system natychmiast poinformuje pracownika, że dokument został zastrzeżony.
Monika Poncyliusz – funkcję rzecznika klienta pełni od początku powołania tego stanowiska w PKO Banku Polskim, czyli od 1 stycznia 2014 roku. Wcześniej była Naczelnikiem Wydziału Zarządzania Zasobami Teleinformatycznymi, zbudowała HelpDesk merytoryczny dla pracowników Banku, prowadziła szkolenia jako trener wewnętrzny oraz wiele lat pełniła różne funkcje przy bezpośredniej obsłudze Klienta. Swoją przygodę z PKO Bankiem Polskim rozpoczęła jako kasjer. Awansując, poznała całą strukturę i formy działania największej instytucji finansowej w Polsce. Jest absolwentką Wydziału Prawa w Europejskiej Wyższej Szkole Prawa i Administracji oraz Wyższej Szkole Biznesu, działającej przy Polskiej Akademii Nauk.
Czytaj także:
Rzecznik klienta radzi. Odcinek 1 - informuj bank o problemach finansowych
Rzecznik klienta radzi. Odcinek 2 - uwaga, gdy kupujemy nieruchomość obciążoną kredytem!
Rzecznik klienta radzi. Odcinek 3 - na zagraniczne wakacje warto zabrać zarówno kartę, jak i gotówkę
Rzecznik klienta radzi. Odcinek 4 – jak wybrać najtańszy kredyt?
Rzecznik klienta radzi. Odcinek 5 – zawsze zgłaszaj w banku zgubienie karty?
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?