2016.03.15

Rzecznik klienta radzi. Odcinek 6 - zaginięcia dowodu osobistego nie wystarczy zgłosić policji

W Polsce nie ma centralnego rejestru dokumentów zastrzeżonych. Dlatego zgubienie lub kradzież dowodu osobistego trzeba zgłosić nie tylko na komisariacie, ale również w banku. Dopiero wówczas będziemy mieli pewność, że nikt w naszym imieniu nie zaciągnie kredytu.

Utratę dowodu osobistego należy jak najszybciej zgłosić w komendzie policji. Jest tam sporządzany protokół zgubienia dokumentu, który będzie dowodem w przypadku nieuprawnionego użycia. To bardzo ważne poświadczenie, które należy przedstawić w sądzie np., aby udowodnić, że kredyt został wypłacony komuś, kto posłużył się naszym dokumentem tożsamości w celu wyłudzenia.

Procedura sądowa jest jednak bardzo uciążliwa. Może się okazać, że trzeba się udać do sądu znajdującego się w drugim końcu kraju - a to najczęściej oznacza m.in. konieczność wzięcia urlopu i poniesienia kosztów wyjazdu. Dlatego tak ważne jest, aby zgubienie dowodu zgłosić niezwłocznie również w banku.

Zgłoszenia można dokonać w dowolnej placówce bankowej, dowolnego banku w działającego w Polsce. Nie ma znaczenia, czy mamy w tym banku konto, albo korzystamy z jego innych usług.

Jeśli zastrzeżemy dowód szybko, to jest bardzo duża szansa, że nie będziemy musieli jeździć po sądach, udowadniając, że zadłużenie kredytowe powstało w wyniku „nieuprawnionych działań osoby trzeciej”. 

Natychmiast po przyjęciu zgłoszenia przez bank informacja o zgubionym lub skradzionym dokumencie zostanie wprowadzona do systemu informatycznego obejmującego wszystkie instytucje finansowe i dotrze do wszystkich banków w Polsce. Wówczas nikt nie będzie mógł wyłudzić kredytu posługując się zgłoszonym dowodem osobistym.

Zgubiony dowód radolzę zgłosić, co najmniej w dwóch miejscach - na policji i w banku. Jeśli oszust uda się z takim dowodem do jakiegokolwiek banku w Polsce – ale także np. SKOK-u – i, korzystając z niego, będzie chciał wyłudzić pieniądze, to system natychmiast poinformuje pracownika, że dokument został zastrzeżony.

 

  • Monika PoncyliuszMonika Poncyliusz – funkcję rzecznika klienta pełni od początku powołania tego stanowiska w PKO Banku Polskim, czyli od 1 stycznia 2014 roku. Wcześniej była Naczelnikiem Wydziału Zarządzania Zasobami Teleinformatycznymi, zbudowała HelpDesk merytoryczny dla pracowników Banku, prowadziła szkolenia jako trener wewnętrzny oraz wiele lat pełniła różne funkcje przy bezpośredniej obsłudze Klienta. Swoją przygodę z PKO Bankiem Polskim rozpoczęła jako kasjer. Awansując, poznała całą strukturę i formy działania największej instytucji finansowej w Polsce. Jest absolwentką Wydziału Prawa w Europejskiej Wyższej Szkole Prawa i Administracji oraz Wyższej Szkole Biznesu, działającej przy Polskiej Akademii Nauk.

Czytaj także:

Rzecznik klienta radzi. Odcinek 1 - informuj bank o problemach finansowych

Rzecznik klienta radzi. Odcinek 2 - uwaga, gdy kupujemy nieruchomość obciążoną kredytem!

Rzecznik klienta radzi. Odcinek 3 - na zagraniczne wakacje warto zabrać zarówno kartę, jak i gotówkę

Rzecznik klienta radzi. Odcinek 4 – jak wybrać najtańszy kredyt?

Rzecznik klienta radzi. Odcinek 5 – zawsze zgłaszaj w banku zgubienie karty?

loaderek.gifoverlay.png