2015.02.20

Bankomat zatrzymał kartę - co robić?

Spieszysz się gdzieś a po drodze musisz jeszcze wypłacić gotówkę z bankomatu. Znajdujesz urządzenie, wkładasz kartę, wpisujesz kwotę i… Nie dostajesz banknotów a twoja karta utknęła w maszynie. Taka sytuacja może się zdarzyć każdemu. Jak sobie z nią poradzić?

Bankomat zatrzymał kartę - co robić

Najważniejsze to nie tracić głowy! Bankomaty mogą zatrzymać kartę z wielu powodów, m.in.: gdy upłynął termin jej ważności, kilkakrotnie wprowadziliśmy błędny numer PIN, pozostawiliśmy kartę w bankomacie zbyt długo albo gdy urządzenie ma awarię.

Na każdym urządzeniu znajdziemy naklejkę z numerem telefonu infolinii i informacjami, co zrobić w przypadku zatrzymania karty, a na wyświetlaczu bankomatu powinien pojawić się komunikat, jak postępować.

Należy bowiem zastrzec kartę! W ten sposób minimalizujesz ryzyko nieprzewidzianych następstw i chronisz swoje pieniądze. Przy okazji możesz od razu zamówić nową kartę (za co wiele banków nie pobiera żadnych opłat), zdarza się bowiem, że poprzedniej nie da się już odzyskać. Niektórzy właściciele bankomatów nie wydają zatrzymanych kart, tylko – bez względu na powód zatrzymania – po prostu je niszczą, by nie wpadły w niepowołane ręce.

Obcy bankomat

Jeśli korzystasz z bankomatu, którego właścicielem nie jest twój bank i tak zaleca się z nim kontakt. Należy bowiem zastrzec kartę! W ten sposób minimalizujesz ryzyko nieprzewidzianych następstw i chronisz swoje pieniądze. Przy okazji możesz od razu zamówić nową kartę (za co wiele banków nie pobiera żadnych opłat), zdarza się bowiem, że poprzedniej nie da się już odzyskać. Niektórzy właściciele bankomatów nie wydają zatrzymanych kart, tylko - bez względu na powód zatrzymania - po prostu je niszczą, by nie wpadły w niepowołane ręce.

  • Ze swoim bankiem warto się skontaktować także wtedy, gdy karta zostanie zatrzymana w innym kraju. Zagraniczna placówka, której zgłosimy problem, z pewnością przekaże informacje do naszego banku, ale czasem proces ten może trwać nawet kilka tygodni.

Warto więc zawsze mieć przy sobie numer telefonu, pod którym można zastrzec kartę, bez względu na to, czy została ona zatrzymana, skradziona czy zagubiona. Od niedawna klienci dowolnego banku mogą dzwonić pod czynny całodobowo numer (+48) 828 828 828 z każdego miejsca na świecie, zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych (koszt połączenia jest zgodny z tabelą opłat danego operatora). Infolinia PKO Banku Polskiego czynna jest 24h, 7 dni w tygodniu: 801 302 302.

Pobierz formularz odbioru karty zatrzymanej w bankomacie.

Aneta Zygarowicz
Ekspert PKO Banku Polskiego

Czytaj także:

Płać bezpiecznie kartą w internecie

Skimming - jak się przed nim chronić?

loaderek.gifoverlay.png