Bezpieczeństwo w standardzie
Karta to najbezpieczniejszy środek płatniczy, o ile używając jej, zachowamy odpowiednie środki ostrożności.
Około 95 proc. kart używanych w Polsce to karty z mikroprocesorem korzystające z technologii EMV, które wykorzystują dynamiczne uwierzytelnianie. Dzięki temu „oszukanie” tego systemu, np. replikacja – powielenie transakcji jest praktycznie niemożliwe. Zagrożeniem pozostaje jednak przejęcie karty lub jej danych przez niepowołaną osobę.
Korzystaj, ale dbaj
Odpowiednia ochrona karty, kodów PIN i CVC/CVV zapewnia bezpieczeństwo płatności. Kartę należy przechowywać w bezpiecznym miejscu, do którego tylko my mamy dostęp, np. w portfelu. Nie należy też udostępniać nikomu swojego numeru PIN ani zapisywać go w widocznym miejscu, w szczególności na samej karcie. Numer CVC/CVV można natomiast podawać tylko na zaufanych stronach WWW. W przypadku płatności online warto stosować cyfrowe portfele, które pozwalają zaszyfrować dane karty. Zagubioną lub skradzioną kartę należy z kolei jak najszybciej zablokować. Można to zrobić za pośrednictwem swojego banku (Contact Center PKO Banku Polskiego czynne całą dobę: 800 302 302 – połączenie bezpłatne) bądź telefonicznie, dzwoniąc pod ogólnopolski numer systemu zastrzegam.pl: +48 828 828 828. Warto wpisać ten kontakt do telefonu komórkowego, by w razie awaryjnej sytuacji nie tracić czasu na szukanie.
Transakcje internetowe
Karta coraz częściej wykorzystywana jest do płacenia w sklepach internetowych. W tym roku PKO Bank Polski wprowadził bezpłatną usługę 3D-Secure, dzięki której płatności w sklepach oznaczonych symbolami „MasterCard SecureCode” lub „Verified by VISA” są dodatkowo zabezpieczone kodem jednorazowym. System 3D-Secure umożliwia dodatkową autoryzację transakcji, np. za pomocą haseł SMS otrzymanych pod numer telefonu komórkowego.
Jak zadbać o bezpieczeństwo płatności kartą
- Chroń PIN.
- Nie podawaj nikomu swojego kodu PIN.
- Ustaw dzienne limity transakcji.
- Podczas wypłat z bankomatu zakrywaj
- klawiaturę.
- Nie trać karty z oczu.
- Gdy stracisz kartę – zastrzeż ją.
- Regularnie przeglądaj wyciągi i historię
- transakcji.
- Rób e-zakupy tylko na zaufanych stronach.
- Wykup dodatkowe ubezpieczenie.
Marcin Złoch
Z blokadą nie pojedziesz
Podejrzana dla banku transakcja to np. taka, która została zrealizowana w nietypowym czasie lub miejscu, np. za granicą, czy też na niezwykle wysoką kwotę. Systemy bankowych zabezpieczeń mają na celu wykrywanie tego typu niestandardowych zachowań posiadacza karty na tyle wcześnie, by zapobiec oszukańczym transakcjom. Przykładowo system informatyczny banku może odnotować dwie wypłaty z bankomatu, które dzieli kilka minut i tysiące kilometrów. Najpierw skorzystałem z bankomatu w Radomiu, a pięć minut później ta sama karta trafiła do bankomatu w Madrycie. To nie może oznaczać niczego innego niż kradzież danych z karty (tzw. skimming). Zablokowanie danej karty ma na celu ochronę środków finansowych posiadacza. Jeśli na podstawie danych pochodzących z systemów bezpieczeństwa rodzi się w banku podejrzenie, że dana karta mogła być przejęta przez niepowołaną osobę, ma on możliwość podjęcia odpowiednich działań, np. wykonania do klienta telefonu, by upewnić się, czy nie zgubił karty, a nawet zablokowania jej na wszelki wypadek.
Bartosz Ciołkowski
dyrektor generalny MasterCard w Polsce
Pamiętajmy o podstawowej zasadzie: im szybciej zauważymy kradzież i zgłosimy ten fakt w banku, tym większa szansa, że nasze pieniądze cały czas będą bezpieczne. Zgłoszenie kradzieży karty, np. w komisariacie, nie rozwiązuje problemu.
Monika Poncyliusz
rzecznik klienta PKO Banku Polskiego
Karta PKO Ekspres do Konta
- Łatwy dostęp do środków zgromadzonych na koncie
- 0 zł za wydanie karty
- 0 zł za wypłaty gotówki w ponad 3000 bankomatów PKO Banku Polskiego
- Idealna karta do codziennych płatności, w tym zbliżeniowo
- Płatności zbliżeniowe bez podawania karty sprzedawcy oraz podpisu. Kod PIN wymagany tylko dla transakcji powyżej 50 zł
- Możliwość płatności w Internecie
Czytaj także:
Rzecznik Klienta radzi. Odcinek 9 – jak bezpiecznie korzystać z karty
Banku szukamy w kieszeni
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?