2018.07.24

Rośnie popularność usługi cashback

W ciągu kwartału o 30 proc. wzrosła liczba operacji polegających na wypłacaniu pieniędzy ze sklepowej kasy przy okazji robienia zakupów. Jeszcze szybciej rośnie wartość gotówki trafiającej do portfeli Polaków.

Wypłaty sklepowe to usługa znana pod nazwą cashback. Pozwala na podjęcie gotówki z kasy w przy okazji płatności kartą za zakupy. Niektórzy traktują cashback jako konkurencję dla wypłat z bankomatów, bo większość banków oferuje go za darmo, podczas gdy za transakcje bankomatowe każe sobie płacić. Maszyn automatycznych nigdy jednak nie zastąpi, choćby ze względu na ograniczony limit wypłat. Wynosi on 300 zł dla kart z logo Visy i 500 zł dla tych z logo Mastercarda.

Niemniej, gdy liczba transakcji w bankomatach zmniejsza się w ślad za podwyżkami prowizji z tego tytułu, wypłat sklepowych jest coraz więcej. Z danych Narodowego Banku Polskiego za I kw. bieżącego roku wynika, że w okresie tym Polacy wykonali 3,9 mln wypłat typu cashback. To o ok. 30 proc. więcej niż w tym samym kwartale przed rokiem (wówczas wypłat było 3 mln). W tym czasie wartość wypłat sklepowych urosła o ok. 31 proc., z 334,6 mln zł do 439,2 mln zł.

W porównaniu ze statystykami bankomatów dane te wciąż wyglądają bardzo skromnie. Wystarczy powiedzieć, że od stycznia do marca br. z urządzeń automatycznych wypłacono gotówkę 158 mln razy, a wartość transakcji przekroczyła 76 mld zł. Bankomaty od dłuższego czasu notują jednak spadek liczby transakcji przy wciąż obserwowanym wzroście wartości wypłat. Operatorzy urządzeń automatycznych mogą za to cieszyć się z rosnącej liczby wpłat banknotów we wpłatomatach.

Cashless.pl

 

Czytaj także:

Czym jest blockchain? Poradnik dla początkujących

Suma haszowa, czyli wstęp do blockchaina

loaderek.gifoverlay.png