Visa wspiera rozwój płatności bezgotówkowych w polskich samorządach
Płatności bezgotówkowe w Polsce rozwijają się w szybkim tempie, m.in. dzięki dynamicznie rosnącej liczbie terminali, których jest już ponad 500 tys. Coraz większy udział w tym procesie mają samorządy, które – m.in. dzięki wsparciu Visa – instalują takie urządzenia w swoich jednostkach i wprowadzają innowacyjne rozwiązania płatnicze.
Na taki ruch decydują się nie tylko największe miasta jak Warszawa, ale także średnie – przykładowo prawie stutysięczne Jaworzno, jak i małe gminy. Mieszkańcy mogą dzięki temu wygodnie i bezpiecznie płacić kartą za usługi miejskie.
W terminale płatnicze przyjmujące płatności kartami wyposażone są wszystkie punkty kasowe Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy. Obecnie realizowany jest także pilotaż, który ma zachęcić warszawiaków do bezgotówkowego płacenia tam, gdzie nie ma punktu kasowego. W dwóch placówkach Urzędu Miasta – Biurze Architektury i Planowania Przestrzennego oraz Biurze Stołecznego Konserwatora Zabytków – od początku lutego br. działają samoobsługowe terminale płatnicze (tzw. opłatomaty bezgotówkowe), w których opłaty dokonuje się wygodnie kartą. Jeśli nowe rozwiązanie zostanie dobrze przyjęte przez mieszkańców, będzie szansa na pojawienie się takich urządzeń w kolejnych placówkach.
- Od wielu lat, m.in. we współpracy z Visa, rozwijamy płatności bezgotówkowe w Warszawie. Po biletomatach, parkomatach i terminalach w punktach kasowych Urzędu, wprowadzamy bezgotówkowe opłatomaty w tych placówkach, które nie posiadają własnego punktu kasowego. Oznacza to, że teraz nasi interesanci całą sprawę załatwią na miejscu, podczas jednej wizyty. To duże ułatwienie, które wprowadzamy kierując się wygodą mieszkańców Warszawy – komentuje Joanna Smolska, zastępca dyrektora, Biuro Polityki Długu i Zarządzania Płynnością, Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.
Mieszkańcy Warszawy mogą też wygodnie płacić bezgotówkowo za bilety komunikacji miejskiej – do obsługi takich płatności przystosowanych jest już blisko 2,5 tys. biletomatów zlokalizowanych przy przystankach, stacjach metra i stacjach kolejowych, a także mobilnych, zainstalowanych w znakomitej większości stołecznych autobusów. Warszawiacy mogą również płacić kartą Visa za bilety przez internet oraz w aplikacjach mobilnych. Co ciekawe, kartą można uregulować też opłatę karną za brak biletu – a przy płatności bezpośrednio u kontrolerów mających przy sobie mobilne terminale płatnicze, kara będzie o 40% niższa. Płatności bezgotówkowe obsługują także wszystkie stołeczne parkomaty zlokalizowane w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (ponad 1,5 tys. urządzeń).
Bezgotówkowo za transport miejski oraz parkowanie można już płacić w wielu innych miastach w Polsce. Standardem stała się akceptacja kart płatniczych w biletomatach, parkomatach, serwisach internetowych operatorów transportu miejskiego czy aplikacjach mobilnych. Kartą można płacić m.in. w komunikacji miejskiej we Wrocławiu, Łodzi, Olsztynie czy w Szczecinie.
Obecnie Visa przekonuje organizatorów transportu do nowoczesnego rozwiązania do płatności za komunikację miejską. Chodzi o system oparty o dokonywanie płatności za przejazd w sposób zbliżeniowy, kartą płatniczą lub smartfonem, bez konieczności zakupu tradycyjnego biletu. Jest to rozwiązanie cieszące się dużym zainteresowaniem ze strony samorządów, poszukujących innowacji przyczyniających się do zwiększenia wygody mieszkańców oraz ograniczenia kosztów dystrybucji tradycyjnych biletów.
Od stycznia br. taki system został wdrożony w komunikacji miejskiej w Jaworznie. Jest to najbardziej innowacyjny w Polsce system typu „smart payments” w obszarze płatności za usługi miejskie. Rozwiązanie to wzorowane jest na systemie wprowadzonym w Londynie. Polega ono na tym, że pasażerowie wsiadający do pojazdu komunikacji miejskiej, zamiast kasować tradycyjny bilet, wybierają jego rodzaj oraz dokonują płatności zbliżając jedynie swoją kartę płatniczą do kasownika będącego jednocześnie terminalem płatniczym. Podczas kontroli pasażer musi tylko zbliżyć swoją kartę do terminala kontrolera, aby potwierdzić wniesienie opłaty.
- Współpraca Visa z samorządami i rozwój obrotu bezgotówkowego w polskich miastach są istotnymi elementami procesu cyfryzacji państwa, w którym aktywnie bierzemy udział. Płatności elektroniczne są fundamentem funkcjonowania tzw. smart cities. Tworzenie rozwiązań dla inteligentnych miast będzie jednym z obszarów, którymi zajmie się uruchamiany w Warszawie przez Visa i polskie banki inkubator innowacji. Liczymy na dalszą owocną współpracę z samorządami w tym zakresie – komentuje Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce.
Inkubator innowacji, którego zadaniem będzie opracowywanie rozwiązań odpowiadających potrzebom polskiej gospodarki, zostanie uruchomiony w II kwartale br. Do współpracy zapraszane będą m.in. krajowe podmioty, w tym firmy technologiczne i start-upy. Inkubator wykorzysta doświadczenie zdobyte podczas ponad 25-letniej działalności Visa w Polsce oraz globalne zasoby i praktyki Visa w zakresie rozwoju innowacji.
O rozwoju płatności bezgotówkowych i innowacji w miastach będą rozmawiali uczestnicy konferencji Smart City Forum, która w dniach 8-9 marca br. odbywa się w Warszawie. Visa będzie gospodarzem bloku poświęconego nowoczesnym płatnościom za usługi miejskie.
Źródło: VISA
Czytaj także:
Szybki dostęp do gotówki z karty kredytowej PKO Banku Polskiego
Coraz więcej nowoczesnych automatów
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?