Darmowy rachunek w PKO Banku Polskim
Zgodnie z nowelizacją ustawy o usługach płatniczych w ofercie PKO Banku Polskiego pojawiło się darmowe konto. Bez dodatkowych opłat umożliwia ono wpłatę i wypłatę gotówki, realizację przelewu oraz płatności kartowych.
W 2014 r. Bank Światowy przedstawił raport, z którego wynika, że aż 22 proc. dorosłych Polaków nie posiada konta osobistego w banku. Ustawodawca znalazł sposób, by zachęcić do otwarcia konta i nałożył na banki obowiązek wprowadzenia produktu dla tej grupy odbiorców.
Zgodnie z Art. 59ia ustawy o usługach płatniczych „Podstawowy rachunek płatniczy jest przeznaczony dla konsumentów, dla których żaden dostawca (…) w ramach działalności wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie prowadzi innego rachunku płatniczego w walucie polskiej umożliwiającego wykonywanie transakcji, o których mowa w ust. 3.”
Rachunek ten z definicji ma zapewnić dostęp do podstawowych czynności:
- wypłaty i wpłaty gotówki
- polecenia przelewów
- płatności przy użyciu karty
W ten sposób ustawodawca chce przeciwdziałać wykluczeniu finansowemu i przekonać klientów do bezpiecznych i szybszych transakcji bezgotówkowych.
Oferta dla Klienta
PKO Bank Polski dostosował się do wymogów ustawodawcy i 4 sierpnia rozszerzył katalog oferowanych produktów o Podstawowy rachunek płatniczy (PRP). Produkt przeznaczony jest wyłącznie dla osób nieposiadających innego rachunku płatniczego w złotych prowadzonego w banku lub SKOK-u. Lista dostępnych w ramach produktu funkcjonalności jest ograniczona do absolutnie podstawowych (np. klient nie może skorzystać z Limitu odnawialnego czy Debetu na koncie dostępnych dla innych ROR w PKO Banku Polskim).
Ustawodawca narzucił, jak ma być „skrojony” ten produkt jeśli chodzi zarówno o udostępnione usługi, jak i ich cenę:
- 0 zł za prowadzenie rachunku płatniczego
- 0 zł za obsługę karty debetowej
- 0 zł za pięć pierwszych w miesiącu kalendarzowym wypłat gotówki z bankomatów obcych w kraju
- 0 zł za pięć pierwszych w miesiącu kalendarzowym transakcji (obejmujących polecenie przelewu wewnętrznego na pozostałe rachunki lub polecenie przelewu „standardowego” lub zlecenie zmienne lub zlecenie stałe)
Ustawodawca zalecił także, by ceny za usługi powyżej puli bezpłatnych 5 pierwszych transakcji w miesiącu nie były wyższe niż opłaty najczęściej stosowane przez bank w ciągu 12 ostatnich miesięcy dla danego typu transakcji.
Jak banki będą „mówiły” do klientów?
Ustawodawca zadbał także, by bankowcy „mówili” do konsumenta jednym językiem. W tym celu stworzono specjalny katalog pojęć – tzw. wykaz usług reprezentatywnych, który wyjaśnia poszczególne definicje. Wszystko po to, by banki w informacjach handlowych i reklamowych kierowanych do klientów posługiwały się jednolitym, zrozumiałym dla wszystkich językiem np.:
- „opłata za prowadzenie konta” zmieni się w „opłatę za prowadzenie rachunku płatniczego”,
- „opłata za kartę” stanie się „opłatą za obsługę karty debetowej”
Dzięki temu klienci będą mogli w łatwy sposób porównać usługi w różnych bankach bez problemów z interpretacją tabeli opłat i prowizji.
Zestawienie opłat na gwiazdkę
Wyciągi z konta Bank dostarcza klientom co najmniej raz miesiącu. Już wkrótce każdy klient otrzyma od Banku dodatkowy „prezent” – zestawienie wszystkich poniesionych opłat za usługi powiązane z rachunkiem płatniczym. Pierwsze zestawienie obejmie okres od 8 sierpnia do 31 października br. i do klientów trafi przed Bożym Narodzeniem.
W zestawieniu opłat uwzględnione będą informacje o pobranych opłatach za usługi powiązane z rachunkiem płatniczym, a w przypadku udzielania kredytu w rachunku płatniczym – także informację o stopie oprocentowania kredytu oraz całkowitej kwocie pobranych odsetek.
Ewa Duszyńska
Anna Gutowska
Iwona Kukier-Kacperska
eksperci w PKO Banku Polskim
Czytaj także:
Mini Ratka – to dobry plan
Oszczędzanie na emeryturę – 40 lat minie jak jeden dzień…
Na własny rachunek
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?