2018.08.29

Darmowy rachunek w PKO Banku Polskim

Zgodnie z nowelizacją ustawy o usługach płatniczych w ofercie PKO Banku Polskiego pojawiło się darmowe konto. Bez dodatkowych opłat umożliwia ono wpłatę i wypłatę gotówki, realizację przelewu oraz płatności kartowych.

W 2014 r. Bank Światowy przedstawił raport, z którego wynika, że aż 22 proc. dorosłych Polaków nie posiada konta osobistego w banku. Ustawodawca znalazł sposób, by zachęcić do otwarcia konta i nałożył na banki obowiązek wprowadzenia produktu dla tej grupy odbiorców.

Zgodnie z Art. 59ia ustawy o usługach płatniczych „Podstawowy rachunek płatniczy jest przeznaczony dla konsumentów, dla których żaden dostawca (…) w ramach działalności wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie prowadzi innego rachunku płatniczego w walucie polskiej umożliwiającego wykonywanie transakcji, o których mowa w ust. 3.”

Rachunek ten z definicji ma zapewnić dostęp do podstawowych czynności:

  • wypłaty i wpłaty gotówki
  • polecenia przelewów
  • płatności przy użyciu karty

W ten sposób ustawodawca chce przeciwdziałać wykluczeniu finansowemu i przekonać klientów do bezpiecznych i szybszych transakcji bezgotówkowych.

Oferta dla Klienta

PKO Bank Polski dostosował się do wymogów ustawodawcy i 4 sierpnia rozszerzył katalog oferowanych produktów o Podstawowy rachunek płatniczy (PRP). Produkt przeznaczony jest wyłącznie dla osób nieposiadających innego rachunku płatniczego w złotych prowadzonego w banku lub SKOK-u. Lista dostępnych w ramach produktu funkcjonalności jest ograniczona do absolutnie podstawowych (np. klient nie może skorzystać z Limitu odnawialnego czy Debetu na koncie dostępnych dla innych ROR w PKO Banku Polskim).

Ustawodawca narzucił, jak ma być „skrojony” ten produkt jeśli chodzi zarówno o udostępnione usługi, jak i ich cenę:

  • 0 zł za prowadzenie rachunku płatniczego
  • 0 zł za obsługę karty debetowej
  • 0 zł za pięć pierwszych w miesiącu kalendarzowym wypłat gotówki z bankomatów obcych w kraju
  • 0 zł za pięć pierwszych w miesiącu kalendarzowym transakcji (obejmujących polecenie przelewu wewnętrznego na pozostałe rachunki lub polecenie przelewu „standardowego” lub zlecenie zmienne lub zlecenie stałe)

Ustawodawca zalecił także, by ceny za usługi powyżej puli bezpłatnych 5 pierwszych transakcji w miesiącu nie były wyższe niż opłaty najczęściej stosowane przez bank w ciągu 12 ostatnich miesięcy dla danego typu transakcji.

Jak banki będą „mówiły” do klientów?

Ustawodawca zadbał także, by bankowcy „mówili” do konsumenta jednym językiem. W tym celu stworzono specjalny katalog pojęć – tzw. wykaz usług reprezentatywnych, który wyjaśnia poszczególne definicje. Wszystko po to, by banki w informacjach handlowych i reklamowych kierowanych do klientów posługiwały się jednolitym, zrozumiałym dla wszystkich językiem np.:

  • „opłata za prowadzenie konta” zmieni się w „opłatę za prowadzenie rachunku płatniczego”,
  • „opłata za kartę” stanie się „opłatą za obsługę karty debetowej”

Dzięki temu klienci będą mogli w łatwy sposób porównać usługi w różnych bankach bez problemów z interpretacją tabeli opłat i prowizji.

Zestawienie opłat na gwiazdkę

Wyciągi z konta Bank dostarcza klientom co najmniej raz miesiącu. Już wkrótce każdy klient otrzyma od Banku dodatkowy „prezent” – zestawienie wszystkich poniesionych opłat za usługi powiązane z rachunkiem płatniczym. Pierwsze zestawienie obejmie okres od 8 sierpnia do 31 października br. i do klientów trafi przed Bożym Narodzeniem.

W zestawieniu opłat uwzględnione będą informacje o pobranych opłatach za usługi powiązane z rachunkiem płatniczym, a w przypadku udzielania kredytu w rachunku płatniczym – także informację o stopie oprocentowania kredytu oraz całkowitej kwocie pobranych odsetek.

 

Ewa Duszyńska
Anna Gutowska
Iwona Kukier-Kacperska
eksperci w PKO Banku Polskim

Czytaj także:

Mini Ratka – to dobry plan

Oszczędzanie na emeryturę – 40 lat minie jak jeden dzień…

Na własny rachunek

loaderek.gifoverlay.png