PKO Bank Polski gotowy do przyjmowania wniosków o wsparcie z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców
Osoby znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej, które zaciągnęły kredyt mieszkaniowy w PKO Banku Polskim lub PKO Banku Hipotecznym, od 19 lutego br. mogą złożyć wniosek o udzielenie wsparcia z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców. Wnioski mogą być składane do 31 grudnia 2018 roku we wszystkich oddziałach PKO Banku Polskiego.
Fot. shutterstock.com
19 lutego wchodzi w życie ustawa o wsparciu kredytobiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy. Przyjęte w niej rozwiązania umożliwiają udzielenie wsparcia finansowego przez Bank Gospodarstwa Krajowego, przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy, w wysokości równowartości rat kapitałowych i odsetkowych kredytu mieszkaniowego, ale nie więcej niż 1,5 tys. zł miesięcznie. Zgodnie z postanowieniami ustawy, po dwóch latach od przekazania ostatniej raty wsparcia, kredytobiorca będzie zobowiązany oddać w ośmiu kolejnych latach otrzymaną pomoc w równych, nieoprocentowanych miesięcznych ratach. Jeżeli sprzeda kredytowane mieszkanie, udzieloną pomoc będzie musiał zwrócić w ciągu 30 dni od dnia zbycia nieruchomości.
Fundusz Wsparcia Kredytobiorców utworzony został w Banku Gospodarstwa Krajowego, a środki w nim zgromadzone pochodzą z wpłat banków – ich łączna wartość w dniu uruchomienia Funduszu ma wynieść 600 mln zł.
Kto może skorzystać z Funduszu?
Nowe rozwiązanie oferowane jest kredytobiorcom znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej, którzy posiadają kredyt mieszkaniowy – zarówno w złotówkach, jak i w walucie obcej, zabezpieczony hipotecznie na nieruchomości kredytowanej. Na wsparcie będą mogły liczyć te osoby, które m.in. w dniu złożenia wniosku będą posiadać status bezrobotnego albo miesięczne koszty obsługi kredytu przekraczają 60 proc. dochodów miesięcznych gospodarstwa domowego. Wsparcie w spłacie kredytu będzie mogło być również przyznane, jeśli miesięczny dochód gospodarstwa domowego, pomniejszony o ratę kredytu, nie przekracza progów uprawniających do korzystania ze świadczeń pomocy społecznej.
Jak skorzystać z pomocy w PKO Banku Polskim?
Klient musi złożyć odpowiedni wniosek w oddziale, a po jego pozytywnej weryfikacji Bank podpisuje stosowną umowę z kredytobiorcą. Następnie umowa trafia do Banku Gospodarstwa Krajowego, w celu uruchomienia wypłaty środków z Funduszu. Raty wsparcia są wpłacane bezpośrednio do Banku, bez udziału klienta. Wypłata środków z Funduszu może zostać wstrzymana w przypadku, gdy kredytobiorca przestanie spełniać warunki, na podstawie których wsparcie zostało udzielone, m.in. nastąpi zbycie przedmiotu kredytowania, utrata statusu bezrobotnego czy wzrost dochodów ponad ustawowy wymóg.
PKO Bank Polski dodatkowo kontynuuje aktywne działania wspierające kredytobiorców hipotecznych, mające na celu ograniczenie negatywnych skutków wynikających ze zmiany kursu franka szwajcarskiego.
Ponad zestaw zaleceń określony mianem „sześciopaku” Bank udostępnił swoim klientom możliwość wnioskowania o zmianę zabezpieczenia kredytu udzielonego we frankach szwajcarskich umożliwiając sprzedaż nieruchomości zabezpieczonej hipoteką i ustanowienia hipoteki na nowo nabywanej nieruchomości.
Klientów przewidujących problemy w terminowej spłacie kredytu zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z doradcą w oddziale PKO Banku Polskiego, w celu znalezienia optymalnego rozwiązania.
Iwona Radomska
Ekspert PKO Banku Polskiego
Bankowiki wyjaśnia:
Czytaj także:
Hipoteki pod właściwym adresem
Jak sprawdzić, ile będzie nas kosztował kredyt?
Więcej rozmawiaj z bankiem
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?