2015.09.16

Biometria – klucz do przyszłości

Biometria coraz mocniej wkracza do naszego życia, także do bankowości. Jej zastosowanie zdecydowanie ułatwi korzystanie z usług i produktów bankowych. Dlaczego? Nie trzeba będzie zapamiętywać haseł i kodów PIN. Pozwoli na szybką i wygodną obsługę i znacznie podniesie poziom bezpieczeństwa.

Biometria – klucz do przyszłości. Fot. shutterstock.com

Technologia biometryczna umożliwia identyfikowanie klienta na podstawie analizy cech fizycznych, które dla każdego z nas są unikalne. Dzięki badaniu, np. układu naczyń krwionośnych dłoni, analizie głosu czy kształtu twarzy, urządzenie może rozpoznać daną osobę i od razu umożliwić jej dostęp do konta, produktów i usług. W tej sytuacji zbędne będzie używanie karty, zapamiętywanie haseł i kodów PIN. To duży postęp w dziedzinie bezpieczeństwa, bo nikt nie będzie w stanie podszyć się pod inną osobę. Warto przypomnieć, że tylko co piąty Polak zmienia swoje hasło czy PIN przynajmniej raz w roku, a prawie 40 proc. wykonuje tę czynność tylko dlatego, że system wymusza taką zmianę – tak wynika z badania przeprowadzonego przez TNS Polska.

Początki biometrii w bankowości

Początkowo rozwiązania biometryczne stosowane były jedynie w krytycznych obszarach banków, takich jak skarbiec czy centra danych. W usługach bankowych pojawiły się niedawno. Pierwsze komercyjne zastosowania biometrii dotyczyły bankomatów. Pionierem w tej dziedzinie był kolumbijski bank BanCafe, który w 2002 roku wprowadził urządzenia wykorzystujące analizę odcisku palca. Obecnie liderem zastosowań technologii biometrycznych jest Japonia, gdzie łącznie zainstalowano blisko 100 tys. bankomatów wyposażonych w funkcje biometryczne.

Zleć przelew dłonią

W 2016 roku w PKO Banku Polskim odbędą się testy pierwszych stanowisk, które umożliwią autoryzację operacji bankowych oraz podpisywanie wniosków i pism w oparciu o technologię biometryczną. Stanowiska będą wyposażone w specjalnie opracowany do tego celu długopis elektroniczny oraz urządzenia analizujące jednocześnie głos klienta, układ naczyń krwionośnych dłoni i kształt twarzy. System będzie również skanował dokumenty tożsamości. Następnie wszystkie dane porówna z zapisanymi w bazie wzorcami i na tej podstawie przeprowadzi identyfikację klienta oraz autoryzację. Dane biometryczne będą przechowywane w postaci szyfrowanej.

W przyszłorocznych testach weźmie udział ponad 10 tys. klientów, którzy otrzymają do dyspozycji 100 stanowisk w 60 oddziałach naszego Banku.

Obecnie na Politechnice Gdańskiej trwają badania prototypowego stanowiska. Sprawdzana jest jego ergonomia i umiejscowienie urządzeń. Opracowywane są scenariusze obsługi klientów. Cały system podnosi nie tylko poziom bezpieczeństwa, lecz także komfort klientów korzystających z bankowości. Biometria może być rozwijana w innych kanałach, np. infolinii – do szybszej identyfikacji dzwoniącej osoby – czy do podpisywania dokumentów bankowych na tablecie, bez konieczności wizyty w oddziale.

Pierwszy raz na taką skalę

Planowane przez PKO Bank Polski testy biometryczne to pierwsze na polskim rynku działania wdrożeniowe realizowane na tak dużą skalę. Dotąd naj większy projekt tego typu na świecie zrealizowano w Japonii, gdzie w 2008 roku nowe rozwiązania wdrożyły 123 banki. Była to odpowiedź między innymi na rosnącą liczbę fraudów i oszustw bankowych. Rozwiązanie z powodzeniem funkcjonuje do dziś. Zresztą nie tylko tam. Usługi autoryzowane dłonią wprowadzono także na kampusie uniwersyteckim w szwedzkim Lund, gdzie 1600 użytkowników aktywnie korzysta z płatności dłonią w 15 sklepach – bez użycia karty, haseł i kodów PIN.

Przyszłość i kolejne wyzwania

Prace prowadzone obecnie w PKO Banku Polskim w przyszłości pozwolą rozwijać usługi oparte na rozwiązaniach biometrycznych we wszystkich kanałach – nie tylko w oddziałach, lecz także w bankowości mobilnej i internetowej. Nieuniknionym trendem rozwojowym jest również wprowadzenie metod uwierzytelniania biometrycznego do płatności. Tym samym wykorzystanie metod biometrycznych umożliwi zrezygnowanie z tradycyjnych sposobów autoryzacji, wykorzystujących kody PIN oraz hasła.

Biometria może też znaleźć zastosowanie w wielu innych dziedzinach naszego życia codziennego
– chociażby w służbie zdrowia czy administracji publicznej. Jej stosowanie to szansa na poprawę komfortu i bezpieczeństwa obsługi klientów, interesantów instytucji publicznych czy pacjentów, a także rozwiązanie przyjazne ekologii – zmniejszenie ilości krążącej dokumentacji papierowej.

Michał Tkaczuk
Ekspert PKO Banku Polskiego

Słownik przydatnych pojęć

Biometryczne metody zabezpieczeń wykorzystują do weryfikacji tożsamości cechy fizyczne człowieka lub jego cechy behawioralne.

  • Cechy fizyczne weryfikowane biometrycznie to np. kształty części ciała, cechy twarzy, układ budowy oka, linii papilarnych czy naczyń krwionośnych.
  • Cechy behawioralne weryfikowane biometrycznie to cechy związane z zachowaniem użytkownika, np. podpis odręczny składany specjalnym długopisem lub głos.
  • Finger Vein (z ang.) – weryfikacja tożsamości poprzez układ naczyń krwionośnych palca.
  • Hand Vein (z ang.) – weryfikacja tożsamości poprzez układ naczyń krwionośnych dłoni.
  • Fotogrametria, np. laserowa – identyfikacja kształtów, rozmiarów i wzajemnego położenia obiektów, np. punktów charakterystycznych twarzy, na podstawie specjalnych zdjęć – tzw. fotogramów.
  • Multimodalny lub wielomodalny, np. system, rozwiązanie biometryczne – jest to system bądź rozwiązanie, które łączy w sobie wiele funkcjonalności z zakresu biometrii.

Czytaj także:

Sezamie otwórz się! Biometria zmienia bankowość

Internet rzeczy w końcu przyniesie korzyści