Inwazja robotów będzie powolna
Tempo w jakim roboty będą zastępować ludzi na stanowiskach pracy nie musi być tak szybkie, jak dotąd oceniano. W Polsce robotyzacja może potencjalnie spowodować likwidację 7,5 mln miejsc pracy – twierdzą autorzy raportu „A Future That Works: Automation, Employment, and Productivity”
Według instytutu badawczego McKinsey Global Institute dostępne już dziś lub aktualnie opracowywane w laboratoriach badawczo-rozwojowych rozwiązania technologiczne do 2055 r. mogą umożliwić zastąpienie ok. 49 proc. czynności wykonywanych obecnie przez pracowników. Konsekwencją może być wyeliminowanie ponad miliarda miejsc pracy na świecie. W przeliczeniu na roczną płacę osób wyrugowanych przez maszyny ze stanowisk pracy daje to kwotę 15,8 bln dolarów.
Autorzy raportu podkreślają, że jedynie 5 proc. wykonywanych dziś zawodów może być już teraz w pełni zastąpionych przez dostępne technologie. Dodają, że w przypadku 60 proc. z 800 analizowanych zawodów wskaźnik zastępowalności przez maszyny wynosi co najmniej 30 proc. Wskaźnik będzie rósł wraz z rozwojem i dojrzewaniem technologii, w tym różnych aspektów sztucznej inteligencji, zwłaszcza takich jak rozumienie i analizowanie przez maszyny mówionego i pisanego języka naturalnego.
Liczba miejsc pracy zagrożonych przez robotyzację i automatyzację różni się w poszczególnych sektorach gospodarki. Do automatyzacji nadają się wszystkie czynności, które są powtarzalne i wykonywane rutynowo, a ta występuje praktycznie w każdym zawodzie. Jak wynika z raportu, największy odsetek jest w hotelarstwie i gastronomi (66 proc.), przemyśle przetwórczym (64 proc.) i transporcie (560 proc.).
Według McKinsey Global Institute, w Polsce automatyzacja i robotyzacja może potencjalnie spowodować likwidację 49 proc. istniejących dziś miejsc pracy (7,5 mln). Roczne zarobki zatrudnionych na tych stanowiskach osób wynoszą łącznie 117 mld dolarów. Wśród 15 badanych przez McKinsey krajów europejskich wyższy odsetek potencjalnie zagrożonych miejsc pracy jest w Czechach (52 proc.) oraz Rosji, Turcji i Włoszech (po 50 proc.). Najniższy odsetek jest w Norwegii (42 proc.) oraz Wielkiej Brytanii i Francji (po 43 proc.).
Autorzy raportu zwracają uwagę, że rzeczywiste tempo zastępowania ludzi przez roboty i automatyzację będzie zależało od wielu czynników takich jak koniunktura i trendy w gospodarce, sytuacja na rynku pracy (w tym wynikająca ze starzenie się społeczeństw), a także np. regulacje i reakcje społeczne. To zaś oznacza, że sam proces może zostać zrealizowany równie dobrze 20 lat przed przewidywanym w raporcie terminem, jak i 20 lat później, zaś o tym czy i kiedy dane stanowisko pracy zostanie zautomatyzowane decydować będzie w dużej mierze nie sama możliwość robotyzacji, ale rachunek ekonomiczny, czy już się to opłaca.
McKinsey Global Insitute przewiduje, że w skali makro zastępowanie obecnie wykonywanych zawodów przez maszyny będzie procesem powolnym i przez długi czas ludzie będą pracowali obok stopniowo zastępujących ich maszyn, co będzie przekładało się na wzrost wydajności pracy. Według raportu, w latach 2015-2055 przy założeniu, że pracownicy zastąpieni przez maszyny znajdą inne zatrudnienie dzięki automatyzacji i robotyzacji wydajność będzie rosła o od 0,8 proc. do 1,4 proc. rocznie.
Raport A Future That Works: Automation, Employment, and Productivity
Interaktywna prezentacja danych
Tomasz Świderek
Dziennikarz branży telekomunikacji
i nowych technologii
- IKO, które powstało w 2013 roku, jest dziś wszechstronną aplikacją łączącą funkcje bankowości i płatności mobilnych, pozwalając klientom na pełną obsługę ich finansów z poziomu telefonu komórkowego. W ostatnich tygodniach została one wzbogacona w nowe funkcje: skarbonki, nadawanie PIN i zmianę limitów dla kart debetowych i kredytowych, wygodne kopiowanie cyfr kodu BLIK czy możliwość generowania potwierdzeń dokonanych transakcji. Klienci PKO Banku Polskiego i Inteligo aktywowali już łącznie 900 tysięcy aplikacji IKO.
Dowiedz się więcej
Czytaj także:
Ciemna strona internetu rzeczy
Co drukujemy w 3D? – od praktycznych zastosowań po ratowanie życia z wykorzystaniem drukarki
Bankofinanse
02019.07.15Dziś Dzień bez Telefonu Komórkowego! Jak go przeżyć?
więcej15 lipca obchodzimy Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. Co to znaczy dla klientów Banku? Nasze IKO będzie działać, jak zawsze, bez zarzutu.
Z Banku
02019.07.15100-lecie Banku – nasze placówki. Oddział 1 PKO Banku Polskiego w Białymstoku
więcejNajwiększy białostocki oddział PKO Banku Polskiego mieści się w historycznym centrum stolicy Podlasia. Pięknie odrestaurowaną, zabytkową kamienicę przy Rynku Kościuszki 16, w której swoją siedzibę ma Oddział 1, odwiedzają nie tylko stali klienci, ale także wielu turystów.
Z Banku
02019.07.11Filmowy cykl „Bank śmiałych decyzji”: innowacje bankowe
więcejCo Polacy wiedzą o nowych technologiach i nowoczesnej bankowości? Dowiemy się tego oglądając trzeci odcinek cyklu „Bank śmiałych decyzji”.
Bankofinanse
02019.07.11Polacy robią zakupy w internecie. Dołącz do nich i płać z IKO
więcejAż 62 proc. wszystkich polskich internautów dokonuje internetowych zakupów. Oznacza to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy w sieci zaopatrywało się 56 proc. ankietowanych – wynika z najnowszego raportu Gemius. Zestawienie pokazuje, że zakupy online to dla nas codzienność i wygoda – także pod względem płatności.
Bankofinanse
02019.07.11e-Paragon – cyfrowe potwierdzenie płatności
więcejTradycyjne dowody płatności wkrótce nie będą nam już potrzebne. Ich cyfrowym odpowiednikiem zostanie e-Paragon, powiązany z naszym kontem bankowym oraz debetową kartą płatniczą. Usługa jest już dostępna w bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego. Aby z niej korzystać, wystarczy zalogować się do konta i uruchomić odpowiednią usługę.
Bankofinanse
02019.07.11Czym się różni kantor internetowy od kantoru stacjonarnego?
więcejMusisz sprzedać lub kupić walutę obcą – co robisz? Jeśli pierwsze, co przychodzi ci do głowy, to udanie się do kantoru stacjonarnego, być może powinieneś poznać praktyczniejszy sposób. To korzystanie z kantoru online. Jak działa i czy jest wygodniejszy?