2017.03.27

Od szminek do gier - o wybranych sukcesach na YouTube

Jak internet szeroki, tak możemy spotkać różne typy cyfrowych sukcesów. Identycznie jest z samym YouTube, gdzie w przeciągu ostatnich lat rozmaite osobistości zyskiwały sobie przychylność (i przede wszystkim stałą oglądalność) widzów.

Od szminek do gier

O ile chcielibyśmy przedstawić kompleksową historię i hierarchię serwisu, spokojnie byłby to temat na doktorat. Zamiast tego zależy nam przybliżeniu różnych postaci ze świata YouTube, które są żywym dowodem, że “każdy może”. Choć, jak przekonacie się w dalszej części artykułu, nie zawsze wystarczy tylko chcieć.

Szwedzki gigant

PewDiePie, właściwie Felix Kjellberg, może poszczycić się „zaledwie” 53 milionami subskrybentów. Najnowsze statystyki YT z początku lutego 2017 r. podają, że przełożyło się to do tej pory na 14,6 miliarda wyświetleń. Wszystko to w zaledwie siedem lat, bowiem niespełna 28-letni mężczyzna założył swój kanał w 2010 roku niejako z nudów. Po rzuceniu studiów i nieudanym romansie z agencją reklamową, zajął się on kanałem, sprzedażą swoich prac graficznych oraz… budką z hot dogami. Jego charyzma sprawiła, że już w lipcu 2012 roku pękła magiczna granica miliona subskrybentów. Oznacza to, że pozostałe 52 miliony osób dołączyły w ciągu ostatnich pięciu lat.

YouTuber znany jest ze swoich filmów kategoryzowanych jako Let’s Playe, czyli fragmentów gier wideo poszerzonych o reakcje i komentarze PewDiePie’a. Niektórzy uważają, że zdefiniował obecność tych produkcji na YT. Mężczyzna znany był z tego, że dość intensywnie produkował swoje wideo, ale przez ostatnie trzy lata spuścił nieco z tonu na rzecz innych aktywności - własnych programów, dubbingu, a nawet działalności charytatywnej. Jeżeli zapytacie, co właściwie stoi za fenomenem tej postaci, odpowiedź jednozdaniowa jest w zasadzie niemożliwa. Spójrzcie na dowolny film jego autorstwa, a zrozumiecie, że nie jest to formuła dla każdego.

Jego sukces to składowa wielu czynników, a poza osobowością PewDiePie’a ważną rolę odegrały też technikalia oraz metodyka, z jaką prowadzony jest kanał. YouTuber publikuje bardzo regularnie, do tego jego filmy bardzo często trwają od 10 do 25 minut. Nie było tak zawsze, ale w pewnym momencie YT zaczął faworyzować wideo tego typu w swoich algorytmach. Nie bez znaczenia jest prowadzenie kanału po angielsku (mimo że autor pochodzi ze Szwecji), liczne podróże gwiazdy i publikowanie z różnych rejonów świata.

Skala polska

Nie będzie nadużyciem, jeśli napiszemy, że nie byłoby polskiego YouTube’a bez Krzysztofa Gonciarza. Nie każdy zdobywa sobie tak wiernych fanów, że tworzą dla niego cyfrową encyklopedię na platformie Wikia. Krzysiek zaczynał od materiałów wideo dotyczących gier, które kręcił na potrzeby serwisy GRY-OnLine.pl oraz TVGRY.pl. Ale to człowiek-orkiestra, który zdefiniował określone formaty - robi to regularnie, zawsze zaskakując czymś innym.

Filmy w internecie tworzy od 2007 roku. Jednym z jego pierwszych samodzielnych (post-growych) sukcesów okazał się kanał komediowy Zapytaj Beczkę (oryginalnie TheBeeczka). O ile dominują tam filmy w stylu Q&A, gdzie twórca odpowiada na pytania widzów zamieszczone pod poprzednim wideo, o tyle formuła już jest rozwijana o inne humorystyczne treści w stylu “Czego nie robić w…”, m.in. “Czego nie mówić na siłowni” oraz “Czego nie mówić w obecności Polaka”.

Jeden rzut okiem na kanał Gonciarza wystarcza, by zrozumieć, że nie ogranicza się on tylko do filmów komediowych. Wybuchające Beczki, kanał przemianowany obecnie po prostu na nazwę zawierającą imię i nazwisko autora, oferuje bardzo dojrzałe, głębsze treści, jak również vlogi pokazujące życie codziennie Krzysztofa. Można powiedzieć, że profil dojrzewał z autorem, a jednym z kluczowych punktów w jego rozwoju był wyjazd do Korei z 2011 roku. Filmy pokazujące ten kraj szybko zyskały przychylność i stały się fundamentem dla produkcji, które trafiają na kanał nawet teraz.

Oczywiście nasza wzmianka to tylko namiastka - aktywność Gonciarza jest dużo szersza i uwzględnia chociażby wykłady czy wydane do tej pory trzy książki, w tym WebShows: Sekrety Wideo W Internecie wydane w 2012 r. Nie mówiąc już o tym, że autor swoim pojawieniem się w serwisie Patronite spowodował rewolucję - po nim każdy chciał sprawdzić, jaką “cegiełkę” w formie realnych pieniędzy dołoży jego społeczność. Miesięczne przychody generowane przez wiernych fanów przynoszą Krzysztofowi przeszło 20 tys. zł co miesiąc. Zasłużenie!

  • "Nie byłoby polskiego YouTube’a bez Krzysztofa Gonciarza"

Szminka

A skoro już jesteśmy przy książkach, w księgarniach łatwo dostrzeżecie Red Lipstick Monster. Tajniki makijażu oraz Tajniki DIY z Red Lipstick Monster, wydane odpowiednio w końcówce 2015 roku oraz zaledwie przed kilkoma miesiącami. Ewa Grzelakowska-Kostoglu dowiodła, że kanał o kosmetykach nie musi być głupim przeglądem sponsorowanych próbek od producentów.

W tej chwilijej kanał subskrybuje już przeszło 900 tys. osób. “Monster jest dla mnie czymś bardziej złożonym niż "straszny potwór". W każdym siedzi coś zadziornego i coś słodkiego, we mnie też. Lubię brzmienie tego słowa, to, że budzi różne skojarzenia, a ja nie chcę kojarzyć się jednoznacznie” - mówi o sobie w wywiadzie dla Wysokich Obcasów. I faktycznie tak jest, bo jeżeli można mieć jakieś skojarzenia z kosmetologią na YouTube, Ewa jest na tym poletku unikatowa.

Co ważne, Red Lipstick Monster wyłamuje się też z samej tematyki makijażowej, dorzucając do tego chociażby… piercing. YouTuberka stawia sobie za cel poszerzanie wiedzy na ten temat, a przede wszystkim uświadamianie widzów w tematyce, którą podjęła. Jeżeli spojrzycie na jej kanał, typowe zapytania w stylu “Jak zrobić idealną kreskę eyelinerem?” są wysoko pozycjonowane, ale najpopularniejszy film to… “SZTUCZNA RANA - tutorial na Halloween”. Jak widzicie, już na tym etapie autorka wymyka się od utartych schematów wśród vlogów kosmetologicznych.

Oszczędnie

Kolejny przykład jest nieco odmienny. Sukces na YT może nie być związany ani z setkami tysięcy subów, ani też z jakąś przesadnie aktywną społecznością. Może natomiast wynikać z doskonałego planu na siebie, znalezienia niszy i stworzenia synergii między YouTube a innymi projektami. A za taką inicjatywę uważamy “Jak oszczędzać pieniądze” Michała Szafrańskiego. Zanim pojawią się głosy, że to nie jest YouTuber, że kanał to tylko część aktywności, warto wspomnieć kilka faktów.

  • "Jeżeli więc zaufać komuś, to zdecydowanie osobie, która rozumie swoją dziedzinę"

Michał robi jedną z trudniejszych rzeczy w sieci: edukuje. Nie umniejszamy tu autorom, którzy skupiają się na rozrywce, a jedynie wskazujemy, że nisza i uczenie innych również jest ciekawą strategią. Wśród najnowszych treści na kanale tego twórcy znajduje się film “Własna firma - co warto wiedzieć przed jej otworzeniem”. Szafrański publikuje te treści w formie podcastu, który następnie umieszcza na blogu. W tym konkretnym materiale mówi o swoich własnych błędach i daje bezpośrednie wskazówki, jak inni mogą ich uniknąć.

Niektórychmateriały tworzone przez Michała mogą przerażać, np. godzina mówienia o zakładaniu firmy. Coraz więcej osób zaczyna jednak odkrywać, jak pożyteczne treści tworzy ten autor. O ile nasza wzmianka może nie być wystarczająca, niech przemówią liczby: Szafrański zdecydował się na wydanie własnej książki w ramach self-publishingu. Finansowy Ninja, czyli podręcznik dotyczący finansów osobistych, sprzedał się już w liczbie przeszło 22 tysięcy egzemplarzy. Pięciomiesięczny przychód z tej książki wyniósł 1,653 mln zł brutto. Jeżeli więc zaufać komuś, to zdecydowanie osobie, która rozumie swoją dziedzinę.

I strategia na…

Jak można zauważyć z tego artykułu, większość znanych twarzy YT odnajduje sobie kategorię, w której się specjalizuje. Oczywiście to tylko wstęp, gdzie ważny jest plan na siebie, odpowiednia jakość czy regularność. Dlatego też imponuje nam rosnąca popularność kanału 5 Sposobów na… - w tej chwili jest to już szósty najpopularniejszy profil w polskim YouTube i ustępuje miejsca tylko AbstrachujeTV i rozrywce w wykonaniu Let’s Playerów.

5 Sposobów na…działa od trzech lat i po samej nazwie kanału możecie domyślić się, skąd jego popularność. Typowo poradnikowe treści, wskazówki jak ułatwić sobie życie, jak robić odjazdowe fotki, jak kibicować itd. zawsze znajdą odbiorców.

Anna Nawrocka

  • PKO Bank Polski także prężnie rozwija swój kanał na platformie YouTube. Przy wsparciu specjalistów i blogerów z zakresu finansów, psychologii i bankowości przygotowuje programy wspierające edukację finansową klientów, takie jak Kasownik Samcika lub Psychologia Pieniądza. PKO Bank Polski wielokrotnie wchodził również we współpracę z jednymi z największych twórców zawartości na YouTube - BartkiemUSA i Martinem Stankiewiczem.

    Zobacz oficjalny kanał PKO Banku Polskiego

     

Czytaj także:

Jak zoptymalizować kanał na YouTube - poradnik praktyczny

Minecraft, kosmetyki i historia - o zarabianiu na YouTube

loaderek.gifoverlay.png